Mercedes-Benz C300 Coupé
Motor:
 2,0-liters, bensin, R4, 245 hästkrafter, 370 newtonmeter, bakhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 6,0 sekunder.
Toppfart: Begränsad till 250 km/h
Mått (längd/höjd/bredd): 4686/1405/2016mm
Pris: 432 900 SEK (Testbil cirka 650 000 SEK)

En kutym inom främst tysk bilindustri är att kort efter en ny modellansering dröjer det inte länge innan det finns en miljon varianter av samma modell. BMW:s 3-serie går exempelvis att få i ett flertal utföranden – sedan, kombi, coupé eller cabriolet (cabriolet och coupé-varianterna kallas numera för 4-serien). Precis samma stuk gäller för Mercedes. Nya Mercedes C-Klass kan alltså fås som kombi, sedan och numera även cabriolet och coupé. Det är i den sistnämnda tappningen som vi har testat C-Klassen. Närmare bestämt Mercedes-Benz C300 Coupé. Mercedes är väldigt duktiga på att bygga bilar extremt lämpade för långkörningar och med bilar som C63 S och AMG GT S visar de att de även kan utveckla bilar som är mer dynamiskt lagda för att underdriva en hel del. Frågan är då hur väl de har lyckats med symbiosen mellan långfärdskörning samt en gnutta sportighet. Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya Mercedes-Benz C300 Coupé.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Exteriör: 10/10
Även om Mercedes ibland inte är de mest fantasifulla bilmärkena när det kommer till bildesign så har de sannerligen ett designspråk som är briljant i vissa fall. C300 Coupé är ett praktexempel på just det. C-Klass i coupé-utförande är bevis på att elegans är ett av ledorden i Mercedes design-studio. Linjerna är helt enkelt fantastiska och det är tveklöst för våra ögon en av de mest tilldragande bilarna Mercedes tillverkar. Bilens bakparti kan liknas vid Scarlett Johanssons – det är svårt att slita blicken.

DSC_0081

Interiör: 10/10
Eftersom Mercedes C-Klass tillhör ett av Mercedes senare tillskott (från botten upp det vill säga) är det i just den som de har valt att visa upp sin kompetens på interiörsfronten som jag tolkar det. Det är mäkta högkvalitativt och detaljfokus är minst sagt aktningsvärd. Exteriören och interiören går sannerligen hand i hand och det är en plats att trivas på. Med andra ord kolossalt lämpligt för något så elegant som en C-Klass Coupé.

DSC_0124

 

Körglädje: 8/10
Mercedes-Benz är stjärnor när det kommer till att tillverka utomordentligt välraffinerade punkt A till B-bilar. Det vill säga bilar som har som specialitet att köras riktigt långt. Att C-Klass Coupé delar många designdrag från stora-storasyskonet S-Klass Coupé – tycker jag i varje fall – är väl en hänvisning till att C300 Coupé ska vara en sann coupé, en långfärdsåkare av rang. Den bilen som Mercedes gav oss nycklarna till var utrustad med luftfjädring som var kalibrerad åt det styvare hållet – precis som i en Mercedes-Benz GLE Coupé – men det är fortfarande luftfjädring. Det innebär att bilen inte är så sportig som utseendet insinuerar till och att den sannerligen har inspirerats av en amerikansk soffaffär. Det pekar även på C-Klass Coupé huvudsakliga syfte – att vara mer åt motorvägsmaskinhållet i kontrast till att vara en fena på landsväg.

Faktum är dock att i sport-plus-läget så är bilen förvånansvärt munter. Ett minus är dock att man behöver leta sig in i en labyrint av delmenyer i displayen mellan hastighets- samt varvtalsmätaren innan man kan stänga av stabilitetskontrollen. Att Mercedes inte ens gjorde en enskild knapp för ändamålet – precis som alla andra bilar på marknaden i stort sett – ger ytterligare belägg för att det knappast är en bil som är till för att köras med syfte att utplåna bakdäcken som i en Mercedes-AMG C63 S. En bisyssla vi minst sagt roas av. Det kan dock poängteras att man kan göra burnouts med hjälp av envishet och ett någorlunda fuktigt underlag. Det känns ändock lika passande för en C300 Coupé som att köra en Mercedes-Benz S500 på bana.

