Opel Mokka provkörd

Opel Mokka lanserades 2012 och blev snabbt en hit bland de som värdesatte bra insteg över precis allt annat. Designmässigt såg den ut som något som hade ritats med en muntlig beskrivning av vad en äldre kvinna vill ha i en bil som utgångspunkt. Utöver en bristfällig design lyckades den inte leva upp till den stenhårda konkurrensen.

Den var lite som bilvärldens motsvarighet till lådvinet – den gjorde jobbet man förväntade sig av den men hade fler tillkortakommanden än en dvärg. Trots detta sålde den väldigt bra – vilket säger en hel del om klientelet – och var en av flera modeller som Opel erbjöd som närmast kunde liknas med narkolepsi på hjul. Den nya generationen delar bottenplatta med åtta nya koncernsyskon i Stellantis-familjen och det har nu blivit dags för Opel att visa att de minsann kan de med. Låt oss ta reda på om så är fallet genom att lägga i Högsta Växeln och provköra nya Opel Mokka.

Ett utseende som heter duga

Konkurrenter

Ford Puma

Nissan Juke

Renault Captur

Peugeot 2008

Jämte föregångaren ser nya Opel Mokka ut som Margot Robbie bredvid Susan Boyle. Opel har länge präglats av att i många fall tillverka hyfsat halvdana bilar. Och när de väl har byggt något som genuint är bra – Opel Insignia – har de haft en oförmåga att faktiskt få ut bilar på de svenska vägarna. Det är dock fortfarande lite ”hit or miss”, nya Opel Corsa är ingen jättehit direkt.

Två dagar, två drivlinor

Fakta Opel Mokka
Från 199 900 SEK
130hk
0-100 på 9,2 sek

Min provkörning av nya Mokka var uppdelad i två dagar. Den första dagen fick jag testa den bensindrivna varianten som ska locka med ett utseende värt att skriva hem om, en prislapp som känns rimlig, och en premiumkänsla som man tidigare kanske inte har förknippat med Opel.

Tyskarna har premierat form före funktion – även om nya Mokka är bredare än föregångaren är den mindre när det kommer till alla andra parametrar. Baksätet är åt det trängre hållet men det går inte att förneka att Opel Mokka ser riktigt frän ut. Vissa ytor och reglage har dock en bristfällig kvalitetskänsla och infotainmentsystemet må se bra ut men det är förhållandevis komplicerat. Kupén är ett potpurri av premiuminslag och tveksamma materialval.

Hur är den som bensinare?

I bensinutförande framstår nya Opel Mokka som en oerhört rimlig proposition. Den är billig samtidigt som man som kund får en mini-SUV som ser riktigt tuff ut. Under huven finner man en trecylindrig liten pjäs som erbjuder en sportig ljudbild och tillräckligt med krut för att kännas rapp. Oavsett drivlina förblir Mokka framhjulsdriven och är inte riktigt så rolig att köra som utseendet förmedlar; en Ford Puma är exempelvis betydligt roligare att ratta. Komfortmässigt lyckas Opel Mokka för det mesta väl även om bilen ibland känns något stötig, något som troligtvis kan åtgärdas med mindre fälgar.

Fakta Opel Mokka-e
Från 369 900 SEK
Upp till 32 mils räckvidd
136hk
0-100 på 9,0 sek

Hur är den som elbil?

Som elbil erbjuder Opel Mokka en mognare upplevelse än sitt bensindrivna syskon. Likt alla andra elbilar känns den pigg men den rent prestandamässigt ligger Mokka-e på samma nivå som den bensindrivna varianten. Räckvidden på närmare 30 mil är i paritet med segmentet i övrigt som har växt så det knakar. Mokka-e är välutrustad men även ganska dyr jämte sina rivaler men den gör det mesta bra med ett utseende som heter duga. Ett längre test i framtiden får utröna hur den verkligen står sig jämfört med sina många konkurrenter. Något som dock är säkert är att Opel har gjort väldigt bra ifrån sig.

Betyg

Första intryck:
Total poäng: 3.5

Sammanfattning

Att förra generationen Mokka och den nya generationen Mokka de facto delar släktband känns lika osannolikt som att ta sig in i Nordkorea utan att upptäckas. Förra generationen är den i familjen som aldrig åstadkom någonting medan nya generationen är den första som lyckades plugga på universitet. Skillnaderna är påtagliga – tack vare Stellantis – och resultatet är en Mokka som erbjuder ett fräckt utseende, hyfsade utrymmen och komfort, och en förhållandevis stor grad körglädje.