Test: Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4 (2021)
Motor: Elmotor, 204 hästkrafter, 310 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös växellåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 8,5 sek
Toppfart: 160 km/h
Elektrisk räckvidd: 510 km
Vikt: 2 246 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4584/1852/1640 mm
Pris: Från 514 900 SEK
(testbil cirka 614 900 SEK)
Volkswagen ID.4 har sedan den lanserades i april varit marknadsledare i fyra av fem månader. Det är information som knappast kommer som en chock när man reflekterar över hur otroligt ofta man ser dem, särskilt i storstadsregionerna. Det är även något vi förutspådde under vår första provkörning av bilen. Men bara för att något är populärt betyder inte att det är bra. Låt oss ta reda på om dess popularitet är befogad genom att lägga i Högsta Växeln och recensera Volkswagen ID.4.
Utseendemässigt är ID.4 tänkt att vara mer futuristisk i sin framtoning och har som syfte att tilltala de som lockas av en design som går i linje med elektrifiering. I mina ögon är utseendet ytterst vitvaruinspirerat men distinkt nog för att utmärka just ID.4 bland sina mer nedtonade syskon. På insidan fortsätter den avskalade och moderna trenden vilket ger ökad rymdkänsla men minimalismen har sannerligen tagits till nya höjder. Resultatet är en kupé som känns tom och vars touchknappar är helt idiotiska. Praktikalitet är ändock ett genomgående tema och rymligheten är ett faktum.
Infotainmentsystemet är högupplöst och förhållandevis lättanvänt. Kvalitetskänslan är inte jättehög och faktum är att koncernsyskonet Škoda Enyaq upplevs som mycket mer lyxbetonad. Enligt Volkswagen är det en fråga om att tyskarna lämpar sig för en annan målgrupp – en målgrupp som inte uppskattar premiumkänsla då eller? Rent krasst känns det som att Enyaq drog lärdomar av ID.4 och av den anledningen gjordes bättre, till ID.4:ans förtret. Men som försäljningsstatistiken skvallrar om verkar det knappast vara ett problem, tjeckerna tampas med sin så kallade budgetstämpel.
Något annat som inte kan beskrivas som särskilt chockerande är körupplevelsen. Volkswagen använder sig av eldrift inte för att erbjuda prestanda som konkurrerar med superbilar utan för att de är intresserade av en mer hållbar framtid. Bakhjulen tampas med 204 hästkrafter vilket knappast är överväldigande i en bil som väger närmare 2,3 ton. Kraften kommer stegrandes i stället för på en och samma gång men den förblir responsiv och förhållandevis kvick. I hastigheter över 60 är den åt det slöare hållet men ingenting man egentligen kan klaga på. För de som vill ha mer kräm finns GTX-varianten som vi också testat.
Volkswagen ID.4 är tyst och stabil på motorväg med väldigt lite vindljud. Med det sagt är den inte riktigt så mjuk som man förväntar sig men komfortnivån förblir likväl hög. I det stora hela är ID.4 inte en bil för de som uppskattar bilkörning utan som på ett helt odramatiskt vis måste ta sig från A till B. Räckvidden som är runt 40–45 mil i verkliga livet är klart godkänd men det innebär även att längre turer kräver laddstopp, något som inte alltid går som planerat. ID.4 känns även välkalibrerad, något som gör körningen till högst odramatisk men ändå gemytlig.
Konkurrenter
Ford Mustang Mach-E
Hyundai Ioniq 5
Škoda Enyaq
Volkswagen Tiguan
Vilka egenskaper är det då som gör ID.4 så omåttligt populär? Till att börja med är det glest på konkurrensfronten och i termer av privatleasing är ID.4 väldigt aggressivt prissatt. Bilen lyckas även med att locka en hel del köpare från företagssidan. Fortsättningsvis är ID.4 okontroversiell och Volkswagen-emblemet för med sig en viss trygghet i familjelivet. Rent objektivt är det tämligen ologiskt men ändå inte helt orimligt. Volkswagen ID.4 uppfyller helt enkelt många av de krav som gemene familj har på en eldriven SUV.
Volkswagen ID.4 är hjälpligt konventionell även om tyskarna har valt att fokusera mycket på att utmärka modellen som just en elbil, något som genomsyrar interiören och även till viss del designen; allt handlar om att vara nytänkande och modern. Körupplevelsen är medelmåttig till bilens fördel och det finns ingenting – bortsett från vändradien möjligtvis – som utmärker sig. ID.4 är rymlig, har god räckvidd och känns som en Volkswagen med allt vad det innebär. Bilen gör precis det man förväntar sig av den och dess popularitet är ändå rimlig.
För- och nackdelar
+ Rymlig
+ Bra räckvidd
+ Praktisk– Tråkig
– Touchknappar som gör en galen
– Känns inte helt genomarbetad
Betyg
Sammanfattning
Volkswagen ID.4 gör det som står på innehållsförteckningen och erbjuder inga större överraskningar. Interiören upplevs inte som så premium som man hade velat och körupplevelsen är ingenting att skriva hem om. Som en eldriven familje-SUV gör den dock väldigt mycket rätt.