Opel Grandland Ultimate Hybrid 4 (2022)
Motor: 1,6-liters, 4-cylindrig bensinmotor + elmotor, systemeffekt 300 hk, 520 Nm
Kraftöverföring: 8-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6,1 sekunder
Toppfart: 235 km/h
Vikt: 1876 kg
Mått (längd/bredd/höjd):
4477/1906/1609mm
Pris: från ca. 400 000 SEK

Opel är för tillfället i mitten av en designmässig renässans med modeller som är välkommet djärva i designen jämfört med de formmässiga sömnpiller märket tidigare producerat – exempelvis nya Mokka och kommande generationen av Astra. Poängen är att tilltala en yngre målgrupp, och för att hänga med i märkets evolution har nu även den mellanstora SUV:en Grandland fått sig ett grundligt facelift. Detta innefattar även en höjning av den tekniska standarden invändigt. Jag lade i Högsta Växeln och begav mig till Frankfurt för att provköra.

Inte längre ditt X

Konkurrenter

Citroën C5 Aircross
Dacia Duster
Ford Kuga
Hyundai Tucson
Volkswagen Tiguan
Mazda CX-5
Nissan Qashqai
Peugeot 3008
Volvo XC60

Opel betonar att fokus för makeovern har varit att göra designen renare och mindre plottrig, och det innefattar även namnet. Modellen var tidigare känd som Grandland X, men heter nu kort och gott Grandland. Positivt kan tyckas, eftersom X:ets funktion i sammanhanget ändå var högst oklar, och då Grandland redan på egen hand är ett synnerligen förbryllande namn. Utvändigt är den stora nyheten att bilen har begåvats med den nya Opel-fronten – kallad Opel Vizor – där framljusen och grillen kombineras till en mörk enhet som sträcker sig över hela bilens bredd. Man har även omarbetat häcken på bilen, och lackat plastdetaljerna runt hjulhus och trösklar för ett modernare utseende. På instegsmodellen i Sverige, GS Line, är detaljerna blanksvarta, och på toppmodellen Ultimate är de färgkodade till karossen. Resultatet är lyckat och Grandland har nu betydligt mer attityd än tidigare, även om den inte är lika snygg som sina helt nydesignade syskon.

LED mig genom vinternatten

Teknik

Mörkerkamera

Aktiva LED-pixel strålkastare

Även invändigt känns bilen bra mycket mer modern än tidigare, och det är till stor del tack vare att den teknologiska standarden har höjts markant. Väljer man Ultimate-paketet är utrustningsnivån dessutom god, och allt känns bra ihopskruvat. Den mest iögonfallande nyheten är de två stora skärmar som på ett S-klass-liknande sätt är monterade bredvid varandra på instrumentbrädan.

Skärmen framför föraren är på 12 tum och agerar instrumentkluster, och kan ställas in för att visa allsköns information, eller skalas av för att distrahera mindre på landsvägen. Den möjliggör även ett av Grandlands nya partytrick, nämligen mörkerkameran som uppmärksammar dolda faror nattetid. Denna bör i kombination med de nya LED pixel-baserade strålkastarna, som anpassar ljusbilden efter rådande vägförhållanden och trafik, vara särskilt användbar under mörka, svenska vinternätter. Huruvida så faktiskt är fallet är svårt att säga eftersom provkörningen ägde rum mitt på dagen i strålande solsken, och vi får således återkomma till den frågan i vinter.

Den andra skärmen är på 10 tum och sköter MMI-systemet, som förvisso är ganska lättanvänt men också utnyttjar den stora fina skärmen oväntat dåligt. Detta beror på att en stor det av skärm-arealen tas upp av kontroller för klimatanläggningen, och det trotts att det även finns fysiska knappar för ändamålet längre ner på mittkonsolen. De senare är föga förvånande långt smidigare att använda, vilket gör denna dubbelverklighet svårmotiverad.

Vrider upp spänningen

Utrustningsnivåer

GS Line

Ultimate

Men ett fräscht yttre kombinerat med flashig teknik kommer man emellertid inte långt med utan vettiga drivlinor, och i enlighet med rådande normer erbjuds Grandland i två versioner av laddhybrid: den ena framhjulsdriven med 225 hästar, och den andra fyrhjulsdriven med 300 hästar. I båda fallen ligger räckvidden på ren eldrift på drygt sex mil vilket är fullt godkänt. Det erbjuds även två mer traditionella drivlinor i form av en diesel och en bensinare, båda på 130 hästar. Till den senare erbjuds en sexväxlad manuell växellåda. 

Som körupplevelse är nya Grandland emellertid inte särskilt upphetsande, vare sig det handlar om minsta bensinaren med manuell låda eller den fyrhjulsdrivna laddhybriden, men det är inte heller något större problem eftersom bilen har helt andra ambitioner. Vid stads- och landsvägskörning är ljudnivån i kupén låg, fjädringen passande mjuk för biltypen och stolarna väldesignade vilket leder till fin komfort. Bilen känns smidig i stadstrafik, och på autobahn konstaterar man snabbt att bilen ligger bekvämt i hastigheter långt över de svenska begränsningarna. Den 8-stegade automaten stämmer in på samma tema och är mjuk och följsam vid lugnare körning, men har svårt att hänga med om man stressar den lite. Paddlarna på ratten verkar dessutom inte ha någon större inverkan på hur lådan växlar.

Dessvärre lider de båda laddhybriderna av sin höga vikt när man kör på ren eldrift, då de ofta känns ganska slöa. Risken är således att man gasar sig igenom batteriets laddning snabbare än väntat.

Oväntat trivsamt alternativ

Nya Opel Grandland gör många saker bra. Den är praktisk, komfortabel och välutrustad, och lyckas till viss del att skaka av sig tråk-stämpeln. Det blir dock allt svårare att sticka ut i den allt tätare djungeln av laddhybrid-SUV:ar, och vid första anblick lyckas Grandland inte riktigt på den fronten. Men vid närmare studering finner man att den är ett högst vettigt och trivsamt alternativ i segmentet. De första exemplaren når Sverige mot slutet av året, och prisnivån ska ligga på ungefär samma nivå som tidigare. Det betyder drygt 200 000 kr för en bil i grundutförande, och runt 400 000 kr för en laddhybrid.

För- och nackdelar

+ Bekväm
+ Välutrustad
+ Bra teknik

– Slö på ren eldrift
– Dåligt utnyttjad MMI-skärm
– Tråkig körupplevelse

BETYG
Första intryck
Redaktör. Redaktionens hobbymeck med en förkärlek till bilar av det äldre och lite underligare slaget. Utöver bilar är det stora intresset segling. Kör bland annat en Saab V4 från 1974 och en Fiat 500 från 1971.