Mercedes C300 Coupé är en behaglig bil att köra fort med eftersom den sannerligen värnar om ens välmående. På landsväg är den absolut rolig och den räcker mer än väl till de tänkta konsumenterna – i mina ögon är det män i övre medelåldern som vill känna sig unga igen. Jag skulle kunna tänka mig en C-Klass Coupé men då måste den vara i AMG-utförande. Där en C300 Coupé passar bäst är väl egentligen i ytterfilen på den svenska motorvägen – i hastigheter som uppmanar till att man blir blinkad på av fordon man kör om känns den mycket stabil. Med undantag av när man trycker gasen i botten lite väl länge och den svenska motorvägen man befinner sig på helt plötsligt är försedd med ett gupp. Då svarar luftfjädringen med att ta inspiration från en hoppborg.

Ett problem som vi fick med C300 Coupé var en varning för att bromsbeläggen var slitna – det ska inte ske efter 700 mil men jag kan nog garantera att det inte har varit de mest skonsamma 700 milen. Pressbilar testas alltid till det extrema så att man som privatperson slipper göra det själv. I det stora hela är alltså Mercedes-Benz C300 Coupé en körglad bil i det att den är bekväm som få, har förmågan att lätta lite på slipsen vid landsvägskörning och har förmågan att trycka på utan mycket om och men. Något som skiljer C-Klass Coupé åt från en C-Klass sedan är att styrningen i Coupén både är tyngre och kvickare. Utöver det erbjuder Coupén mer feedback vilket bidrar till körglädjen och tar hänsyn till de som faktiskt kör för att det är så härligt som det är istället för att de måste.

DSC_0152

Valuta för pengarna: 8/10
De mest konkreta konkurrenterna när det kommer till Mercedes-Benz C300 Coupé är ju Audi A5 samt BMW 430i. De kostar från 413 200 SEK respektive 391 500 SEK (432 700 SEK med automatlåda). Det bör dock förtydligas att Audin är äldre än Slottet (den nuvarande generationen A5 lanserades 2007). Fortsättningsvis är det inte särskilt verklighetsförankrat att objektivt jämföra de tre stora tyska bilmärkena då en eventuell köpare tveklöst kommer att slå till på det som står hjärtat närmast. Att slå till på en Mercedes efter att man varit en BMW-man i ett antal år är som att helt plötsligt handla på ICA efter att man handlat på Coop hela livet. Kortfattat kan man antingen provköra de tre bilarna, komma fram till den man gillar mest för att i sin tur slå till. Alternativet är att vara stereotypisk av sig vilket i det här fallet fungerar. Väljer du Audi A5:an ska du vänta på nästa generation som lär vara runt hörnet. BMW:n köper du om du vill ha ett fordon som erbjuder mer involverande körning men som samtidigt präglas av en klinisk design. Sist och absolut inte minst väljer du Mercedes-Benz C300 Coupé om du är mån om att den sanna coupé-anden hålls intakt – en bekväm och lyxig långfärdskryssare.

Relativ praktikalitet: 7/10
Oavsett hur man vrider och vänder på det är en Coupé inte en per definition praktisk bil. Baksätet kan egentligen ses som en hatthylla eller om man om man är desperat kan man transportera människor sträckor som kan mätas med en linjal. I bagageutrymmet får man plats med ett stort badkar mätt i vattenkapacitet – det vill säga 400 liter. I både en Audi A5 och en BMW 4-serie får man plats med 450 liter. Egentligen är det ganska oväsentligt då det oavsett är praktiskt nog för en coupé-köpare – i varje fall i mina ögon. Man bör dock anmärka att det finns plural av de praktiska facken fram och ockupanterna i framsätet har gott om utrymme.

DSC_0133

Ha-begär: 6/10
Som tidigare konstaterat tillhör inte jag som de facto inte ens får handla på Systembolaget inte direkt den kundkrets som Mercedes försöker locka till sig med C300 Coupé. En C63 S är i sådana fall bilen jag hade slagit till på. Det är en fantastiskt vacker skapelse men det är inte en bil som jag personligen känner att jag behöver i mitt liv. Det är dock inte fy skam att ha en stående i garaget och det är absolut en häftig bil på sitt sätt.

