Test: Audi A6 provkörd – en Audi ända in i benmärgen

Man kan med lätthet argumentera för att ingen modell symboliserar Audi lika mycket som A6. När en ny generation gör entré är det därför en stor nyhet. Vi lade i Högsta Växeln och åkte till Porto för en provkörning.

Modellen har funnits sedan 1994, då den ersatte Audi 100, medan kombiformatet varit en del av märkets DNA ända sedan 1977.

A6 har länge varit en av Audis mest ikoniska modeller. Den har ofta introducerat nya innovationer samtidigt som den varit en volymbil.

Även om den kanske inte är den mest affärskritiska modellen sett till lönsamhet, är det den som bäst fångar essensen av märket – precis som 5-serien gör för BMW och E-klass för Mercedes.

Audi A6
Vi åkte till Porto för en provkörning.

Foto: Audi

Ett virrvarr av beteckningar

Startskottet för Audis nya generation fossilbilar gick i samband med lanseringen av A5, som ersatte A4.

Nya A6 var (rimligtvis) först tänkt att heta A7, då jämna siffror skulle signalera eldrift och ojämna förbränningsmotorer. De planerna skrotades dock, vilket gör att A6 behåller sitt namn oavsett drivlina.

Modellen bygger på den nya plattformen Premium Platform Combustion (PPC), som även används för nya A5 och Q5.

Det finns också en eldriven variant, A6 e-tron, som byggs på elbilsplattformen PPE. Hänger du med?

Audi A6
Audi A6 finns som renodlad elbil, diesel, och snart som laddhybrid.

Audi A6 lägger lite mer krut på sportighet

Med denna generation har Audi skruvat upp det sportiga uttrycket – men även effektivitet och digitalisering har varit centrala under utvecklingen.

Exteriört är bilen både attraktiv och mer dynamisk. Den har växt med sex centimeter till 4,99 meter, vilket ger förbättrade praktiska egenskaper. Bagageutrymmet rymmer 503 liter, eller upp till 1 534 liter med baksätet nedfällt.

Baksätet erbjuder gott om plats för både ben och huvud, och komforten är hög. I kupén finns en digital instrumentpanel på 11,9 tum, en 14,5-tums infotainmentskärm och, som tillval, en 10,9-tums skärm för passageraren – vilket vår testbil hade.

Kvalitetskänslan är överlag hög, även om vissa plastytor och en överdriven mängd pianolack drar ner helhetsintrycket.

Infotainmentsystemet är intuitivt och lätt att använda. Audi har satsat stort på sin digitala arkitektur – en grundpelare i nya PPC.

Audi A6
Interiören är en tysk historia.
Audi A6
Rent kördynamiskt har Audi lagt mer krut på sportighet.

Vill riva muren mellan komfort och sport

Svenska köpare får till en början nöja sig med ett drivlinealternativ: en mildhybrid med tvåliters dieselmotor som levererar 204 hästkrafter via fyrhjulsdrift.

En laddhybrid är på väg, medan den sexcylindriga bensinaren inte kommer till Sverige.

Mildhybridsystemet inkluderar en elmotor på 24 hästkrafter som hjälper till vid acceleration. Det ger både bättre respons och lägre förbrukning.

204 hästkrafter gör kanske ingen rusig av prestanda, men motorn känns förfinad och växellådan gör sitt jobb utan att störa.

Den tydligaste dynamiska förbättringen är styrningen, som nu är betydligt mer direkt. Chassit är välbalanserat och bilen upplevs som flinkare än den faktiskt är.

Skillnaden mellan körlägena är märkbar, även om jag föredrar att låsa en tysk familjekombi med dieselmotor i komfortläget.

Testbilen var utrustad med luftfjädring och 21-tumsfälgar. Dessa påverkade dock komforten negativt – lågprofildäcken gjorde bilen något stötig i låg fart, även om fjädringen kom mer till sin rätt på motorvägen.

Ljudnivån är låg i kupén, men mitt tips är att välja 19-tummarna för bästa komfort. Det här är en bil man gärna färdas långt i.

Audi A6
Testbilen vi hade var försedd med för stora fälgar.

Audi A6 Avant är en Audi som vi känner den

A6 är en modell som verkligen symboliserar Audi. Den nya generationen bygger vidare på 48 års kombitillverkning och levererar en välavvägd mix av komfort och körglädje.

Även om mildhybriddieseln inte är särskilt inspirerande, känns den genomarbetad och passar bilens karaktär. Modellen finns nu som diesel, laddhybrid och elbil.

Nya A6 TDI är en traditionell men fullfjädrad Audi – när den är som mest Audi, helt enkelt.

Audi A6
Audi A6 Avant imponerar rejält.
Tekniska data

Audi A6 Avant 2.0 TDI (2025)

Motor: 2,0-liters fyra, 204 hästkrafter
Kraftöverföring: 7-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h på 7,9 sekunder
Toppfart: 241 km/h
Vikt: 1 930 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4999/1875/1472 mm
Pris: från 629 000 kronor

Första intryck

Audi A6 Avant

4.0

Audi A6 Avant tar sig an segmentet med bravur och gör det bestämt svettigt för konkurrenterna.