Test: Volvo XC90 provkörd – en ny herre på täppan?
2015 visades utgående Volvo XC90 upp för första gången. Nio år senare har det blivit dags för en uppdatering. Vi lade i Högsta Växeln och begav oss till Köpenhamn för en provkörning.
Uppdateringarna för Volvo XC90 är knappast revolutionerande, utan det handlar om att behålla dess relevans efter ett flertal år på marknaden.
Modellen har varit en enorm framgång för det svenska märket och var det första steget i att positionera Volvo som en mer lyxbetonad biltillverkare än tidigare, särskilt i folkhemslandet Sverige.
Foto: Volvo Cars
Många bäckar små
Bland de exteriöra uppdateringarna finner man nya luftintag fram, en ny stötfångare, huv, lyktor, fälgar och mörkare baklyktor. Dess sympatiska framtoning består och XC90 erbjuder en elegant utstrålning.
Hårdvarumässigt får man även uppdaterade dämpare som anpassar sig efter frekvens i stället för hastighet, något som är gynnsamt för komforten, både i låga och höga hastigheter.
På insidan möts man av nya materialval, bättre ljudisolering och en ny 11,2 tum stor infotainmentskärm. Infotainmentskärmen är Google-baserad men är inte helt intuitiv.
Skärmens storlek är föredömlig och ett komplement till interiören, snarare än att vara en central beståndsdel.
Kvalitetskänslan är genomgående hög och alla reglage erbjuder en härlig taktil känsla. Ljudsystemet är fortsatt ett av marknadens bästa.
Uppdateringar
Exteriör
Ny färg – Mulberry Red
Nya framskärmar
Uppdaterad ljussignatur fram
Nya fälgar – 20–22 tum
Nytt komfortchassi
Baklyktor med mörka inslag
Interiör
Nya klädslar
Kaptensstolar bak
Nya inlägg
Förbättrad ljudisolering
Nya rattar
Uppdaterat ljudsystem
Bättre trådlös laddning
Komfort för hela slanten
Vår testbil var i form av en Volvo XC90 T8 med 22-tumsfälgar och vinterdäck. Till Sverige kommer endast laddhybriden (T8) och de minsta tillgängliga fälgarna är på 20 tum.
Testrutten inleddes på Kastrups flygplats för vidare färd mot Sverige över Öresundsbron och körning på både landsväg, motorväg och i staden.
Fokus för XC90 är komfort snarare än sportighet och man märker snabbt att bilen inte försöker vara något den inte är. Dess ändamålsenliga fokus är efterföljansvärt.
De 22 tum stora fälgarna med tillhörande vinterdäck bidrar till en del däckljud, inte minst med tanke på att väglaget var allt annat än vintrigt, men ljudnivån i kupén är ändå behaglig.
På sommarsulor och slät asfalt lär den vara oerhört tyst, men det får ett senare test utröna. Sätena är väldigt bekväma, både fram och bak medan tredje sätesraden är mer lämpad för barn än vuxna
Styrningen är väldigt lätt och uppdaterade XC90 upplevs som mindre än vad den är, något som accentueras ytterligare av designen.
Endast som laddhybrid
Övergången mellan el- och fossildrift går obemärkt förbi, förutom när man trycker plattan i mattan då samspelet däremellan ibland behöver lite betänketid. Med det sagt uppmanar XC90 T8 aldrig till särskilt inspirerande körning, trots sina 455 hästkrafter.
Fyrhjulsdriften i T8 kommer från förbränningsmotorn som driver framhjulen medan elmotorn aktiverar bakhjulen när situationen kräver det.
Det finns även ett läge med permanent fyrhjulsdrift, men det är beroende av det finns laddning i batteriet.
Den elektriska räckvidden på drygt fem mil i verkligheten (69 kilometer enligt WLTP) är det tydligaste kvittot på att det rör sig om en modell med några år på nacken.
Vid full kareta känner man att bilen premierar framhjulen, men det är inte något som inkräktar nämnvärt på den kördynamiska upplevelsen.
Volvo XC90 T8 är en bil som bjuder upp till sansad körning, men som ändå är imponerande kompetent på slingriga skånska landsvägar.
Volvo XC90 är en fortsatt familjefavorit
Med uppdaterade Volvo XC90 har det svenska märket förfinat ett redan lyckat recept.
Komfortnivån är hög, designen står sig än idag och man får verkligen känslan av att varenda liten detalj har tilldelats en hel del tankeverksamhet.
Ett exempel är bältena i mittraden som går att justera i höjdled, en bestämt viktig säkerhetsaspekt för att bältet ska ligga på rätt sätt över bröstet. Att det rör sig om en sjusitsig laddhybrid är även det tämligen unikt.
I sin tur innebär det att Volvo XC90 fortsatt framstår som en av de mest kompetenta suvarna i segmentet.
En hög prislapp och kort elektrisk räckvidd är två nackdelar, men den elegans, komfort och lyx som modellen erbjuder utmärker sig fortsatt.
Ett mer utförligt test på hemmaplan får utröna hur dess ändamålsenliga fokus står sig jämte konkurrenterna.
Volvo XC90 T8 (2025)
Motor: 2-liters fyrcylindrig bensinmotor, elmotor, 455 hästkrafter, 709 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 5,4 sekunder
Toppfart: 180 km/h
Elektrisk räckvidd: 69 km
Vikt: 2 297 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4953/2140/1767 mm
Pris: Från 994 000 SEK
Volvo XC90
Nya Volvo XC90 fortsätter med att vara en riktigt tung spelare inom segmentet.