BMW M440i xDrive Coupé (2021)
Motor: 3-liters rak 6:a bensin, 374 hästkrafter, 500 newtonmeter
Kraftöverföring: 8stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,5 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 1815 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4770/1393/1852 mm
Pris: 679 800 SEK (Testbil ca 850 700 SEK)

Konservatism har länge varit tyskarnas melodi – första generationen BMW M5, som lanserades 1984, var lika diskret som en framgångsrik dubbelagent. I takt med att klientelet har dominerats av fartglada européer till att bestå mestadels av nyrika kineser och jänkare har designspråket valt en annan väg. BMW:s snabba bilar har gått från att vara atleter förklädda i dyra kostymer till att vara väldigt noga med att skylta med vad det minsann står i taxeringskalendern. Även om nya BMW M440i inte är en tvättäkta M-bil har BMW inte direkt tagit sig an en konservativ approach när det kommer till det kosmetiska. BMW:s exponentiellt växande grillar hittades först på BMW X7 och fick världen att tappa hakan när nya 4-serien visades upp. Det diskreta och smakfulla är som bortblåst men man ska inte döma hunden efter håren. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya BMW M440i.

Stora grillar är egentligen inget nytt för BMW, redan 1933 fanns BMW 303 som hade njurar som täckte bokstavligt talat hela fronten. Fortsättningsvis har vi den berömda 328 från 1936 och såklart BMW 507 som hade oerhört breda njurar. Jag tror problematiken med M440i ligger i att designen har många svagheter i det stora hela, inte bara när det kommer till njurarna som inte känns tillräckligt välintegrerade i designen. Som min kollega Karl Cajmatz skrev i vår recension av BMW 430i är det nog så att man kommer att ha vant sig vid designen inom några år, om nu inte BMW väljer göra en 180-graders vändning.

På insidan har BMW lyckligtvis hållit lite hårdare i tyglarna och interiören är genomgående trevlig och välgenomtänkt. Men som vi konstaterat ett flertal gånger i recensioner av den senaste generationen BMW-bilar, håller den inte riktigt samma kvalitet som förr även om helhetsintrycket nu är bättre, särskilt om man är ett fan av det digitala. Baksätet är rymligare än man förväntar sig, men man får krupp av hur långsamt de elektriska stolarna rör sig när man ska kliv in eller ut.

Nya BMW 4-serien förblir en 2-dörrars-variant av BMW 3-serien vilket innebär att de delar många chassikomponenter. Eftersom 3-serien är den bästa bilen att köra i sitt segment, bådar det gott för 4-serien. Vi har tidigare kört 430i som upplevdes som pigg med ett ”exceptionellt välbalanserat chassi men med TV-spelsaktig styrkänsla.”  Även när det kommer till M440i stämmer det utlåtandet men man får både två extra cylindrar och ytterligare två drivande hjul. Fyrhjulsdriften är dock fullt variabel vilket innebär att M440i för det mesta känns väldigt bakhjulsdriven, men framhjulen kan komma till undsättning om underlaget så kräver, något vi fick erfara när det plötsligt började snöa.

Även om styrningen saknar feedback är den direkt vilket får M440i att framstå som lättfotad. Trots M-beteckningen är inte M440i knappast särskilt aggressiv. Den delar 3-seriens relativt medgörliga dämpare och har inga som helst bekymmer med att ta sig an grövre underlag. Den raka sexan är som man kommit att förväntat sig av BMW:s eminenta pjäser – silkeslen med rejäla mängder kraft. Den känns snabbare än de 374 hästkrafterna ger nys om, något dess 0-till-100-tid avslöjar. Fyrhjulsdriften i kombination med den snabba – men inte blixtrande – växellådan gör att de bavariska kusarna som lurar under huven alltid står och stampar vid stalldörren. På motorväg känns M440i som en light-version av storasyskonet 8-serien och den har fantastiska långfärdsegenskaper.

Nya BMW M440i braverar på flera håll och kanter – den har ett enastående chassi, den är rolig att köra, har en fantastisk sexcylindrig motor, och känns som en GT-bil i mindre format. Men samtidigt har den vissa tillkortakommanden – en icke-övertygande och polariserande design, ett relativt högt pris, och en körupplevelse som inte känns tillräckligt M:ig för att berättiga modellbeteckningen. Frågan är om den polariserande grillen kommer att bestämma bilens framgång eller om folk kan komma att uppskatta den för vad den är, oberoende av om den är ful som stryk. 

BETYG
Helhet
Chefredaktör och medgrundare. Har kört snabbast av alla på redaktionen (344 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.