Mazda 3 (2020)
Motor: 2,5-liters fyra, 190 hästkrafter, 250 newtonmeter
Kraftöverföring: Sex-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0-100 km/h: 7,2 sekunder
Toppfart: 210 km/h
Vikt: 1 476 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4460/1440/1796mm
Pris: $30 000 (cirka 285 000 SEK)

I stora delar av världen är bilen inte en längtan, utan ett måste. Med det sagt drömmer nog de flesta om en Porsche eller en Rolls-Royce medan de egentligen bara behöver en Volkswagen Golf. Det så kallade golfsegmentet präglas av mer konkurrens än Antarktis. Förr i världen var det bara en fråga att få det hela överstökat och slå till på en Corolla (eller en Golf för den delen). Kampen om kunder har dock lett till att tillverkarna måste differentiera sig och medan gårdagens instegsbilar var katastrofala är dagens utbud minst sagt briljant på sina håll. Vid första anblick har Mazda sannerligen gjort sin läxa. Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och testa nya Mazda 3 i Miami. 

Första gången vi la vantarna på nya Mazda 3 var på portugisiska vägar i februari förra året. Chefredaktör Andreas blev snabbt förälskad i bilens utseende även om det är en fråga om form före funktion. Körupplevelsen var enastående. Dessvärre var den största motorn på plats i Portugal en 2-liter, 122 hästkrafter svag historia – en större motor var bara ett måste. I Miami har vi testat 2,5-liters-varianten med 190 hästkrafter – en utomordentligt trevlig motor som ger Mazda 3 det krut den förtjänar. I Europa får man dock nöja sig med 180 japanska kusar…

Mazda 3 i halvkombiutförande utmärker sig genom sin fenomenala design som innebär att döda vinkeln är större än arena. Att designa bilar är minst sagt en utmaning, särskilt när det kommer till bilar som måste sälja som handsprit i dessa tider. Den ska sticka ut tillräckligt för att locka till sig kunder, men inte i den mån att den blir polariserande. Den ska vara samtida men även se bra ut om flera år. På den fronten har Mazda onekligen gjort ett fantastiskt jobb och dess svepande linjer är minst sagt något att dregla över. 

Frågan är dock huruvida exteriören är en reflektion av interiören. Lyckligtvis har Mazda inte slarvat. Vår testbil var fullsmetad med precis allting – läder på instrumentpanelen i samma kaliber som många av de stora tyska namnen, sätena såg makalöst bra ut och var även bekväma, ljudsystemet var hyfsat, och ratten samt det nya infotainmentsystemet imponerande sannerligen. Det sistnämnda var ett långt kliv från Mazdas utgående system som har många likheter med Windows 98.

Om det är något Mazda lyckas väl med så är det att förhålla sig till deras så kallade ”Jinba Ittai” filosofi – häst och ryttare i ett, om man översätter från japanska. I Mazda MX-5 är det något som sannerligen utmärker sig, bevis på att Mazda vet hur man bygger körglada bilar. Motorn på Mazda 3-testbilen erbjöd måttliga mängder kraft, nog för att det ska vara roligt att gasa på men inte tillräckligt för att ständigt riskera sin frihet. Charmen ligger i bilens väghållning – den är lättmodulerad när man rastar den på landsväg och man känner sig verkligen delaktig i körupplevelsen och bilen tar sig an vägens ojämnheter väl. Den sexstegade automatlådan gör det som förväntas av den, men inte särskilt mycket mer än så. 

Allt förtjänar dock inte beröm. Som tidigare konstaterat är bakåtsikten i klass med ett dörröga, bromsarna känns veka och erbjuder inte särskilt mycket feedback. Trots fyrhjulsdriftssystemet som vår testbil var utrustad med känns bilen väldigt framhjulsdriven och automatväxellådan hade mått bra av en extra växel. Däremot är den manuella lådan helt makalös och borde väljas alla gånger.

Med det sagt är emellertid Mazda 3 segmentets bästa bil, om man genuint tycker om att köra bil. Den ser makalös ut, har en interiör som hör hemma i en betydligt dyrare bil, och är som sagt väldigt trevlig att ratta. Prismässigt hamnar den dessutom i linje med konkurrenterna. Den må inte vara den mest rationella bilen i segmentet (se Volkswagen Golf) men hur kul är det att alltid fatta beslut med hjärnan? Mazda har minst sagt gjort sin läxa, och det med bravur. 

BETYG
Exteriör
Interiör
Körglädje
Valuta för pengarna
Relativ praktikalitet
Ha-begär
Relativ prestanda
Teknik
Motorljud
Komfort
Chefredaktör och medgrundare. Har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.