Test: Saab 9-5 Hirsch från 2003 provkörd – siktet inställt på tyskarna
I början av 2000-talet var Saab på topp, och försäljningen blomstrade. Storsäljaren Saab 9-5 hade dock börjat kännas något daterad, och behovet av en uppdatering – både tekniskt och imagemässigt – var påtagligt. Lösningen? Ett samarbete med Schweiz som mynnade ut i Saab 9-5 Hirsch.
Schweiz är känt för sina lyxiga klockor och exklusiva choklad, men för Saab blev det också platsen för något alldeles unikt.
I den lilla staden Sankt Gallen hade återförsäljaren Hirsch byggt upp ett rykte som en av de största Saab-specialisterna, och deras arbete utmanade på allvar de tyska premiummärkena.
Foto: Gustaf Sjöholm
Hirsch och Saab – ett partnerskap föds
Under sekelskiftet lanserade Hirsch ett antal prestandahöjda Saab-modeller under tilläggsnamnet Troll.
Dessa bilar kännetecknades av uppgraderade motorer, förbättrade chassin och mer aggressiv design.
Det var nog för att imponera på beslutsfattarna i Trollhättan, och ett officiellt samarbete föddes.
Bakgrunden till partnerskapet var enkel: Saab behövde en motsvarighet till BMW:s M och Mercedes AMG.
Resultatet blev Saab Performance by Hirsch, där Troll-namnet fick ge vika för ett mer internationellt gångbart varumärke.
Debuten skedde på bilsalongen i Genève 2002, och senare samma år började modellerna säljas via utvalda återförsäljare.
Saab Performance by Hirsch
- Större turboaggregat (Garrett TB28) och intercooler
- Större insugsrör, annan bränsletrycksregulator
- Uppgradering av motorstyrsystemet Trionic
- Hårdare fjädrar och dämpare, 10 millimeter lägre
- 18-tumsfälgar med Pirelli P Zero Rosso 235/40
- Spoilerpaket fram och bak, unika sidokjolar
- Nätinlägg i grillen
- Komplett sportavgassystem inklusive sport- katalysator och separata slutrör
- Instrumentbräda i grå kolfiber, kolfiberklädda instegströsklar
- Läderskodda dörrhandtag
- Pedaler i borrad aluminium
Ett sofistikerat och sportigt uttryck
Saab 9-5 Performance by Hirsch gör intryck redan vid första anblicken. Fronten, kjolpaketet och takspoilern ger bilen ett diskret men kraftfullt utseende.
De 18 tum stora fälgarna, tillverkade i en legering av aluminium och magnesium, minskar den ofjädrade vikten och förstärker det sportiga uttrycket. Baktill märks dubbla ändrör som bidrar till en distinkt look.
Interiören präglas av exklusiva detaljer. Instegslister och paneler i kolfiber kompletteras av en robust men ergonomisk ratt med samma material. 2003 var detta lyx på högsta nivå, reserverat för sportbilar som Koenigsegg och Pagani.
Komfort möter prestanda
Den här modellen kombinerar lyx och innovation, med bland annat ventilerade säten – en Saab-patent från 1997.
De perforerade skinnsätena ventilerar genom att suga ut luft, en lösning som ansågs hälsosammare av Saabs experter.
Till och med dörrhandtagen har fått en uppgradering, klädda i läder för att ge en känsla av premium.
När motorn startas, på klassiskt Saab-manér mellan sätena, hörs en dovt förfinad ton. Hirsch har bytt ut hela avgassystemet, och vid körning märks det verkligen.
Under 2 500 varv känns bilen lugn, men därefter vaknar en kraft som skjuter bilen framåt med imponerande energi.
Perfekt för långresor
Kombinationen av kraft och högt växlingsförhållande gör 9-5 Performance by Hirsch idealisk för långa resor.
Med komfortabla säten, Saab Night Panel och siktet inställt mot kontinenten är detta en bil gjord för att njutas på öppna vägar.
Chassit är sportigt men inte obekvämt, och bromsarna är rejäla doningar från Brembo – samma typ som används i superbilar som Ferrari F40 och Lamborghini Murcielago.
Hirschs ingenjörer har verkligen lyckats skapa en balans mellan prestanda och komfort.
Saab 9-5 Hirsch är en svensk-schweizisk succé
9-5 är en av Saabs mest ikoniska modeller någonsin och Hirsch-modellen är onekligen herren på täppan när det kommer till prestanda och exklusivitet.
När rekordstora mängder Saabar skrotas ut kommer unika modeller i gott skick att stiga i värde och det börjar bli dags att hugga sig ett bra objekt innan det är för sent. Den första generationen av Aero-modellen har redan passerat botten prismässigt.
Att få uppleva en av Saabs snabbaste modeller någonsin är en fantastisk inblick i vad svensk ingenjörskonst (plus en skvätt schweizisk) kunde åstadkomma under de första åren på 2000-talet.
9-5 Performance by Hirsch bjuder onekligen på en trevlig helhetsupplevelse men det går också att förstå att konkurrensen från Tyskland var stenhård.
Det hade emellertid behövts minst 100 hästkrafter till och fyrhjulsdrift för att på allvar sätta dit bilar som Audi RS 6, BMW M5 och Mercedes E 55 AMG.
Saab 9-5 Hirsch (2003)
Motor: 2,3-liters rak fyra turbo, 305 hästkrafter, 420 newtonmeter
Kraftöverföring: 5-växlad manuell, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6,3 sek
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 1 740 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4828/2042/1501 mm