Visste ni att Mazda inte från början var en biltillverkare? Jag lärde mig nyss att hundraåringen (som år 1920 i och för sig inte hette Mazda) från början tillverkade kork. Nej, jag har bättre koll på de av företagets gärningar som hör min livstid till, så som den B-stolpfria fyrdörrarslösningen som kännetecknade 00-talssportbilen RX-8 – för att inte nämna Wankel-motorn som gjorde sitt sista framträdande i samma modell. All denna historia har Mazda haft i åtanke när de författat receptet på sin första elbil någonsin – MX-30. För att ta reda på om det smakar lika bra som det låter har jag stämt träff med ett av endast 20 exemplar i Europa. Det har blivit dags att lägga i Högsta Växeln och provköra helt nya Mazda MX-30!

Priser
Sky: 347 900 SEK
First Edition: 349 900 SEK
Cosmo: 381 900 SEK

Det är inte bara bakåt i tiden man blickat när man satt ihop denna framtidsmarkör till bil. Som namnet antyder är MX-30 nära besläktad med den konventionellt drivna nuvarande stallkamraten CX-30. Utseendemässigt är bilen dock helt omarbetad, och det är egentligen bara proportionerna som vittnar om släktskapet. Mazdas designers har haft målet att förmedla känslan av att det är en Mazda och samtidigt få den att sticka ut från utbudet i övrigt, ungefär som MX-5. Resultatet är en mjukare design än CX-30.

Interiören är ommöblerad för praktisk användbarhet och är lika medveten som en Patagonia-butik. Såväl gamla tygtrasor som PET-flaskor har fått en andra chans på bilens insida. Det är också här arvet från korkbranschen uppenbarar sig; den mest iögonfallande användningen av materialet är på mittkonsolen, som ser ut som någon trendig dansk frukostbricka för heta kaffekoppar. Hela framsätet andas faktiskt modernt vardagsrum, men att vidröra känns det mesta inte fullt lika premium som vid en okulär utvärdering.

Konkurrenter (klimatbonus ej inräknad)
Hyundai Kona Electric (från 364 900 SEK)
Peugeot E-2008 (från 399 900 SEK)
Kia E-Soul (från 396 900 SEK)
Nissan Leaf (från 397 000 SEK)

I baksätet blir uppoffringarna för den häftiga dörrlösningens skull uppenbara. Det finns förvisso två fönsterrutor på varje sida, men de är regelrätta skottgluggar som sitter alldeles för högt för att de enda som är små nog att sitta där bak ska kunna nå upp till dem. Som om inte baksätet ingjuter nog med klaustrofobiska känslor är det dessutom omöjligt att ta sig därifrån på egen hand. En förutsättning för att öppna självmordsdörren är nämligen att motsvarande framdörr redan står på vid gavel.

Prestanda
143 hästkrafter
265 newtonmeter
0–100 km/h 9,7 sekunder

Snarare än att vara en fullkomlig familjebil presenteras MX-30 som en typisk extrabil. En elbil för miljömedvetna hushåll som redan har en stor bil för de mest krävande uppdragen. Det är inte enbart baksätet som gör att det är så, utan också den begränsade räckvidden, som beror på batteriets ringa storlek. Det lilla batteriet går heller inte särskilt snabbt att ladda – ens med snabbladdning – varför laddning i de flesta fall lär ske vid hemmet eller arbetsplatsen, och inte längs vägen på några långresor.

Mazda menar dels att man valt ett litet batteri för att minska bilens inverkan på miljön, dels att CX-30-släktskapet medför sina begränsningar. Även om båda skäl må vara sanna är det nog det sistnämnda som väger tyngst, eftersom det är en rent fysisk barriär.

Sett från den ljusa sidan betyder dock ett litet batteri så klart att prislappen inte måste vara skyhög. Faktum är att den till och med kan vara förhållandevis låg. Med miljöbonus inräknat kan privatbilköparen få både instegsvarianten och lanseringsmodellen för under 290 000 kronor. Den prislappen gör att MX-30 kan vara ett mycket attraktivt paket för rätt köpare.

Batteri och räckvidd
35,5 kilowattimmar
Blandad körning: 200 km
Stadstrafik: 262 km

Som sagt är interiören en ganska trevlig plats. Framsätena är mjuka men håller en på plats och köregenskaperna är svåra att anmärka på. MX-30 är ingen prestandabil, men som de flesta elbilar har den inga som helst problem att hänga med i trafikflödet. Precis som Mercedes-Benz EQC har den också ”växelpaddlar” som i avsaknad av växlar att välja mellan styr intensiteten i den regenerativa motorbromsningen.

Styrningen känns intuitiv, vilket Mazda säger beror på något de kallar G-vectoring. Det är inte svårare än att bilen motorbromsar omärkbart när man styr in i en kurva för att flytta fram vikt över framhjulen; jag kan tänka mig att effekten är märkbar, eller i alla fall väldigt nyttig, i vinterväglag.

Motorrummet i nya Mazda MX-30
Lyfter man på huven blir det tydligt att MX-30 är nära släkt med den bränsledrivna CX-30, eftersom elmotorn flankeras av en miniatyrmodell av Grand Canyon.

För- och nackdelar
+ Udda lösningar
+ Stilren interiör
+ Bekvämt framsäte
+ Pris
– Svåranvänt baksäte
– Räckvidd

Som jag skrev i inledningen finns inte bara kork och självmordsdörrar med i MX-30, utan även en Wankel-motor. Det vill säga, åtminstone i form av ett kanske. Nästa år kommer modellen nämligen eventuellt att erbjudas med en räckviddsförlängare i form av en ensam Wankel-rotor. Om MX-30 i ren elbilsform är tillräcklig för att intressera köpare med specifika behov när den kommer mot slutet av sommaren, kan en variant som kompletteras av en bensinmotor utgöra ett allvarligt hot mot många konkurrenter på marknaden. Förutsättningen är att Mazda lyckas hålla ned utsläppen tillräckligt väl för att inte tappa för mycket av bonusen. Jag knäpper mina händer och ber för Wankel-motorns återkomst; länge leve udda lösningar!

Bygg din egen Mazda MX-30 här!

En av redaktionens fashionistas, som på sistone fattat tycke för V6-motorer. Den allra bästa designades av Giuseppe Busso, för oss som inte behöver en bil som startar varje dag.