Toyota har en modell som har sålt bättre än alla andra bilar någonsin och den prestigefyllda bedriften har kunnat uppnås tack vare Corolla. Det har genom dess 50-åriga historia funnits elva generationer och nu är den tolfte här för att föra facklan vidare. Den har haft uppehåll i Europa men är nu tillbaka och Toyota hoppas på att namnet ska göra den till en succé. Vi tog oss ner till Mallorca utanför Spaniens östkust för att provköra bilen och ta reda på om den är värdig namnet.

Corolla tar över efter Auris som tidigare har varit en vanlig syn på de svenska vägarna. Toyota vill att nya Corolla ska stå för mer körglädje och känsla i bilarna samtidigt som de behåller de egenskaperna modellen alltid har stått för, nämligen kvalitet och pålitlighet. De kommer som en enad plattform, med ett namn och i tre karrosutföranden varav halvkombin och kombin Touring Sports kommer att leta sig till Sverige.

Bilarna stod uppradade utanför soldränkta Mallorcas flygplats. Det slog mig kvickt när jag kom ut från ankomsthallen att Toyota har lyckats väl med designen. Man känner igen att det är en Toyota och det märks att mycket krut har lagts på att få till en sportig framtoning. Fronten är lika aggressiv som ett hungrigt lejon och bakdelen är elegant och i Touring Sports-utförande (kombi-versionen) påminner bakljusen enligt mig lite om Subaru Outback.

Priser:
5-dörrars
1,8 hybrid, från 219 900 kronor
2,0 hybrid, från 277 900 kronor
1,2 bensin, från 184 900 kronor
Touring Sports
+10 000 kronor

Jag valde att börja köra en Corolla Touring Sports med den nya 2,0-liters motorn som producerar 180 hästkrafter. Så fort jag satte mig bakom ratten slogs jag av hur stilren interiören är. Jag blev genuint förvånad över hur snygg textil det var på de halvläderklädda stolarna och hur interiören allmänt kändes välbyggd och välgenomtänkt. Det går att välja till en praktisk head up-display och infotainmentsystemet flyter på i snabb takt men en del funktioner kan vara lite svåra att hitta.

Det första jag märkte när jag skulle köra iväg var att växelväljaren nu fungerar på ett konventionellt vis istället för den innan som skulle ha passat bättre i någon av Star Wars-filmerna. Den upplagda teststräckan inleddes med en bit motorvägskörning och jag konstaterade snabbt att nya Corolla är behaglig, stabil och tyst i högre farter. Visst gör den spanska asfalten sitt men även på lite grövre underlag var ljudnivån relativt låg. Nytt för hybridvarianterna är att bilen nu kan flyga fram på eldrift i upp till 120 kilometer i timmen. Toyotas hybridbilar säljer bra och mycket fokus har därför lagts på just det. Märket menar att modellen kommer att kunna köras på el ungefär 50 procent av tiden vid stadskörning och det märktes att en stor del av framfarten i lite lägre hastigheter var på just ren eldrift.

Motorer:
1,8-liters, bensinhybrid, 180 hästkrafter, 191 newtonmeter
2,0-liters, bensinhybrid, 122 hästkrafter, 142 newtonmeter
1,2-liters, bensin, 114 hästkrafter, 185 newtonmeter

Som många vet är Mallorca ett omåttligt populärt turistmål för sol och bad, men under vinterhalvåret verkar det som att halva Europas aktiva cyklister har flytt undan kylan för att träna på ön. Det märktes tydligt när vi kom in på lite mindre landsvägar som var fyllda med klungor av cyklister som krävde kvicka omkörningar. Ett ypperligt tillfälle att pröva den nya, starkaste motorn. Den känns hyfsat rapp och jämfört med den svagare 1,8-liters är det som Bruce Banner och Hulken, 2,0-liters är mycket kraftfullare och det märks. Tyvärr skickas kraften till hjulen genom en CVT-låda som förstör mycket av körupplevelsen.

På lite kurvigare vägar och utan några cyklister i sikte fick jag möjligheten att pressa bilen ordentligt med den generöst satta hastighetsgränsen på 90 kilometer i timmen. Toyota har jobbat med körglädje och jag märkte snabbt att styrningen är bättre än någonsin. Det går faktiskt att känna var hjulen är och jag kunde hantera snäva svängar i hög hastighet med kontroll. Med det sagt är Corolla ingen bil att ta med till bandagen. Den är inriktad på komfort och upplevs som behaglig att färdas i även på oasfalterade, gropiga vägar.

Corolla kommer att introduceras i Sverige under mars 2019 men finns redan nu tillgänglig för beställning. Jag är säker på att den kommer att bli en mycket populär bil och att den kommer att ta med sig de bästa egenskaperna som namnet står för. Trots att den tänkta målgruppen är yngre människor tror jag fortfarande att många som köper den kommer att vara äldre än kinesiska muren. En sak är dock säker och det är att världens mest sålda bil är tillbaka och den tolfte generationen är bättre än någonsin.

Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.