De flesta bilmärkena har en ordentlig spridning i hur bra deras olika modeller är med undantag för Mazda. De är oerhört konsekventa med allt från interiördesign till hur bilarna är att köra. Nu är det dock dags för en helt ny generation Mazda-bilar och först ut är nya Mazda3 som redan har fått mängder av beröm för sina snuskigt läckra linjer. Vi flög ner till Lissabon så fort vi fick chansen för att sätta den på prov.

Så fort jag fick chansen att se nya Mazda3 i verkligheten tappade jag andan. Wow! Vad Mazda verkar ha gjort är att titta på alla andra bilar i golf-klassen och göra precis tvärtom. Bakdelen är rent ut sagt störtvacker och påminner starkt om Alfa Romeo Brera, en bil som får det att vattnas i munnen på mig och många andra. Linjerna är enkelt svepande med den klassiska små-aggressiva Mazda-fronten och ett bakparti som domineras av snygga lyktor och enorma C-pelare (mer om dessa senare). Bilen är också anmärkningsvärt bred vilket ger den en enorm närvaro i trafiken. Att döma av Mazda3s utseende sitter det en rivig motor med minst 300 hästar under huven.

Vad är nytt?
– Helt ny generation av Mazda3
– Design som närmar sig pornografi
– Bakåtsikt som bara en mor kan älska

På insidan fortsätter man att bombarderas med indikationer på att man inte alls sitter i en rival till en Ford Focus eller Honda Civic. Körpositionen är låg och ordentligt justerbar, precis som i valfri sportcoupé. Detaljer som Bose-ljudsystemet med högtalargaller i metall, det nya infotainmentsystemet som är snyggt och uppenbart genomarbetat, och den kraftigt förbättrade knappkänslan ger en rejäl premiumkänsla. Det är nästan svårt att tro att man faktiskt sitter i en Mazda…

Mazda3 går att få med en sex-växlad manuell låda eller en sex-stegad automatlåda. Det är inget större fel på automaten men den manuella lådan är densamma som i MX-5 så man behöver vara utomordentligt korkad för att välja något annat. Kasten är korta och distinkta, och pedalkänslan är fullkomligt fenomenal. På kurviga vägar blir det också tydligt att inte bara växellådan är utmärkt utan också att väghållningen är klassledande. Även fast man försöker är det svårt att få bilen att understyra, trots att den är framhjulsdriven (fyrhjulsdrift kommer senare under året).

Priser:
– Från 229 900 – 281 400 SEK för 122 hk
– Fyrhjulsdrift kostar 15 000 SEK, bara tillgänglig med 181-hästarsmotorn
– 181 hk räknas kosta 20 000 – 25 000 SEK extra

Synd är det då att Sverige inledningsvis bara får en enda motor, en 2-liters bensinare på, hör och somna, 122 trista hästkrafter. Den har aldrig tillräckligt mycket kraft eller vrid, och såvida du inte väljer att konstant låta motorn ligga över 4000 rpm händer inte särskilt mycket. Tack och lov kommer en 181-hästars bensinmotor snart att komplettera utbudet. Jag kan knappt vänta!

Nya Mazda3 är alltså en fantastisk utmanare i golf-klassen men den är inte perfekt. Bakåtsikten är katastrofalt dålig på grund av de enormt stora C-pelarna. I döda vinkeln ryms ett helt cykelteam vilket kan leda till en hel del potentiellt farliga situationer om man inte är uppmärksam på döda vinkeln-varnaren. Dessutom är priset på bilen satt på en vågat hög nivå, 229 900 kronor. Mazda rättfärdigar detta med att proppa bilen full med standardutrustning. Var annanstans hittar man en projicerande head-up-display, adaptiv farthållare och filhållningsassistent som standard?

De första bilarna landar i Sverige redan i mars men du gör bäst i att vänta på den större motorn innan du väljer att slå till. Till dess kan jag konstatera att nya Mazda3 är min solklara favorit inom segmentet. Hatten av!

Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.