Audi A7 55 TFSI quattro
Motor
: 3,0-liter, V6, turboladdad, bensin, 340 hästkrafter, 500 newtonmeter 
Kraftöverföring
: 7-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h
: 5,3 sekunder
Toppfart
: 250 km/h
Vikt
: 1890 kilogram
Mått (längd/bredd/höjd)
: 4969/1908/1422 mm
Pris
: Från 662 000 SEK (Testbil cirka 850 000 SEK)

Audis designframgångar har länge gått i vågor. Märket har lanserat ett antal ruskigt snygga modeller men de har också tryckt ut en hel del urtråkigt dravel. Förra generationen Audi A6 Avant är exempelvis obegripligt elegant medan nuvarande Audi A4 får mitt hjärta att slå lika hårt som en Nissan Micra från 1999. Gamla A7 hamnar någonstans i mitten av denna skala och nu finns det en ny som ska konkurrera ut bilar som BMW 6-serie GT. Frågan är dock om det blir ytterligare en designflopp eller om den nya modellen är en riktig fullträff? Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya Audi A7.

Audi A7 är en bil som ska vara större och lyxigare än en A6 men mer praktisk än en A8 och det är precis vad den är. Om du vill frakta riktigt stora prylar är naturligtvis en kombi att föredra men för de flestas behov är A7 fullt tillräcklig. Den är dessutom föredömligt bekväm med luftfjädring och ger en genuin lyxbils-känsla. Gropiga vägar glider obemärkt förbi som om de inte vore annat än moln vilket är minst sagt trevligt.

Motorn i testbilen är enligt Audis nya nomenklatur en 55 TFSI. Detta betyder en 3-liters V6 bensinmotor på 340 hästar. Visst låter det trevligt och det är det också. Motorn är komfortinställd och nästan lika vridmomentstinn som en dieselmotor men med den tysta och jämna gången som en bensinmotor bjuder på. Förutom vid vissa kallstarter då den av någon outgrundlig anledning vibrerade oroväckande mycket tills temperaturen kommit upp till mer sympatiska nivåer. Dåligt.

På vägen går Audi A7 stabilt, tyst och bekvämt. Den mer gasglade kommer snabbt att upptäcka att 340 räcker gott och väl för att kännas snabbt och att samspelet mellan motorn och växellådan är fint. Gasresponsen är, precis som motorn, också mer komfortinställd och bilen trivs långt bättre på motorväg och större landsvägar än kurviga småvägar. Detta är föga förvånande eftersom det rör sig om en förhållandevis stor och tung bil.

Designen då? Det är naturligtvis upp till var och en att avgöra men i mina ögon ser nya A7 ut som en mosad elefant. Jag kan knappt minnas den senaste gången jag testade en bil som var så svår att fotografera. Det spelade knappt någon roll vilken vinkel jag valde, ingen var särskilt lyckad. Proportionerna är fel, baklyktorna ser mer ut som en alien än baklyktor och silhuetten är lika smickrande som en slim fit-skjorta på någon som lider av grov fetma.

Audis interiörer är ofta några av de mest högkvalitativa som finns och den i nya A7 är knappast något undantag. Designen är snygg, materialvalen goda och känslan i knapparna hög. Tyvärr finns det dock inte särskilt många av dem. Mittkonsolen domineras nämligen av två enorma touchskärmar, en för infotainment och en för klimatsystemet. Detta är ett stort misstag eftersom klimatsystemet alltid bör styras av ett gäng knappar som alltid är där man lämnade dem. Touchskärmen är responsiv och har taktil feedback men upplägget är, likt i en Tesla eller nya Volkswagen Touareg, hopplöst att använda om man vill hålla ögonen på vägen.

Utöver det opraktiska klimatsystemet led testbilen av ett antal problem. Bilen klagade ibland på systemfel för identifiering av sidoobjekt när den sekunden senare utan problem identifierade nämnda sidoobjekt. Det var ibland en fördröjning mellan det att man drog i dörrhandtaget och att dörren faktiskt öppnades. När parkeringssensorerna gick igång drogs volymen på musiken ned vilket den ska men jag var själv tvungen att manuellt vrida upp den igen. Audi, vad sysslar ni egentligen med?

Nya Audi A7 är enligt mig en total flopp. Den är ful, buggig och för krånglig för att leva med varje dag. Dessutom kändes testbilen som mer av en pre production-bil än något som bör säljas till betalande kunder. Jag trodde aldrig att jag skulle säga det men BMW 6-serie GT är ett betydligt bättre val trots att den också har en faktisk vals proportioner.

BETYG
Exteriör
4
Interiör
7
Körglädje
6
Valuta för pengarna
5
Relativ praktikalitet
8
Teknologi
6
Ha-begär
2
Relativ prestanda
8
Motorljud
5
Komfort
8
Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.