Volkswagen Golf Sportscombi R
Motor: 2,0-liter, 4-cyl, turboladdad bensin, 310 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,8 sekunder
Toppfart: Begränsad till 250 km/h
Vikt: 1593 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4580/ 1515 /1799 mm
Pris: 420 500 SEK (Testbil ca 525 000 SEK)

Svaret på frågan – ”vilken bil ska jag köpa?” förblir än idag ”en Golf” och så har fallet varit sedan 1974. Under åren har fler och fler varianter utvecklats och idag går det att få allt ifrån en Golf som elbil (e-Golf) till en 1-liters bensinare och vidare upp till den klassiska GTI-modellen och sedan 2008 även en R-modell, där R givetvis står för Race. Golf R har nu fått en uppdatering som må vara konservativ men frågan är om den vässar en redan slipad diamant. Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera Volkswagen Golf R Sportscombi.

De exteriöra uppdateringarna sträcker sig till fronten samt andra detaljer här och var men det gäller att vara en inbiten Golf-fantast för att märka dem i det första taget. Golfen förblir en stram men samtidigt attraktiv kärra som inte direkt döljer sin tyska härkomst. Den är diskret och ser fortfarande ”bara” ut som en Golf med fyra utblås och skrikiga fälgar. Man får lika mycket uppmärksamhet som en bagagevagn på en flygplats.

Det är på insidan som de större förändringarna har skett. Instrumentpanelen har blivit digital med tydliga influenser från Audis lösning (Audi Virtual Cockpit) och programvaran i infotainmentsystemet har moderniserats och gjorts mer iPad-likt vilket även innebär att knappar och reglage har försvunnit. Det ser snyggt ut men är inte lika intuitivt som det förra systemet och att höja och sänka volymen är en mardröm – ett fysiskt reglage vore betydligt mer användarvänligt.

Under huven har motorn kryddats från 300 till 310 hästkrafter och från 350 till 400 newtonmeter. Cayennepeppar i chilisoppan med andra ord. Dessutom har den sexstegade dubbelkopplingslådan uppdaterats till en sjustegad vilket innebär att bilen inte längre ligger på 7000 varv i motorvägshastigheter, något vi tvingades erfara på vår ett-års-jubileumsresa. Den ökade prestandan samt ytterligare en växel att innebär att 0 till 100-tiden har kapats med 0,3 sekunder vilket har gjort en redan kvick bil ännu kvickare. Volkswagen Golf R kan sannerligen klassas som chockerande snabb och som väntat i en bil av denna kaliber hamnar körkortet på tunn is för alla som sätter sig bakom ratten och inte har en högerfot gjord av helium.

Bilen är förbluffande lättkörd – det krävs inte särskilt mycket erfarenhet för att kunna köra Golfen som R:et i modellbeteckningen uppmanar till. Fjädringen är mjuk och följsam men samtidigt med en sportig karaktär. Mängden grepp man har tillgänglig innebär att man kurva efter kurva efter kurva dras till att trotsa fysikens lagar. På något vänster slipper man dock efterlämna sig ett kors eftersom man kommer helskinnad igenom. Att dubbla hastighetsbegränsningen är en fråga om några sekunder, oavsett befintlig fart. Det blir en utmaning att inte damma på varje chans som ges.

Det fina med just Sportscombi-utförandet på Golf R är att man kan ta med sig hela familjen till Tyskland utan att det är ont om utrymme – den är något av en mini-RS6:a för den som har en mini-version av en RS6-ägares plånbok. Man kan lätt rasta bilar som ligger flera nivåer över Golf R – den är lika tillmötesgående som en kurator och uppmanar verkligen till att man kör den dynamiskt. Rent krasst behöver man inte mer bil och på så vis är den snudd på den ultimata bilen för gemene man. Uppdaterade Volkswagen Golf R – diamant har blivit carbyne (världens starkaste material).

BETYG
Exteriör
9
Interiör
9
Körglädje
10
Valuta för pengarna
10
Relativ praktikalitet
9
Ha-begär
9
Relativ prestanda
10
Personlighet
6
Motorljud
8
Komfort
8
Chefredaktör och medgrundare. Bosatt i Melbourne, Australien och har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.