Kia e-Soul (2019)
Motor: Elmotor, 204 hk, 395 Nm
Kraftöverföring: Enstegad automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration: 0-100 på 7,9 sek
Toppfart: 167 km/h
Vikt: 1807 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4195/1605/1800 mm
Grundpris:
437 900 SEK – 377 900 SEK med klimatbonus (Testbil ca 470 000 SEK)

Kia anstränger sig mer och mer för att tvätta bort sin Ove-stämpel och sakta men säkert börjar de att lyckas. Modeller som Stinger och ProCeed bevisar att märket är kapabelt till så mycket mer än att enbart vara billigare än sina konkurrenter. Kia e-Soul ska fortsätta på detta tema genom att vara en elbil som erbjuder de funktioner som elbilsköpare faktiskt söker, inte bara ett billigare alternativ till en Volkswagen e-Golf eller BMW i3. Men hur mäter sig nya e-Soul mot konkurrensen? Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera ny Kia e-Soul.

Vi måste börja med att  avhandla Kia e-Souls utseende. Detta är en bil som man förväntar sig ska rymma ett alltför stort antal clowner. En mängd figurer som inte alls ska få plats i en fem-sitsig bil. Jag kände mig helt ärligt störtlöjlig när jag ljudlöst gled runt i denna eldrivna och högbyggda Kia målad i vitt och rött. Samtidigt inser att e-Souls utseende är en av de faktorerna som säljer bilen allra bäst till köpare som har helt andra preferenser än jag.

Det lustiga utseendet innebär också att interiören är oerhört rymlig. Kia e-Soul är en typ av blandning mellan SUV, halvkombi och kombi vilket resulterar i en något högre körposition, ett väl dimensionerat baksäte och ett rymligt baksäte som gömmer alla laddkablar under en smart lucka. Samtidigt inser jag också att dessa egenskaper ofta lockar människor som är mer intresserade av statlig pension än statlig utbildning.

Så hur är interiören bortsett från de rymliga interiöra utrymmena? Riktigt bra om jag ska vara helt ärlig. Det enkla och logiska formspråket känns igen från tidigare Kia-modeller men här och var har en hel del saker förbättrats. Den nya infotainmentskärmen är ännu mer responsiv, ännu bredare och riktigt högupplöst. Detta är ett föredömligt enkelt system att använda. Dessutom var testbilen utrustad med ett ljudsystem som lätt skulle kunna klå i både volym och intensitet.

Körupplevelsen då? Som vanligt i en elbil är den relativt gummiaktig och oinspirerande utan att ge fog för några klagomål. E-Soul har tre körlägen: Eco, Normal och Sport, som egentligen bara justerar gasresponsen, där Eco och Normal är de klart mest användbara. Bilen har 204 hästkrafter vilket tack vare det omedelbart tillgängliga vridmomentet känns betydligt mer än tillräckligt. Kia e-Soul är genuint pigg att köra och den pigga drivlinan gör sig särskilt användbar i trafiktäta situationer. Det finns även tre motorbromslägen, inga av vilka är tillräckligt kraftiga för att bromsa bilen till mer än 12 km/h. Ren enpedalskörning är alltså inte möjligt.

Något som dock e-Soul gör genuint bra är batteri-räckvidden. I verkligheten tar man sig runt 35-40 mil utan problem vilket börjar bli normen för dagens batteridrivna elbilar. Samtidigt är det betydligt bättre än konkurrenter som BMW i3, som alltså har betydligt sämre räckvidd. Det går även att snabbladda e-Soul på cirka 40 minuter vilket får anses vara klart godkänt utan att kunna rivalisera tiden det tar att tanka en ”vanlig” bil.

Så hur bra är egentligen Kia e-Soul? Som elbil råder det inga tvivel om att den är alldeles utmärkt. Den är kraftfull, har bra räckvidd och går förhållandevis snabbt att ladda. Dessutom är den praktisk och inte överdrivet dyr. Samtidigt har den ett utseende som både hjälper och stjälper beroende på vem som beskådar bilen. Jag skulle aldrig kunna ratta en e-Soul och känna att jag har hedern i behåll. Men det kommer också att sälja bilen. Vissa människor vill nämligen sticka ut, och de kommer att uppskatta dess utseende. Kia e-Soul är alltså lika polariserande som abortfrågan.

 

 

BETYG
Exteriör
Interiör
Körglädje
Valuta för pengarna
Relativ praktikalitet
Ha-begär
Relativ prestanda
Teknik
Motorljud
Komfort
Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.