Andreas provkör Aston Martin DB11 V8

Tack till Callisma som lånade ut sin Aston Martin DB11 V8 till oss.

Sommaren 2017 fick jag den sanslösa äran att ratta en av världens mest attraktiva bilar, Aston Martin DB11. Då fanns den bara med en motor, en V12 på 600 hästkrafter som verkligen var en kompromisslös kompanjon på långfärden. Aston Martin fick sedan för sig att de skulle komplettera motorutbudet med en V8 från AMG. Resultatet är en långsammare bil med en mindre motor, men som också är lättare. Så vilken motor bör den smakfulle bilspekulanten utrusta sin DB11 med? Låt oss ta reda på det.

På utsidan finns det inte mycket som avslöjar att det sitter en mindre motor under huven, förutom just huven. DB11 V12 har fyra luftintag på motorhuven, medan V8:an ”bara” får två. Gör detta någon faktiskt skillnad? Nej, båda bilarna är precis lika vackra, och det är ett av de största argumenten för varför man vill ha en Aston Martin. Inga andra märken har en så smakfull inställning till design, och det innebär att DB11 är vackrare än solnedgången över Lac Genève, och tro mig, den är storslagen.

Invändigt var testbilen relativt lågutrustad, så känslan var betydligt plastigare än den vi fick när vi körde den maxutrustade V12:an förra året. Om du ändå ska spendera stora summor på bilen, varför inte välja till alla trevligheter som finns? Mittkonsolen saknade exempelvis den elektriskt manövrerade luckan. Istället fanns där två mugghållare som var idiotiskt placerade exakt där man vill placera sina armbågar.

Så hur skiljer sig DB11 V8 från V12 när det kommer till körupplevelsen? Först och främst är en V8 är mer obalanserad än en V12 i sin natur, men det behöver inte nödvändigtvis vara något dåligt. Motorn har definitivt mer karaktär och ljudet är mer vulkanutbrotts-likt. Det rör ju sig trots allt om en motor från AMG, Tysklands tokigaste biltrimmare. V8:an har ungefär 100 mindre hästkrafter (503) vilket rimligtvis måste ha en monumental effekt på prestandan. Eller?

Faktum är att DB11 V8 knappt är långsammare på pappret, och än mindre i verkligheten. Tappet i kraft kompenseras nämligen för med en lägre vikt, och det innebär också en bättre viktfördelning. DB11 V12 är lite framtung, vilket inte är fallet med V8:an. Resultatet är fenomenal väghållning som får mig att vilja skrika högt av glädje. DB11 V8 är ett sant mästerverk som inte kräver att man offrar elegans eller komfort.

DB11 V12 eller DB11 V8? Svaret kunde inte vara mer glasklart. V8:an är billigare och finare att köra utan att offra prestanda. Dessutom har den ett motorljud som påminner om ett åskväder utan att gå till överdrift, och det är precis vad jag vill ha i min Aston Martin.