Volkswagen ID.4 GTX (2021)
Motor: El, 299 hk, 472 Nm
Kraftöverföring: Enstegad växellåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6,2 sekunder
Toppfart: 180 km/h
Elektrisk räckvidd: 480 km
Vikt: 2224 kg
Mått (längd/bredd/höjd):
4582/1852/1616mm
Pris: från 563 900 SEK (innan 70k miljöbonus), privatleasing från  5495 SEK/månad

Volkswagen ID.4 har blivit en lika vanlig syn på vägarna som mousserande vin på Stockholms uteserveringar sommartid. Anledningen är egentligen ganska enkel – genom att vara en eldriven SUV och för den delen en Volkswagen är den lika rätt i tiden som padel. Nu har den variant som lär bli hetast dykt upp – GTX. Den stoltserar med fyrhjulsdrift och ett tydligare fokus på sportighet. Låt oss lägga i Högsta Växeln och provköra nya Volkswagen ID.4 GTX.

Med betoning på S som i SUV

Fakta

204 hk / 310 Nm fram, 109 hk / 162 Nm bak

1200kg dragvikt

Snabbladdning upp till 125 kW

Beteckningen GTX är alltså menad att bekläda ID-modellernas sportigare varianter och först ut är ID.4. Den ska erbjuda ”prestanda med inspirerande körning och låga utsläpp”. För att understryka just dess dynamiska färdigheter fick vi möjlighet att köra den på Arlanda Test Track. Jag förväntade mig tämligen lugn körning men faktum är att vi verkligen fick pressa bilarna till gränsen. GTX-utförandet ökar antalet hästkrafter och i symbios med fyrhjulsdriften samt den ögonblickliga gasresponsen känns den tveklöst rapp men aldrig blixtrande snabb. Den är en tiondel snabbare till 100 än Golf GTI. Fyrhjulsdriftssystemet som även det är elektriskt har en förmåga att skyffla runt kraften på nolltid vilket gör att bilen alltid driver där det behövs utan någon som helst fördröjning – optimalt när man exempelvis kör över en isfläck på vägen.

Funkar den på fjällresan?

För att få ut full effekt från bilen krävs minst 88 procent laddning och ID.4 GTX premierar bakhjulsdrift tills den känner att framhjulen behöver rycka in. Fyrhjulsdriften fungerar oavsett hur mycket kräm som finns kvar i batteriet. Man kan låsa bilen i fyrhjulsdrivet läge i hastigheter upp till 20 kilometer i timmen, något vi tidigare fick testa på rallyvägar i Södermanland. På bana hjälper systemet att få ner kraften i backen, något som blir extra tydligt när man kör den på gränsen; kraften kan skickas upp till 100 procent både fram och bak. Det ska bli intressant att se hur den tar sig fram i snö.

En lika stor succé som Electric Banana Band

Volkswagen ID.4 GTX introducerar det alla svenskar verkar vilja ha – fyrhjulsdrift. Räckvidden på strax under 48 mil kan ses som klart godkänd, men frågan är hur den påverkas på längre turer med undermåligt väder. Även om GTX-beteckningen ska förknippas med sportighet känns inte modellen märkbart sportigare än ordinarie ID.4. Den må ha fler hästkrafter (och två fler drivande hjul) men det är egentligen det kosmetiska som får GTX att sticka ut snarare än körupplevelsen. Den är dessutom mer välutrustad med en interiör som upplevs som mer premium än sitt bakhjulsdrivna syskon. Att GTX kommer att sälja som tofflor på en camping kan man räkna med.

Läs vårt första intryck av ordinarie Volkswagen ID.4 här.

För- och nackdelar

+ Fyrhjulsdrift är ett välkommet tillägg
+ Högre premiumkänsla än vanliga ID.4
+ Gemytlig körupplevelse

– Inte så sportig som det påstås
– Förbannade touchknappar
– Inte max effekt hela tiden

BETYG
Första intryck
Chefredaktör och medgrundare. Har kört snabbast av alla på redaktionen (344 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.