Test: Mercedes-AMG S 63 Coupé

Mercedes-AMG S 63 Coupé (2019)
Motor: 4-liter V8, dubbelturbo, 612 hk, 900 Nm
Kraftöverföring: Nio-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0-100 på 3,5 sekunder
Toppfart: 305 km/h
Vikt: 2100 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 5032/1411/2108mm
Grundpris:
1 728 000 SEK (Testbil ca 2 100 000 SEK)

Om du funderar på att köpa en bil för att kunna äta frukost i Frankfurt, lunch i Lausanne och middag i Monaco har du en hel del alternativ. Vad sägs om Aston Martin DB11, Bentley Continental GT eller kanske Ferrari 812 Superfast? En bil som dock ofta hamnar i skymundan är Mercedes-AMG S 63 Coupé. Den marknadsförs ungefär lika mycket som kokain och försvinner lätt i den djungel som Mercedes modellutbud liknar. Frågan är om den förtjänar mer tid i rampljuset eller om den hör hemma i bilvärldens bortglömda hörn. Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera Mercedes-AMG S 63 Coupé.

Utseendemässigt ger S 63 Coupé en tydlig indikation på dess fokus – extrem lyx och prestanda i ett ruggigt anständigt paket. Den erbjuder inte samma skönhet som exempelvis Aston Martin DB11 men den ser både sofistikerad och muskulös ut; som en tysk bodybuilder som även jobbar på investmentbank. Den är diskret men drar självklart till sig uppmärksamhet, särskilt på en så ytlig plats som Miami. Den utstrålar att ”the plånka is not at home” utan att nödvändigtvis hålla fram ett svart American Express-kort.

På insidan möts man av en kavalkad av exklusiva material och allt genomsyras av ett detaljtänk vars främsta fokus är flärd. Sätena är sanslöst bekväma men är samtidigt ”aktiva” vilket gör att de omfamnar en när man väljer att rasta bilen på en landsväg. Den har förra generationen av Mercedes infotainmentsystem som fortfarande ser dagsfärskt ut men som är lika lättförståeligt som en taikonaut som håller ett föredrag om rymden. Baksätet går att användas av kortväxta medresenärer på korta resor och bagageutrymmet räcker för en weekend i Milano med tillhörande shopping.

Jag är ofta skeptiskt inställd till bilar vars fokus är långt ifrån dynamisk bilkörning men som ändock genomgått AMG-förvandlingen. Med bilar som AMG GT, C- och E 63 är det fullt rimligt att AMG har lagt vantar på dem. När det kommer till exempelvis G 65 där bilens förutsättningar garanterar att den kommer att vara usel är det en annan femma. I mitten finner man, enligt mig, S 63. Vi har tidigare testat S 63 Sedan där jag konstaterade att den lyckas oerhört väl med att erbjuda en balans mellan sanslös prestanda och lyx. Trots det var jag aningen tvivlande när Mercedes lämnade av S 63 Coupé hemma hos mig.

Jag testade bilen i Miami, Florida, en plats som har lika många krokiga landsvägar som Forrest Gump har hästar hemma. Av den anledningen passade just S 63:ans mer lyxiga sida alldeles utmärkt. Den glider över vägen likt en ångvält och eliminerar alla ojämnheter och om man ens andas på gaspedalen sticker den iväg likt en argsint alligator. I kupén med avgasröret på tyst läge skulle man kunna bota någon med insomnia även i dubbla den lagliga hastigheten. Komfortnivån är alltså formidabel och varje resa slutade med att jag var dubbelt så pigg när jag kom fram som när jag drog iväg.

För att reda på om den kändes lika mångfacetterad som sin stallkamrat S 63 Sedan, letade jag rätt på en lämplig bit väg där jag kunde utforska bilens mer eldfängda sida. I Sport +-läget vässas gasresponsen till, klaffarna i avgasröret öppnar sig, styrningen blir mer direkt, och stötdämparna blir så hårda att mina löständer hade skakats ut om jag hade haft några. Även om S 63 Coupé är en bjässe till bil med en tjänstevikt som till och med skulle göra en blåval smickrad känns den enormt atletisk. Man kan pressa den betydligt hårdare än man anar utan att den känns överansträngd och den verkar tillkalla någon form av mörk energi från AMGs äldre mer vildsinta modeller. Uppenbarligen kommer den inte att erbjuda samma dynamiska färdigheter som en McLaren 570GT men den kommer absolut att dämpa adrenalinsuget.

Mercedes-AMG S 63 Coupé förtjänar betydligt mer uppmärksamhet än den får. Den är sagolikt bekväm, besinningslöst snabb, och lika anständig som en hästpolospelare. Kort sagt är den en briljant grand tourer. Den är inte lika bra att köra som en Aston Martin DB11 inte heller lika bekväm som en Bentley Continental GT  men med en prisskillnad på flera hundra tusen är det knappast skillnader som är avgörande. Jag skulle tveklöst säga att den i det stora hela spelar i samma liga med undantag av märkesprestigen men Mercedes lyckas ändå visa vad de är kapabla till på lyxfronten och det faktum att S63 Coupé ändå är så pass diskret kan vara skönt för de som inte ständigt vill stå i centrum. Den förtjänar sannerligen mer rampljus.

Betyg

Exteriör:
Interiör:
Körglädje:
Valuta för pengarna:
Relativ praktikalitet:
Ha-begär:
Relativ prestanda:
Teknik:
Motorljud:
Komfort:
Total poäng: 4.4

Sammanfattning

Mercedes-AMG S 63 Coupé är en enastående bra grand tourer. Den erbjuder en hel del valuta för pengarna och visar verkligen vad märket är kapabla till. Om du vill vara lite diskret är det ett bra alternativ men även om du bara vill ha en riktigt bra bil.