Relativ prestanda: 9/10
En Mercedes-Benz C300 Coupé är försedd med en rak fyra på 245 hästkrafter – det är den största bensinaren man kan få om man bortser från AMG-modellerna. Det är nog med att få bilen upp till 100 kilometer i timmen på imponerande 6 sekunder blankt. Toppfarten är Autobahn-accepterade 250 kilometer i timmen. Hur står sig då konkurrenterna – Audi A5 och BMW 430i? Först och främst får Audin med motsvarande motor fyrhjulsdrift vilket resulterar i en 0 till 100 tid på 6,4 sekunder och en toppfart på 250 kilometer i timmen där med; allt från en 2-liters fyra. BMW 430i, utrustad med automatlådan (den går som sagt även att få manuellt växlad) har den med en 2-liters fyra. 0 till 100 avverkas på 6,4 sekunder och toppfarten är också 250 kilometer i timmen. Utgår man från siffror vinner alltså Mercedesen men prestanda handlar även om hur den beter sig på en landsväg under mer dynamiska förhållanden. Där är BMW:n något vassare men Mercedesen lägger sig förvånansvärt nog extremt nära.

Personlighet: 6/10
Ja, vad kan man säga här? Det är en bil som tar hand om dig och som jag tidigare konstaterade så värnar den om dig. Men det är dessvärre inte en bil du förälskar dig i men man kan nog älska den för vad den är – en synnerligen bra bil.

DSC_0031

Motorljud: 9/10
På senare tid har Mercedes verkligen imponerat på just motorljudsfronten. De tillverkar motorer som i vissa fall känns som om de gick på smör – kopiöst mjuka och trevliga. Jag kan konstatera att jag förväntade mig att bilen ska låta lika mycket som en hiss i Sverige utan musik fylld med en massa främlingar. Men faktum är att motorn avger att förtroendeingivande hum vid vanlig körning och i sport plus-läget så “pruttar” den när man växlar upp. Bilen lät minst sagt bra och det var en noga dos av sportighet som Mercedes ingenjörer valde att skriva in i receptet för Mercedes-Benz C300 Coupé.

DSC_0140

Komfort: 9/10
Som jag har nämnt ovan så var den C300 Coupé vi fick låna utrustad med luftfjädring vilket känns lämpligt då Mercor är kända för att vara bekväma. I framsätet satt jag som är 185 centimeter lång utan problem. Luftfjädring bidrar som man förväntar sig i en Coupé – att man glider över underlaget men med en känsla av vad det är man kör över. Den är trots allt kalibrerad åt det sportigare hållet. Det är en ofrånkomligen bekväm bil som dock inte uppmanar till att man skjutsar folk i baksätet – som de flesta coupéer (visserligen inte GLE Coupé). En rakt igenom angenäm automobil när man tar hänsyn till den ergonomiska aspekten.

DSC_0128

Totalt: 82/100
Mercedes-Benz C300 Coupé är Mercedes senaste tillskott till en voluminös marknad. Det intagande med just en Coupé är det faktum att utseendet ofta utmärker sig samtidigt som det ger upphov till roligare körning, något som i vissa fall enbart verkar vara en placebo-effekt. Om man är bunden av fördomar inom bilvärlden är en coupé något som är sportigare än motsvarande sedan (i detta fall C300h) och de flesta GT-bilar är grand touring bilar. Därav förknippas de även ofta med långkörningar. I dagsläget kallas dock det mesta för coupé som just ett marknadsföringsjippo – en BMW 640d Gran Coupé är knappast en coupé om man ska vara traditionell av sig. En Mercedes-Benz C300 Coupé är alltså en coupé om man är schablonmässig av sig. Det är ett sportigt alternativ till en C-Klass sedan även om C63 S gör ganska bra ifrån sig i sedan-utförandet… C300 Coupé finns även att få med luftfjädring som sagt vilket är som gjort för att man ska kunna köra ofantligt långt utan att behöva ta in på hotell för att vila. Det är utmärkande tillskott i bilvärlden men för det mesta väldigt beräknelig. Man får möjligtvis snäppet mer än vad man förväntar sig. Ett glänsande motorfordon som är lite beigt. Mercedes-Benz C300 Coupé – väntad överraskning.

Marcus Berggren
marcus.berggren@hogstavaxeln.com

Chefredaktör och medgrundare. Bosatt i Melbourne, Australien och har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.