Suzuki Jimny 1.5 4×4 (2019)
Motor: 1,5-liters, I4, bensin, 102 hästkrafter, 130 newtonmeter
Kraftöverföring: 5-växlad manuell växellåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 14,1 sekunder
Toppfart: 145 km/h
Vikt: 1170 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 3645/1645/1720mm
Pris: Testbil ca 204 900 SEK

Nya Suzuki Jimny är sannolikt en av årets mest efterlängtade modeller, inte minst på Högsta Växeln-redaktionen. Det verkar som att världens bilentusiaster uppskattar billiga och robusta offroad-bilar lika mycket som sina egna hjärtan eller lungor. Resultatet är att nya Jimny är i princip slutsåld överallt. Inklusive i Sverige. Självfallet var vi tvungna att ta reda på om alla ivriga köpare hade fattat ett vettigt beslut. Låt oss därför lägga i Högsta Växeln och recensera nya Suzuki Jimny.

Nya Jimny ser ut ungefär som de bilar undertecknad ritade när han var fyra å’t halvt år gammal, en mindre låda där fram och en större och högre låda där bak, och så ett hjul i varje hörn. Jimny är definitionen av charmigt enkel design som inte låtsas vara något som den inte är. Testbilen var dessutom utrustad enligt ’less is more’-synsättet vilket innebär halogen-lampor och en hyrbilslik avsaknad av navkapslar. Estetiskt tilltalande? Inte direkt, men så himla rätt på en bruksig terrängbil!

Den boxiga designen innebär att passagerarna i Jimny lätt kan sporta en rejäl tuppkam eller valfri högbyggd huvudbonad. Om man råkar befinna sig i baksätet gör man dock bäst i att lämna benen hemma. Bagageutrymmet är tyvärr inte lika bra som huvudutrymmet, vilket är rimligt med tanke på bilens minimala yttermått. Man får välja mellan hur mycket folk eller prylar man vill köra. Den bästa lösningen enligt mig är att fälla halva baksätet och därmed ha en tre-sitsig mini-jeep med tillräckligt mycket utrymme för cirka 3,5 ICA-kassar. Något som verkligen är bra är dock runtomsikten tack vare stora, kantiga fönster. Jimny blir därför en ren dröm att fickparkera utan sensorer eller kameror.

Något som är mindre charmigt är instegsmodellens ”infotainmentsystem” som är på tok för dåligt för att kunna klassas som ett infotainmentsystem. Modulen ser ut att komma från en 15 år gammal hyrbil från medelhavsområdet. Jag kan acceptera ett enkelt system för att hålla priset nere, men det är så förbannat svårarbetat och ologiskt. Varför inte bara ha några enkla menyer med pilknappar? Titta bara på hur enkelt det fungerar i Volkswagen Up trots total avsaknad av stor display och touchfunktion.

Suzuki Jimny är tänkt att vara en kapabel och rimligt prissatt terrängbil varför jag blir så överraskad över hur fantastiskt rolig den är att köra. Väghållningen är ruskigt underhållande med den löjligt mjuka fjädringen som anstränger sig lika mycket för att maskera bilens höjd som Donald Trump anstränger sig för att vara alla i sin omgivning tillfreds. Alla aspekter gällande Jimnys körupplevelse är roliga; styrningen är rolig, den manuella femväxlade lådan är rolig, de trådtunna däcken är roliga. Det krävs inte mycket för att pressa fram däckskrik och känslan av att man potentiellt skulle kunna välta om man blir lite för entusiastisk i kurvorna. Tro det eller ej men Suzuki Jimny är en av de skojigaste bilarna jag någonsin kört, vilket är lika osannolikt som det är härligt.

En helt standardutrustad Jimny kostar just nu runt 200 000 riksdaler vilket är både dyrt och billigt. Om man enbart ser den som en skojig bil får man bättre valuta för pengarna från en Volkswagen Up GTI (om man lyckas få tag på en). Om man istället ser den som en ruskigt kapabel och charmig offroadbil med lågväxel och urkopplingsbar fyrhjulsdrift som dessutom är briljant i vardagen blir den desto billigare. Problemet är att man måste uppgradera till den dyrare utrustningsnivån (som också innehåller onödiga saker som lättmetallfälgar och LED-strålkastare) för att få ett acceptabelt infotainmentsystem. Modellen står också inför en prisökning på 15 000 kronor, så om du vill ha en får du vara snabb.

I slutändan är Suzuki Jimny en robust chic offroader som jag vill ha ungefär lika mycket som jag vill ha tak över huvudet och mat på bordet. Om du vill påkomma dig själv med att leta efter en anledning att ge dig ut på vägen kan du sluta söka, nya Jimny är för dig. Den må vara långt ifrån perfekt, men även solen har sina fläckar.

BETYG
Exteriör
Interiör
Körglädje
Valuta för pengarna
Relativ praktikalitet
Ha-begär
Relativ prestanda
Teknik
Motorljud
Komfort
Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.