Volkswagen ID.4 provkörd
Volkswagen ID.4 1st (2021)
Motor: Elmotor, 204 hästkrafter, 310 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös växellåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 8,5 sekunder
Toppfart: 160 km/h
Vikt: 2 246 kg
Mått: (längd/bredd/höjd):
4584/1852/1640 mm
Pris: Från 514 900 SEK
(testbil cirka 614 900 SEK)
Om det inte vore för de höga priserna skulle många fler välja att köra elbil. Den saken klargjordes i och med lanseringen av Tesla Model 3, som inte på något sätt var billig men som åtminstone kostade mindre än de då regerande Model S respektive X. Teslas minsting har nämligen blivit en lika vanlig syn på svenska vägar som flip-flops på en sandstrand. 2020 års mest sålda elbil blev likväl inte en Tesla, utan en Volkswagen. ID.3 lyckades, med endast det sista kvartalet på marknaden, knipa förstaplatsen för hela året.
Elbilar en masse
Biljätten från Wolfsburg nöjer sig emellertid inte så, utan gör nu sitt yttersta för att befästa sin position som en elbilstillverkare att räkna med. Nästa etapp är att vinna över familjehavande tjänstebilsförare, och av den anledningen har man nu utvecklat en eldriven stadsjeep. För att ta reda på om den har chans på försäljningspodiet år 2021 har det blivit dags att lägga i Högsta Växeln och provköra helt nya Volkswagen ID.4!
Medan ID.3 tack vare förmånliga leasingerbjudanden har köpts flitigt av privatpersoner är målet med den nya SUV:en alltså att locka köpare på företagssidan. Sådana anses nämligen vara mer benägna att lägga pengar på obeprövad teknik. Sett till kontantpris kostar dock ID.4 1st i grundutförande blott 80 tusen mer än billigaste ID.3, och då är inte bara själva bilen större utan också batteriet. Den officiella räckvidden är drygt 49 mil i grundutförande, och knappt densamma i Max-varianten.
Framtidens design
Designspråket såväl in- som utvändigt är en distinkt släktskapsmarkör för ID-familjen. Fyran ger ett biffigare intryck och har en lite högre kvalitetskänsla inuti, men dras fortfarande med småsyskonets omöjliga touchreglage. En mer positiv nyhet är avsaknaden av de extra A-stolpar som gjorde ID.3 till en potentiell dödsmaskin för fotgängare och cyklister.
Senare i år ska fler modellvarianter lanseras, varav en är en toppversion med fyrhjulsdrift. I de två lanseringsversionerna är drivlinan dock densamma som i ID.3. Det rör sig om en 204 hästkrafter stark elmotor som sitter på bakaxeln. Tro för det inte för en sekund att detta är en bil som lämpar sig för att sladda in vintern på Biltemas parkering; antisladden ingriper vid minsta antydan till halka.
Bakom ratten
Priser vid lansering:
ID.4 1st – 514 900 SEK
ID.4 1st Max – 614 900 SEK
Körglädjen påverkas naturligtvis positivt av att framhjulen har styrning som sin enda uppgift, men eftersom vintern precis gjort sin storslagna entré var det svårt att åstadkomma någon grundlig utvärdering av köregenskaperna. Baserat på mina erfarenheter av ID.3 spår jag dem vara bra men inte direkt upphetsande. Desto mer upphetsande är att vändcirkeln är identisk bilarna emellan – endast 10,2 meter.
Extrautrustning i 1st Max:
– LED-ljus runt om och automatisk avbländning
– Progressiv styrning
– Adaptiv chassireglering
– Elektriskt justerbara framstolar
– Panoramaglastak
– Elektrisk bagagelucka
– Större infotainmentskärm
– Head up-display med AR
Bilen jag körde var en Volkswagen ID.4 1st Max, och i listan till vänster kan ni se vad – utöver 100 tusen kronor på prislappen – som skiljer versionerna åt. Ur ett praktikalitetsperspektiv är det framförallt strålkastarna som är värdefulla; de kan inte bara hälsa på en när man närmar sig bilen, utan även skona enskilda medtrafikanter från helljuskäglan utan att man måste blända av. Flera av de andra sakerna på listan får betraktas som lyxvaror.
Den AR-försedda (augmented reality) head up-displayen kan vid första anblick verka som en gimmick i likhet med de sociala strålkastarna. När man använder navigatorn fyller de emellertid en mycket användbar funktion, genom att det dyker upp genomskinliga pilar vid de svängar man ska göra. Provkörningen utgjordes av en tämligen okomplicerad rutt, men för en icke-stockholmare som undertecknad är det lätt att tänka sig att funktionen kommer till sin rätt i huvudstadens avfartsdjungel. Dessutom får pilarna verkligheten att se ut som Need for Speed, vilket åtminstone jag hade uppskattat under min baksätesburna barndom.
Summan av kardemumman
Sammanfattningsvis säger mitt första intryck av ID.4 mig att succén med ID.3 minst sagt kommer att upprepas. Bilen har sina brister, men de är färre än i trean. Också den andra trean, alltså 2019 års mest sålda elbil, Tesla Model 3, har sina tillkortakommanden. Det som gör mig säker på att ID.4 kommer att sälja som smör är att den erbjuder utrymme till ett pris som saknar motstycke på marknaden för elbilar. En Model 3 börjar inte så mycket högre, men har då både sämre innerutrymmen och räckvidd. BMW iX3 är avsevärt mycket dyrare, även om den kostar mindre än en EQC, som i sin tur kostar mindre än en I-Pace eller en E-Tron.
De första kunderna får sina bilar levererade i början av våren, och min prognos inför sommaren är att ID.4 kommer att bli lika vanlig som flip-flops på beachen…nej, jag menar Foppatofflor på en camping. Vad är vanligast? Låt mig i varje fall säga att det inte kommer att dröja länge innan Volkswagen ID.4 blir mer frekvent förekommande än Model 3.
Betyg
Sammanfattning
Volkswagen ID.4 har sina nackdelar, såsom plastiga touchreglage som får den att kännas billig. Eftersom den också är (förhållandevis) billig – och bättre än framgångssagan ID.3 – kommer den ändå att bli en favorit på marknaden.