Ford Focus ST-Line Connected Kombi 1,5T EcoBoost
Motor: 1,5-liters, 3-cylindrig, bensin, 150 hästkrafter, 240 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automat, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 9,1 sekunder
Toppfart: 206 km/h
Vikt: 1541 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4690/1470/1840 mm
Pris: Från 189 900 SEK (testbil ca 335 600 SEK

Nya Ford Focus har tagit världen med storm. Finalplats i Årets bil i Europa, flera duellvinster och hyllningar från världens alla hörn. Vi har redan publicerat ett gäng artiklar om bilen, men nu är det hög tid för den mer praktiska kombimodellen att rulla i vår testflotta under ett par veckors tid. Då vi är extremt förväntansfulla inför kommande prestandamodeller, och eftersom denna ST-Line är den sportigaste varianten av nya Focus som vi hittills testat, ska vi även Fokusera (haha!) lite extra på just sportigheten. Du som vill läsa om bilens övriga egenskaper kan med fördel vända dig till vårt provkörningsreportage från södra Frankrike eller vårt utförliga test av halvkombin.   

Låt oss börja med praktikaliteten. Interiören känns helt klart luftig i framsätet, inte minst tack vare det snygga vridhjulet som ersatt den traditionella växelspaken till automatlådan (mer om denna senare). Smarta detaljer som belysning i mugghållarna, stötskydd i dörrarna, trådlös laddning för mobila enheter och flera USB-uttag gör livet lättare. Ett av de stora problemen med förra generationen var baksätet, vilket nu är helt åtgärdat. Benutrymmet är fullgott, sätena bekväma och takhöjden galant. Faktum är att nya Focus Kombi är nästan en hel decimeter (!) längre än utgående BMW 3-serie, vilket även visar sig i bagageutrymmet som är fullkomligt enormt för en bil i golf-klassen.

Det vis som Ford förlängt bilen på är dock inte helt elegant. Utseende är subjektivt, men i mina ögon är halvkombin en av de absolut snyggaste bilarna i klassen medan kombin är bland de fulaste. Fram till C-stolpen är jag nöjd, men vinkeln i taklinjen? Fick formgivarna en kafferast på sig att rita kombin innan marknadsavdelningen ryckte anteckningsblocken från stackarna?

Lite snyggare blir det tack vare ST-Line utförandet, som i första hand är just kosmetiskt. Det sportavgassystem som inkluderas i paketet är i och för sig en rolig detalj, men i verkligheten bidrar det inte med mycket. Den trepipiga bensinaren blir lika rostig i rösten som Johannes Brost vid kallstart. Personligen hade jag nog hellre lagt mina pengar på det billigare Titanium-utförandet (som är vår rekommendation om du inte tvunget måste ha ett sportigare utseende) och det högkvalitativa B&O Play-ljudsystemet för 7 900 kronor.

Som vanligt sticker Focus ut när det kommer till körglädje, i den mening att bilen är den bästa bakom ratten i sitt segment. Glöm dock inte att betyget är relativt. Det är fortfarande bara en 150 kusar stark, framhjulsdriven familjefraktare vi talar om. Den som önskar sig magsugande acceleration gör bättre i att spara ihop till en Golf R Sportscombi.

Nej, här talar vi om ett kommunicerande och balanserat chassi. Framför allt är det styrningen som imponerar. Den som bygger en framhjulsdriven bil med en tvärställd motor hängandes över framhjulen kommer alltid att ställas inför problemet med vridstyrning (som huvudsakligen orsakas av att halvskaften blir olika långa). Svårigheten blir i slutändan att ställa in differentialen för att balansera mängden styrkänsla kontra vridstyrning – och få bilar gör det lika bra som Ford Focus (definitivt ingen av konkurrenterna i golf-klassen).

Resultatet är att du alltid vet vad bilen gör. Focus kommunicerar med dig på ett kusligt tydligt manér. Du känner vibrationerna, ytan som däcken rullar på och hur fjäderbenen gör sitt jobb för att hålla vikten under kontroll. Man kan känna att däcken kommer att tappa greppet redan innan det sker. Att slänga runt bilen i hårnålar är en ren fröjd. Detta är dock ett tvåeggat svärd, då detta gör att bilen bitvis känns nervös på vinterväglag. Vi har sagt det förut, men vi säger det igen – vi kan inte nog uttrycka hur taggade vi är inför kommande prestandautföranden!

Synd bara att drivlinan inte riktigt lever upp till chassits förmåga i detta utförande. Kraften kan jag leva med (man får vad man betalar för), men den automatiska växellådan bjuder inte in till några fartfyllda äventyr. Den fungerar bra i normal körning, men när du pressar bilen, använder rattpaddlarna eller lägger i backväxeln blir den lika seg och osäker som vår konung i en intervju om påstådda sexklubbsbesök.

Vi passade även på att tillbringa lite tid med den app som Ford tidsenligt erbjuder till din smartphone. Här ligger amerikanerna alltså i framkant, men vi får bara head-up-display på plastskiva och inga digitala förarinstrument? Nåväl, innehållet är godkänt men fantasilöst. Roligast är att det går att starta motorn och operera centrallåset genom appen. Funktionen kommer dock knappast att ersätta nyckeln annat än i nödsituationer, då det tar några sekunder för mycket innan bilen uppfattar vad du vill göra. Det går i nuläget inte heller att skicka nycklar till andra enheter på det vis som Volvo erbjuder. Detta tema genomsyrar den mesta av tekniken i nya Focus. Man får många funktioner för pengarna, men kvaliteten är skiftande. Med tanke på prissättningen är jag dock inte missnöjd. Jag och majoriteten av Focus-köpare med mig vill nog hellre ha mycket för slanten än några få egenskaper av högre kvalitet.

En av Ford Focus nyckelegenskaper är dess körglädje, men den form av körglädje som tillhandahålls i basversionerna är något som endast en konnässör kan uppskatta. Den som blott önskar ta sig från A till B med ett gäng ungar i baksätet – alltså nästan uteslutande alla kunder – kan dock skatta sig lycklig tack vare att Focus nu erbjuder så mycket mer än bara sportighet. Faktum är att jag vill påstå att nya Ford Focus är ett av de mest kompletta paketen på marknaden just nu, inte minst i kombi-utförande. Är den bättre än Golf? Jo, det skulle jag vilja påstå. Om jag under pistolhot tvingades att göra ett val idag så hade jag tagit Forden, men om jag kunde så skulle jag vänta några månader på att nya Golf presenteras. Den bilen har nämligen alla tänkbara förutsättningar att återta positionen som klassledare. Dessutom är nya Mazda 3 ytterligare en stark konkurrent. 

BETYG
Exteriör
Interiör
Körglädje
Valuta för pengarna
Praktikalitet
Ha-begär
Relativ prestanda
Teknik
Motorljud
Komfort
Redaktör, Porsche-entusiast och redaktionens IT-gud.