Test: Mercedes-AMG S 63

Mercedes-AMG S 63 4MATIC+ Lång
Motor: 4-liters, V8, bensin, 612 hästkrafter, 900 newtonmeter
Kraftöverföring: 9-stegad automatlåda fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 3,5 sekunder
Toppfart: 300 km/h
Vikt: 2195 kg
Mått (längd/höjd/bredd):
5044/1427.3/1912 mm
Pris: 1 568 000 SEK
(Testbil ca 2 100 000 SEK)

Kostnaden för att transportera den amerikanske presidenten är cirka 23 000 kronor per minut. Den Mercedes-AMG S 63 vi har till förfogande kostar 2,1 miljoner vilket motsvarar ungefär 91 minuter av president-transporterande. Mellan Trump Tower på Manhattan i New York till Vita Huset i Washington innebär det en kostnad på cirka 6,2 miljoner. Vi tror att vi kan göra bättre än så. Låt oss ta reda på om Mercedes-AMG S 63 lämpar sig för en president att pendla med genom att lägga i Högsta Växeln och åka på roadtrip.

S-Klassen har varit valet för statschefer i decennier. Den amerikanske presidenten (nutida och dåtida) har dock alltid valt lokalt producerade droskor – Cadillac, Ford och Lincoln – vilket inte är särskilt överraskande. Syftet med en limousine av denna kaliber är att skydda passagerarna från allmänhetens ögon och vara säker samt snabb ifall det uppstår trubbel. Av den anledningen är S 63 perfekt.

Den drar till sig lika mycket uppmärksamhet som en pilot på en flygplats och kan även beställas med bepansring. Dessutom innebär 612 hästkrafter och kolossala 900 newtonmeter att den är ruggigt snabb och eftersom den har en V8 tilltalar en amerikanare mer. I alla fall i mitt huvud. Om jag själv var president hade jag själv kört så låt oss låtsas att så även är fallet med den nuvarande presidenten (även om han inte får det).

Vår startpunkt skulle ha varit Trump Tower, i hjärtat av Manhattan. Dessvärre hade den amerikanska säkerhetspolisen andra tankegångar och ärligt talat hade det varit lättare att fotografera bilen i Syrien. Därför påbörjades istället vår färd några kvarter bort, vid ett av Trumps lägenhetskomplex. Att köra runt på Manhattan är det ultimata testet av en S-Klass – oavsett utförande – eftersom det är världshistoriens värsta ställe att köra bil på; den är bekväm, tyst och behaglig och lyckas hålla en isolerad från New Yorks obegränsade oväsen.

Man skulle kunna argumentera för att S-Klassen är lika ikonisk som New Yorks silhuett och  att dess elegans är en pelare för dess framgångar. Det faktum att den lyckas behålla elegansen i det mest ”vulgära” av utföranden säger en hel del. S 63:an är diskret nog för att kunna passera obemärkt men de som vet vad det är överöser den med beröm, dock på håll. Förbipasserande föredrar att peka snarare än att komma upp till en; det är väl det fyra decennier av statschefs-transport gör till en bil .

Föga förvånande är interiören i S 63 så spektakulär en inredning kan bli. Den är trevligare än de flesta femstjärniga hotell och ligger i framkant när det gäller hantverk och lyx. Möjligheten att kunna välja mellan 64 olika färger på interiörsbelysningen och ett ljudsystem för närmare 60 papp gör allt för att övertala en att man har spenderat sina slantar väl. Även om baksätet inte riktigt är i samma liga som den S 650 vi testade i slutet av förra året, är det sannerligen nog för att kalla S 63 för en baksätesbil.

Efter att ha suttit på tok för många timmar i trafik på Manhattan begav vi oss mot USA:s huvudstad – Washington DC. Uselt väder och mycket trafik innebar rejäla förseningar och på 91 minuter hann vi  avancera cirka 4 mil. Den halv-autonoma farthållaren, det briljanta ljudsystemet samt inbyggd massage gör dock inte riktigt att man bryr sig om sådana petitesser. När man väl kommer fram dit man ska, gör man det med stil, oavsett vad det är för evenemang; S 63 är anständig nog för att se till så att man uppmärksammas men smakfull nog för att inte skrika det till omvärlden.

Eftersom det är en AMG förväntade jag mig att S 63 skulle vara mer rå, att upplevelsen bakom ratten skulle vara mer levande. Istället är den lika avslappnande som ett spa när man endast glider runt men förvandlas till ett satans imponerande instrument när man sätter på sportläget. Bilen bibehåller alltid sin regala anda men i sport plus-läget blir den genuint rolig att köra. Jag hittade några krokiga landsvägar och även om bilen aldrig blev obekväm imponeras  jag av väghållningen samt av hur involverande den trots allt är. Att en sådan enorm och lyxig bil kan röra sig med sådan flinkhet är snudd på förbluffande.

Min resa från New York till det Vita Huset visade att 6,2 miljoner kronor är i överkant för det kan göras minst lika statsmannamässigt för en bråkdel av kostnaden. Dessutom lyckas S 63 med att utmärka sig på två fronter – den bevarar S-Klass-andan med en stor mängd krydda. Den kan ta dig från punkt A till B i nirvana men även från kurva till kurva med imponerande raskhet. Mercedes-AMG S 63, diplomatexpressen.

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 4.5

Sammanfattning

Mercedes-AMG S 63 lyckas både erbjuda fenomenal prestanda och utomordentlig komfort utan att kompensera varken på det ena eller andra. Herren på täppan när det gäller snabba lyxlimousiner.