Hyundai släppte elbilen Ioniq för mer än fyra år sedan. Den fick fort betyget väl godkänd för sina trevliga köregenskaper och höga komfort. Mindre bra egenskaper var bristande praktikalitet, kort räckvidd och ett tämligen fult tryne. För två år sedan visade Hyundai upp konceptbilen 45 EV som skulle ta märkets elektrifiering till nästa nivå. Nu är produktionsbilen här och på papper ser den fantastiskt intressant ut. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta oss ner till Spanien för att titta närmare på, och provköra helt nya Hyundai Ioniq 5.

Innan resan hade jag läst att Ioniq 5 är en crossover, det vill säga en mindre SUV. Jag kunde dock inte föreställa mig hur den gulliga, retro-designade bilen som liknar Honda e på något sätt skulle kunna ha stora proportioner. När jag kom ut från flygplatsen i Valencia slogs jag först av en stekhet värmevåg men framförallt av hur stor bilen är i verkligheten.

Vinnare av modeshowen

Fakta Hyundai Ioniq 5:
Batteri – 72,6 kWh
Prestanda – 305 hästkrafter, 605 newtonmeter
Toppfart – 185 km/h
Acceleration 0-100 km/h – 5,2 sekunder
Drivlina – Dubbla motorer, fyrhjulsdrift
Mått (L/B/H) – 4635/1890/1605 mm
Vikt – ca 2060 kg
Dragvikt – 1600 kg

Designen sticker ut och liknar få andra skapelser som rullar runt på vägarna. Ioniq 5 har linjer som är skarpare än knivblad, skojiga fram- och baklyktor och fälgar som lika gärna hade kunnat vara dyra konstverk. Man får en känsla av retro samtidigt som formgivningen ger ett futuristiskt intryck, mycket tack vare de pixelerade lamporna. Hela designen ser sannerligen kompakt ut och döljer väl det faktum att den faktiskt är en rymlig och praktisk bil. Enligt mig är Ioniq 5 en av de häftigaste nya bilarna på marknaden sett till nyskapande design. Det är sannerligen annat än den padda-liknande design som första Ioniq Electric hade när den kom.

När jag satte mig bakom ratten märkte jag att stolarna är otroligt sköna och panelen med förar- och infotainmentdisplayen är minimalistisk och stilren. Interiören är fylld med smarta funktioner som en liten platta till vänster om ratten där man kan hänga viktiga papper med magneter. De främre sätena går att fälla så långt bak att man kan ta en vilopaus i dem och även fälla upp ett benstöd för ytterligare komfort. Mittkonsolen är skjutbar med ett knapptryck så att man kan välja att skjuta fram den och få mycket förvaringsutrymme, eller skjuta bak den och enkelt hoppa från förar- till passagerarstol eller vice versa. Materialen känns högkvalitativa och insidan i stort känns väldigt premium.

Vissa funktioner var bättre förr

Priser:
58 kWh (2WD, 170 hk) – från 469 900 kr
72,6 kWh (2WD, 217 hk) – från 499 900 kr
72,6 kWh (4WD, 305 hk) – från 534 900 kr

Hyundai har lagt stort fokus på att skapa en hållbar bil. Mycket av materialet interiört är tillverkat av återvunna material och det är exempelvis möjligt att välja till solceller på taket som kan hjälpa till att ladda batteriet med cirka 150 mil per år. Allt är dock inte positivt. Kontrollerna för sätesvärme och säteskyla ligger gömda långt in i infotainmentskärmen. Det krävs alltså en minuts pillande på skärmen innan det är igång istället för ett snabbt knapptryck. En annan detalj är växelväljaren som sitter på ratten strax under spaken för vindrutetorkarna. Är man lite stressad och ska göra en trepunktsvändning kan det vara svårt att särskilja de två spakarna som dessutom är rätt lika i design. Ett annat störningsmoment är att klimatanläggningen styrs via touchkontroller och det är, som nämnt många gånger tidigare, helt onödigt eftersom det enbart kräver att föraren tar ögonen från vägen. En sista detalj är att förardisplayen kan uppfattas som aningen plottrig. Det är väldigt mycket som händer på skärmen och när man exempelvis ska lägga i parkeringsbromsen så är det svårt att urskilja om den faktiskt är ilagd eller inte eftersom symbolen är svår att hitta.

Bästa el-SUV:en att köra

När det kommer till köregenskaperna så överraskar Hyundai Ioniq 5 positivt. Efter att jag hade förstått hur stor den faktiskt är så tänkte jag att den då måste kännas tung och otymplig att köra, men ack så fel jag hade. Bilarna på plats var utrustade med det största batteriet om 72,6 kWh som är nog för att producera 305 hästkrafter och den kraften fördelas på alla fyra hjul. Bilen är rapp och det sipprar in väldigt lite ljud, även i motorvägsfart. Hyundai har lyckats väl med att ställa in bilen för komfort, utan att kompromissa så att det känns som att den ska välta i kurvorna.

Kluriga funktioner och blixtsnabb laddning

Jag kan utan tvivel säga att Ioniq 5 är den bästa SUV-elbilen jag har kört. Dessutom är den häftiga designen olikt allt annat från Hyundai, kvalitetskänslan är väldigt hög och den har massa smarta funktioner som V2L (vehicle to load) som innebär att bilen är en rullande powerbank och interiöra utrymmen är anpassade specifikt för elbilsplattformen. Versionen vi körde är den med det största batteriet och den ska ha en räckvidd på ungefär 40 mil. Speciellt för Ioniq 5 är dock att den har ett 800-volts system som kan ladda 10 mil på under 5 minuter, eller från 10 till 80 procent batteri på bara 18 minuter. Då gäller det dock att hitta en laddare som är kapabel att leverera 350 kW.

För- och nackdelar

+ Rapp och lättkörd
+ Bekväm utan kompromiss
+ Supersnabb laddning

– Omständigt att styra klimat i skärmen
– Många touchknappar
– Förvirrande växelväljare

BETYG
Första intryck
Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.