Hyundai Kona Electric 64 kWh
Motor: Elmotor, 204 hästkrafter, 395 newtonmeter
Kraftöverföring: Enstegad automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 7,6 sekunder
Toppfart: 167 km/h
Vikt: 2170 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4180/1570/1800mm
Pris: Från 409 900 SEK (Testbil ca 459 700 SEK)

Två typer av bilar som ökar i popularitet lavinartat är crossovers och elbilar. Vore det inte därför logiskt att kombinera de två? Hyundai tycker i alla fall det och har därför bytt ut drivlinan i sin, låt oss säga, inte överdrivet vackra crossover Kona till en eldriven motsvarighet. Med en räckvidd på 40 mil vill den mer än gärna vara ett rimligt alternativ till en ”vanlig” bil men frågan är hur väl den lyckas med det. Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera Hyundai Kona Electric.

Vid det här laget bör ni ha sett omslagsbilden och själva dragit slutsatsen att Kona Electric är långt ifrån en fager skapelse. Bilen i vanligt utförande är egentligen ganska ful men med den konstiga grillen som sitter på Electric-version är det hela på en annan nivå. Framifrån ser den ut som en direkt kopia av Citroën C4 Cactus vilket är en relativt märklig modell att inspireras av med tanke på att den inte heller ser riktigt klok ut. Bakdelen av bilen är det som kommer närmast att klassas som ”okej”, men det är för mycket krångliga linjer och detaljer. Inte från någon vinkel finns det ens tillstymmelsen till attraktiva drag.

Insidan är tack och lov betydligt mer konventionell. Klimatsystemet styrs enkelt av några vreden snarare än via en idiotisk touchskärm som inte fungerar. Infotainmentsystemet är också snyggt och fullt tillräckligt att använda. Bortsett från den logiska och relativt enkla layouten sticker interiören i Kona Electric ut med hur plastig den är. Där man inte ens förväntar sig att hitta billig hårdplast i en bil som kostar en tredjedel gör man det i Kona. Det inte bara känns billigt utan det ser också billigt ut. Jag har svårt att se att någon som betalar mer än 400 000 riksdaler för en bil skulle acceptera denna enorma mängd tunn och billig plast.

Hyundai Kona Electric är alltså en otrevlig bil att titta på både ut- och invändigt men kanske kan körupplevelsen väga upp för detta? Under huven sitter en elmotor med hela 204 hästar vilket låter betydligt mer lovande än när Donald Trump bestämde sig för att ställa upp i presidentvalet. Bilen känns genuint snabb, också tack vare elbilens responsiva natur. All kraft är tillgänglig direkt utan den fördröjning som en nedväxling innebär. Kona Electric är dock inte särskilt spännande i kurvorna och styrningen saknar känsla. Det är tydligt att bilen är komfort- snarare än sportinriktad. Men vem hade förväntat sig något annat?

Något som jag uppskattar med elbilar är att de har så kraftig motorbroms att man egentligen inte behöver använda bromspedalen, så kallad enpedalskörning. Kona Electric har tre motorbromslägen med olika styrka, vilket jag ser som relativt oanvändbart, och inget av lägena har någon effekt under 10 km/h. Det innebär att man ändå blir tvungen att använda bromspedalen i exempelvis kökörning. I en Nissan Leaf eller Jaguar i-Pace fungerar detta bättre. Något annat som är opraktiskt är baksätet, men det rör sig trots allt om en bil med små yttermått. Bagageutrymmet är å andra fullt tillräckligt.

Det är säkert tydligt att jag inte gillar Hyundai Kona Electric särskilt mycket, men det finns en viktig aspekt som bilen gör bättre än någon annan i samma prisklass: räckvidd. Det går utan tvekan att köra 40 mil på en laddning vilket är fullkomligt fenomenalt för en elbil som inte kostar närmare en miljon kronor. Detta gör Kona Electric till en elbil som är rimlig att äga och idag är den relativt ensam med den titeln.

Sett till design, interiör och körupplevelse är Hyundai Kona Electric lika attraktiv att äga som en laptop utan display. Man kan dock inte bli annat än imponerad över bilens räckvidd. Det är omöjligt att vara cool i en Kona Electric och om du inte bryr dig om det är den egentligen ett givet val. Jag väljer dock ändå BMW i3s trots att den bara rullar hälften så långt som Kona på en laddning. Så slipper jag de dömande blickarna från förbipasserande.

BETYG
Exteriör
Interiör
Körglädje
Valuta för pengarna
Ha-begär
Relativ prestanda
Teknik
Motorljud
Komfort
Relativ praktikalitet
Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.