Test: BMW 330e Touring

BMW 330e xDrive Touring (2020)
Motor: 
2,0-liters, 4-cylindrig, bensin + elmotor, totalt 292 hästkrafter, 420 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 5,9 sekunder
Toppfart: 225 km/h
Vikt: 1965 kg
Mått (längd/höjd/bredd):
4709/1440/1827 mm
Pris: 532 700 SEK
(Testbil ca 680 000 SEK)

Bland märkliga drivlinor och Twitter-inlägg verkar BMW nästan totalt ha tappat koppling till sina rötter. Är tiden då en BMW var en sportig och genuint välbyggd bil borta? Att döma av modeller som X2 och iX är så fallet, men några modeller verkar hänga kvar i det som en gång gjorde BMW till ett av de mest åtråvärda bilmärkena i historien.

Bland dem finner vi 3-serien som sedan 70-talet har utgjort stommen i BMW:s modellutbud på ett enligt mig alldeles föredömligt vis. Den samtida BMW-kunden väljer allt som oftast en laddhybrid. Låt oss därför lägga i Högsta Växeln och utreda om denne kund fattar ett vettigt beslut genom att recensera BMW 330e.

Är du sugen på en nästan ny elbil? Våra vänner på Carla har just nu flera bilar i lager från till exempel BMW. Upptäck Carla!

Låt mig inleda med att klargöra hur jag tycker att den senaste generationen 3-serien (som vi redan har testat några gånger) står sig i förhållande till den gamla. Den ser inte lika elegant ut, interiören ser snyggare ut men den håller inte samma kvalitetskänsla som tidigare, och köregenskaperna är fortfarande klart klassledande. Ett blandat resultat alltså.

De två mest populära motoralternativen för 3-serien är tveklöst 320d och 330e. Närmast 330e rent kraftmässigt är dock 330i. Den som vill rulla på el får för sina cirka 70 000 extra riksdaler 34 extra hästkrafter och fem mils räckvidd enbart på el.

Utöver detta finns här all funktionalitet man förväntar sig av en modern laddhybrid såsom olika körlägen som antingen kombinerar el- och bensindrift eller väljer den ena beroende på vad som är mest lägligt. Dessutom äts inte bagageutrymmet upp av batteriet som i exempelvis en Mercedes E-klass laddhybrid. Sett till hur 330e presterar som renodlad laddhybrid finns alltså inget att klaga på.

Något som brukar vara utmärkande för tyska bilar, och särskilt BMW, är att dess motorer oftast känns betydligt mer kraftfulla än de faktiskt är. 330e känns märkligt nog precis tvärt om. Bilen har nästan 300 hästkrafter vilket på pappret låter mäkta imponerande men i verkligheten känns den trögare än en 330i.

Faktum är att de accelererar till 100 km/h exakt lika snabbt men laddhybriden väger 200 kg mer vilket knappast gör den till en mer atletisk skapelse. Det påminner lite om upplevelsen man har på en dejting-app. Personen man ser på skärmen stämmer, till mina singelvänners stora förtret, inte alltid överens med den man träffar i verkligheten.

Så är BMW 330e ett vettigt köp? För en genomsnittlig svensk är svaret tveklöst ja. Om du vill ha en rymlig men kompakt premium-kombi som kan rulla några mil på el kan det inte gå fel med en 330e. Samtidigt är inte konkurrensen stenhård inom segmentet där jag bara ser en direkt konkurrent i nuläget (Audi A4 finns inte som laddhybrid och gamla Mercedes C-klass fasas just nu ut): Volvo V60 T6 laddhybrid. Volvon känns mer välbyggd och kostar mindre men BMW:n är mycket trevligare att köra. Så vilken väljer du, BMW eller Volvo? Svaret är inte helt uppenbart längre.

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 3.5

Sammanfattning

Som laddhybrid blir BMW:s 3-serie dyrare, tyngre och inte en millisekund snabbare till hundra än 330i. Samtidigt levererar den på alla punkter som en laddhybrid bör. Om du vill ha en mellanstor tysk premium-kombi som även rullar på el har du inget alternativ än att välja en 330e. Om du kan leva med Volvos märke på ratten kan V60 T6 vara ett bättre alternativ om du värdesätter komfort och elegans.