BMW 320d xDrive (2019)
Motor: 
2,0-liters, 4-cylindrig, diesel, 190 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 6,9 sekunder
Toppfart: 233 km/h
Vikt: 1615 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4709/1435/1827 mm
Pris: 395 000 SEK (Testbil ca 520 000 SEK)

BMW är ett märke som vi på Högsta Växeln har beundrat länge. De senaste åren har de inte bara utmärkt sig som klassledare inom köregenskaper utan också inom användarvänlig och innovativ teknik. Vår favorit i modellutbudet är 3-serien, den kvintessentiella BMW:n, varför det är en oerhört stor händelse när en ny generation lanseras. Nu har precis detta skett, och responsen har inte direkt varit överväldigande positiv. Men är verkligen den nya modellen en besvikelse? Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya BMW 320d.

Ser man till den ”feedback” BMW har fått av internets egna tyckare verkar den mest ömmande punkten vara designen. Många säger att bilen inte ser tillräckligt tysk ut, att den ser ut som en Lexus bakifrån vilket jag är beredd att hålla med om. Baklyktorna har för mycket gemensamt med Toyotas premiummärke, men den ikoniska L-formen finns fortfarande kvar. Framifrån vill jag dock påstå att BMW har gjort ett bra jobb. När jag först såg bilen blev jag, som så många andra, mer besviken än Ulf Kristersson när han förlorade valet, men designen har växt på mig. Jag föredrar dock den förra generationen.

Invändigt har det hänt något mindre än utvändigt. Interiören ser nu avsevärt mer välpolerad ut än tidigare. Samtidigt ser den också mer flashig ut vilket jag inte alls uppskattar. Känslan i knapparna är också betydligt mer ”made in China” än vi är vana vid. Knapparna har en plastigare och mer ihålig känsla, en utveckling som vi ser hos alla BMW:s nya modeller. Ett annat exempel som pekar på att kvaliteten inte är vad den varit var armstödet på förarsidan som knakade högt varje gång man vilade armen på den. Illa.

Exteriör och interiör i all ära, det viktigaste med en 3-serie är ändå hur den är att köra. Lyckligtvis klår den alla sina konkurrenter med råge. Drivlinan känns oerhört tight, kurvor tacklas med entusiasm och körpositionen är helt rätt, även för undertecknad (närmare 2 meter över marken). Nya 3-serien levererar fortfarande en briljant körkänsla. Diesel-fyran må ha ett ocharmigt motorljud och vara relativt ointressant men i verkliga livet behöver man egentligen inte mer. Även om man kanske vill ha det.

Med den tighta väghållningen kommer också en nackdel i form av komfort som inte riktigt kan mäta sig med konkurrenterna. Över farthinder känner man att fjädringen är relativt kort och att den suger upp ojämnheter som en blöt disktrasa suger upp vatten; halvbra. Komforten i baksätet är dock god för en bil i denna klass och bagageutrymmet är rymligt.

Så är nya 3-serien bättre än den gamla? När det kommer till teknik är svaret utan tvekan ja. Det förbluffande smarta kamerasystemet och den geststyrda mediaspelaren har båda sipprat ända ner till 3-serien vilket är fantastiskt. När det kommer till design och kvalitetskänsla är dock historien tyvärr en annan. Visst, nya trean är himmelriket jämfört med BMW:s andra designmässiga upptåg en samtidigt är det ett steg bakåt i mina ögon. Det brukar låta så är varje gång BMW presenterar en ny generation. Kanske kommer jag att se på bilen annorlunda när lite tid har gått eller när jag har testat en större motor. Kanske kommer den att växa på mig, men just nu kan jag inte se mig själv köra en 320d till vardags. Och det trodde jag aldrig att jag skulle säga.

BETYG
Exteriör
Interiör
Körglädje
Valuta för pengarna
Relativ praktikalitet
Ha-begär
Relativ prestanda
Teknik
Motorljud
Komfort
Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.