Test: BMW M3 Competition

BMW M3 Competition (2022)
Motor: 3,0-liters, rak 6:a, 510 hästkrafter, 650 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,9 sekunder
Toppfart: 290 km/h
Vikt: 1 805 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4794/1903/1437 mm
Pris: 855 000 SEK
(testbil cirka 1 100 000 SEK)

BMW M3 har sedan 80-talet ansetts vara den definitiva sportsedanen. Receptet har varit lika enkelt som curry och würst men har fungerat ack så väl – en kraftfull motor under huven, bakhjulsdrift och en siluett lika klassisk som klassicismen.

Under åren har cylinderantalet varierat från fyra (E30) till hela åtta (E90) men i den senaste tappningen, likt föregångaren, har BMW återgått till sina rötter – en rak sexa är det som gäller. Låt oss ta reda på om nya BMW M3 har det som krävs för att uppnå samma status genom att lägga i Högsta Växeln och recensera den.

En vattendelare som ständigt kommer på tal är utan tvekan utseendet. Det är oerhört polariserande och även om man ignorerar bävern i rummet är bilen lik en Lexus bakifrån. På insidan rör det sig i stället om en approach som kan anses vara mer typiskt BMW.

Interiören är logiskt utformad, infotainmentsystemet fungerar riktigt väl och stolarna är bekväma. Vissa ytor upplevs ändock som lite billiga och allt upplevs inte som lika väl ihopsatt. Sett till ren och skär praktikalitet fungerar nya M3 fint för vardagen men för de som behöver mer lastutrymme är BMW M3 Touring precis runt hörnet.

Det viktigaste med en BMW M3 är självklart hur bilen är att ratta. Vi har tidigare testat M3 mycket utförligt på Gotland Ring. Då konstaterade vi att den känns lika vass som en skalpell och i vår första provkörning skrev vi att ”M3 är ett fullkomligt precisionsverktyg som går exakt dit man vill.”

Att köra en bil för kung och fosterland på en bana är emellertid inte samma sak som att köra den under mer vardagliga förhållanden. Competition-versionen är bestyckad med en rak sexa på hela 510 hästkrafter som går ner i backen via bakhjulen. En fyrhjulsdriven variant går även att beställa.

Trots bakhjulsdriften får M3 Competition ner kraften i backen väl. På landsväg känns den förvånansvärt lekfull och den ovannämnda vassheten gör sig gällande även här. Det fullständigt osar kompetens och i segmentet utmärker M3 sig med sin oerhörda effektivitet. Det har även lett till att nya BMW M3 känns mindre exalterande än vad den tidigare har gjort och är inte lika rolig som den tidigare har.

Komfortmässigt är föga förvånande M3 Competition åt det stramare hållet. Competition-tillägget innebär att bilen lämpar sig mer för bankörning och är således mycket mer hardcore.

Att bruka den till vardags är emellertid inget att vara skraj för utan fjädringens förmåga att svälja vägens ojämnheter gör den bekväm nog i verkliga livet. Det känns å andra sidan ganska meningslöst att ha just en Competition-modell om man inte verkligen tar vara på det.

Det som slår en gång på gång är hur chockerande snabb nya BMW M3 Competition känns. Jämte föregångaren upplevs den som betydligt mer våldsam och likt många av BMW:s motorer känns kraften snudd på bottenlös.

Det är rent ut sagt förtrollande och även livsfarligt för ens frihet. Gasen i botten resulterar i att man slungas fram och om det är något man inte lär sakna är det krut.

Nya BMW M3 Competition lyckas väl med att måla upp sig själv som segmentets mest imponerande bil. Den är enastående att köra och besitter akrobatiska färdigheter som får en att storkna. På bana känns M3 sylvass, något som också märks av på allmänna vägar. Samtidigt är den tillräckligt tillmötesgående för att kunna leva med och känns genomtänkt på alla sätt och vis.

Man kan säga vad man vill om designen. Sedan tampas vi även med det faktum att den sjätte generationen känns mer klinisk än innan. Med det sagt har BMW lyckats väl med att få nya M3 att leva upp till sin ikoniska beteckning.

För- och nackdelar

+ Otrolig motor
+ Snabb som ett as
+ Ikonisk
– Hård även i komfortläget
– Grillen
– Klinisk

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 4.5

Sammanfattning

Nya BMW M3 Competition är en briljant bil på många sätt och vis. Den är oerhört seriös på många sätt och vis men samtidigt har den en lekfull sida. BMW har lyckats väl med att utveckla en bil som tilltalar oss entusiaster samtidigt som den lämpar sig för vardagen.