Kia Sorento kom för första gången år 2002. Modellen är alltså lika gammal som Volvo XC90, men medan den ursprungliga svenska stadsjeepen hör till föräldragenerationen, blev den koreanska motsvarigheten just gammelfarfar. Genom åren har Kia gjort rasande framsteg på den svenska marknaden, och är i dag ett av våra mest sålda bilmärken (det mest sålda märket till privatkunder). Det rör sig förvisso till stor del om förhållandevis små och överkomliga bilar, men Sorento är ett undantag – åtminstone sett till storleken. Känns koreanernas nya bjässe som Dollarstore-varianten av gemene premium-SUV, så som priset antyder? Det ska vi ta reda på genom att lägga i Högsta Växeln och provköra nya Kia Sorento!

Jag behövde inte mer än öppna förardörren för att kunna svara nej på den frågan. Innan hade jag fått bilen och alla dess funktioner presenterade för mig, men listan över standardutrustning och de tekniska specifikationerna säger långtifrån allt om en bil. Annat är det när byggkvaliteten på interiören är i paritet med en Mercedes-Benz.

Utrustningsnivåer
Action: 469 900 SEK
Advance: 499 800 SEK
Advance Plus: 529 700 SEK
(Panoramaglastak +14 900 SEK)

Att säga att insidan i sin helhet är jämförbar med Mercas är dock att ta i. Funktionaliteten håller inte samma nivå, vilket till stor del beror på att infotainmentsystemet inte är lika sofistikerat. Det må vara lätt att hitta i, men touchskärmen är lika responsiv som en jamaicansk sengångare.

Också estetiken är mer trevande än i de så kallade premiumbilarna, såväl interiört som exteriört. På utsidan syns det väldigt tydligt att målgruppen man tänkt sig vid ritbordet inte är av europeiskt slag. Formerna påminner mycket om Ford Explorer och helhetsintrycket osar amerikanskt grovsmide.

Baklyktorna är som en blandning mellan Ford Mustang och Cadillacs Art and Science-designfilosofi. I fronten finner vi en grill som får en att fundera på om det är läge att införa won-grin som begrepp. Sammantaget kan man säga att Kias klassresa avtecknar sig i nya Sorento, men att de inte ännu behärskar premiumformspråket flytande.

Konkurrenter
Skoda Kodiaq
Ford Edge
Volvo XC90 D4

Mina invändningar mot den här bilen är mest subjektiva. Ovan antydde jag att Sorento är välutrustad i grundutförande, och det kunde knappast vara mer sant. De enda riktigt väsentliga grejerna som är förbehållna den maxade versionen är 360-graderskamera och head-up-display – annars kommer man en bra bit med mellanmjölksalternativet. Instegsmodellen saknar läderklädsel, möjlighet till trådlös mobilladdning, ett påkostat ljudsystem och några USB-portar i baksätet som kan tysta unga passagerare. UVO-appens varning för kvarglömt barn efter genomförd parkering försvinner också.

Drivlina
2,2-liters diesel
202 hästkrafter
440 newtonmeter
Åttastegad DCT
Fyrhjulsdrift

Säkerhets- och förarassistanssystem har Sorento oavsett utrustningsnivå en uppsjö av, men det är ett vanligt grepp för billigare tillverkare att öka sina bilars attraktionskraft. Det som är anmärkningsvärt är hur väl genomtänkt allt uppenbarligen är. Den adaptiva farthållaren låter till exempel bli att panikbromsa för bilar man ämnar köra om, vilket man inte kan säga om en del betydligt dyrare bilar. Något som irriterar är dock allt plingande. När man sätter sig i bilen spelas den för Hyundai och Kia typiska Windows-trudelutten, och när man kört förbi en fartkamera får man höra ungefär samma ljud som när Super Mario tar en guldpeng på Nintendo.

Mått och vikter
Längd: 4 810 mm
Bredd: 1 900 mm
Höjd: 1 700 mm
Vikt: 2 022 kg
Dragvikt: 2 500 kg

Det finns ett antal terrängkörningslägen, varav det mest användbara kommer att vara det för snö som bland annat sänker vridmomentet och tidigarelägger växlingarna. Den testade bilen hade en fyrcylindrig dieselmotor och en åttastegad dubbelkopplingslåda som lirade någorlunda väl tillsammans; om inte annat höll drivlinan förbrukningen i schack. Jag misstänker dock för att motorn kan komma att kännas svag när man väl tryckt in sju personer i bilen.

Sammanfattningsvis är nya Kia Sorento verkligen en bil som förtjänar en provkörning av den som söker en stadsjeep och ger prisvärdhet företräde över estetik. Alla utrustningsnivåer är fullproppade med teknik som faktiskt fungerar, och kvalitetsintrycket är absolut. Dieselvarianten (som inledningsvis erbjuds ensam) kanske är i det klenaste laget, men givet bonus malus är det den kommande plug-in-hybriden som lär stå för volymen.

Bygg din egen Kia Sorento här!

En av redaktionens fashionistas, som på sistone fattat tycke för V6-motorer. Den allra bästa designades av Giuseppe Busso, för oss som inte behöver en bil som startar varje dag.