Test: Volvo XC90 Excellence

Volvo XC90 T8 Excellence
Motor: 2,0-liters, 4-cyl, bensin, 303 hk, 400 Nm kombinerat med elmotor på 87 hk, 240 Nm. Totalt 386 hk, 640 Nm
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 5,8 sekunder
Toppfart: 230 km/h
Vikt: 2 296 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4950/1776/1958 mm
Pris: Från 1 295 000 SEK

På senare år har Volvo gjort en högst aktningsvärd resa till att bli en respekterad premium-tillverkare. Men deras modellutbud har lidit av avsaknaden av en sann lyxmodell. Tills för ett litet tag sedan när Volvo visade upp en XC90 T8 med en smakfullt tillsnofsad interiör. Vår hypotes blev genast att det inte fanns något mer avslappnande att färdas i varför vi tog oss hela vägen till Mumbai i Indien för att testa den så noggrant som fysiskt möjligt. Låt oss se hur den klarade sig genom att lägga i Högsta Växeln och recensera Volvo XC90 Excellence.

Utvändigt är det inte mycket mer än lite extra krom som skiljer en Excellence från en vanlig XC90, precis som sig bör. Hela tanken med bilen är att den ska sticka ut lika mycket som en japan i Tokyo, vilket på ett sätt är definitionen av skandinavisk lyx; diskret och minimalistisk. Inte för att en S-klass eller 7-serie är onödigt skrikig, men ingen förväntar sig att en XC90 ska vara något mer än en lite finare barnskyttel. Vilket en Excellence sannerligen är. Kanske har vi hittat den ultimata lyxbilen som ingen faktiskt tror är en lyxbil?

Även interiören genomsyras av en smakfull minimalism och sobert diskreta materialval. Alla ytor är täckta av något som känns dyrt och exklusivt. Testbilen hade bara rullat 400 mil men lädret började dock redan se slitet ut, höjdinställningarna på förarsätet strejkade stundtals och parkeringssensorerna levde ibland sina egna liv. Kanske hade det något att göra med den extrema luftfuktigheten i Mumbai. Bortsett från de extra flotta materialen kommer alla ”vanliga” Volvo-förare att känna sig som hemma med den stora och centralt placerade touchskärmen som kontrollerar klimat- och infotainmentsystemet.

Körupplevelsen i Volvo XC90 Excellence saknar den volym och substans som mer klassiska baksätesbilar (tänk Mercedes S-klass) har. Mycket av detta beror naturligtvis på det faktum att det sitter en bensinfyra under huven vilket är lika premium som en charterresa till Antalya. Beteckningen T8 innebär dock att drivlinan även är försedd med en elmotor vilken förbättrar upplevelsen. Hybriddrivlinan fungerar också bättre än den gjorde när T8 lanserades för några år sedan.

Systemeffekten är strax under 400 hästkrafter vilket är tillräckligt för att man inte ska behöva känna sig som föraren av något billigt och motorsvagt. Bilens substantiella tyngd och goda komfort försäkrar dock alla bilens passagerare om att detta är en sann lyxbil och inte något med sportiga ambitioner. Komforten är som nämnt god, men den når inte riktigt upp till vad de tyska konkurrenternas luftfjädringar levererar.

Syftet med en baksätesbil är naturligtvis, som namnet föreslår, att bilturen ska avnjutas från baksätet och där visar XC90 Excellence tveklöst var skåpet ska stå. Testbilen var konfigurerad i fyrsitsigt utförande med Orrefors-kristallglas, picknickbord och kylskåp. Stolarna har inbyggd massagefunktion och går att justera individuellt likt framstolarna. Den som verkligen vill sätta guldkant på sin chaufförsinnefattande tillvaro kan välja att plocka bort passagerarstolen till fördel för ett fotstöd. Resultatet är den mest opulenta tresitsiga stadsjeep världen någonsin har skådat.

XC90 Excellence har en glaskärm mellan baksätet och bagageutrymmet, samt dubbelglasrutor, allt för att man ska behöva interagera så lite som möjligt med sin omgivning. Detta är särskilt betydelsefullt om man råkar befinna sig i Indiens största och därmed mest vältrafikerade och sedermera också högljudda stad.

Säkerhetsfunktioner blir också viktigt i en så kaotisk trafikmiljö. Autobroms och döda vinkeln-varnare var de allra mest användbara, men det allra bästa var att veta att man är omgiven av airbags och andra system som förhoppningsvis aldrig behöver användas. Och tro mig när jag säger det, det finns ingen annan bil jag hellre hade befunnit mig i än en Volvo när jag kryssade runt tuk-tuks och välväxta kossor på en bakgata i Mumbai.

Så hur lyckad är Volvo XC90 Excellence egentligen? Bakom ratten skiljer den sig inte nämnvärt från en vanlig XC90 T8, men om du som baksätespassagerare vill åka så nedtonat som möjligt finns det inget bättre alternativ. Excellence må ha en prislapp norr om miljonen men faktum är att den klår alla andra mer etablerade baksätesbilar för samma pris. Det här är utan tvekan världens mest diskreta lyxbil.

Betyg

Exteriör:
Interiör:
Körglädje:
Valuta för pengarna:
Relativ praktikalitet:
Ha-begär:
Relativ prestanda:
Teknik:
Motorljud:
Komfort:
Total poäng: 4.2

Sammanfattning

Som baksätesbil är Volvo XC90 Excellence inte bara diskret utan också extremt prisvärd. Här bjuds du på skandinavisk lyx som heter duga! Men den är inte för den konventionelle lyxbilsköparen som lär föredra en Mercedes S-klass eller BMW 7-serie.