A6 Avant 3.0 TDI quattro Competition tiptronic
Motor: 3,0-liters, diesel, V6, 326 hästkrafter (346 i overboost), 650 newtonmeter, fyrhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 5,1 sekunder.
Toppfart: Begränsad till 250 km/h
Mått (längd/höjd/bredd): 4943/1461/2086mm
Pris: 646 200 SEK (Testbil cirka 1 000 000 SEK)

Detta bildspel kräver JavaScript.

Audi och diesel går ihop lika väl som ost och chark eller skridskor och is. Man kan säga att Audis signum är dieselmotorer. Om man tänker efter är kombinationen av en stor motor som drivs av diesel väldigt logisk. Mycket prestanda utan samma bränsleförbrukning som en Atlantångare. Vi har lagt vantarna på den snabbaste A6:an man kan få om man bortser från S6- och RS6:an. Anledningen till att Audi A6 Competition har byggts är för att Audi firar 25 år med TDI-motorn. Men hur sportig kan en diesel egentligen vara? Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera Audi A6 Competition.
DSC_0496
Det som utmärker Audi A6 Competition jämfört med andra Audi A6:or är att bilen har bland annat 6 hästkrafter mer än en icke-Competition-version. Utöver det resulterar en kickdown i att effekten höjs till 346 hästkrafter. Även fälgarna är unika för just Competition-modellen och ljudet är kalibrerat på ett annat vis och bromsarna är rejälare. Det som gör mest väsen av sig rent exteriört är fälgarna men de är inte direkt så att de är obligatoriska vilket gör att bilen kan vara lika diskret som en UFC-fighter i kostym. Det innebär alltså att en Audi A6 Competition smälter in lika väl som en japan i Japan. Det är rent ut sagt skitsnygg.
DSC_0591-2
Som tur är går exteriören hand i hand med interiören – den är fantastisk. Om det är något som Audi utmärker sig med är det kvalitén på deras interiörer. Allt känns högkvalitativt så in i bomben men samtidigt något utdaterat – Audi Virtual Cockpit som finns i både nya A4:an samt Audi TT befinner sig i en helt annan liga. Oavsett är det absolut en plats man kan njuta av i timmar. Det är något som är väldigt viktigt för en bil som Audi A6 Competition. Dels för att det är en bil som kostar skjortan men också för att det är en bil man köper om man värderar bilkörning. Att köpa en monster-diesel innebär att man heter Långtur i mellannamn. “Men älskling, ska vi verkligen köra ner till alperna? I år igen?” lär vara en väldigt vanlig diskussion i de hushåll som har en Competition på garageuppfarten.
12940285_1598186977164465_1933632886_n
Det knepiga för Audi med en bil som A6 Competition som kombinerar diesel – ett väldigt bruksbilsmässigt bränsle – med sportighet är att finna balansen mellan en bil man kan leva med dagligen samtidigt som den ger en sportig utstrålning. En stor dieselmotor är något man köper för att man har ett behov att en låg bränsleförbrukning (då man rimligtvis kör flera tusen mil varje år) men samtidigt värderar prestanda utöver det vanliga. Det en stor diesel erbjuder är enormt mycket vridmoment (kraft vid låga varv) samtidigt som det finns många hästkrafter (kraft vid höga varv) vilket rent teoretiskt ska innebära att en Audi A6 Competition aldrig riktigt känns slö. Dessvärre är så inte fallet. Vid låga farter känns bilen alldeles för klumpig för att man ska kunna röra sig smidigt i exempelvis stadstrafik. Jag tippar på att det har att göra med att det är dubbla turbos. Gasen i botten gör att man först upplever sensationen av 650 newtonmeter för att sedan få känna på de 346 hästkrafterna. Problemet är att varken det ena eller det andra värdet resulterar i en särskilt dramatisk upplevelse. Hastighetsmätaren rusar upp till blixtrande hastigheter men sensationen inuti bilen är ungefär lika blixtrande som en vanlig sommardag.
Audi_A6_6
Anledningen till att Audi A6 Competition känns aningen tillbakadragen är att det är en helt enorm familjebil. Tanken är att man snabbt ska kunna ta sig från A till B utan någon dramatik – hur behagligt är det till exempel för passagerarna i baksätet vid gasen i botten? Det är just sådana frågor som Audis ingenjörer har ställt och sedan gett svar på i form av tysk ingenjörskonst. En Competition hör antingen  hemma på autobahn mellan Ingolstadt och Innsbruck men passar lika väl på E16 mellan Tyresö och Trysil. Det är en långfärdsfarkost med syfte att avdramatisera långkörningar samtidigt som det kan gå illa kvickt. Bara för att det är en bil som platsar lika väl på motorvägen som en boll platsar i ett bollhav innebär det inte att den är en buss på landsväg. Ja, det är en stor bil men den för sig på ett helt annat vis. Man kan slänga in den i kurvor i ganska så otroliga hastigheter och så länge kurvorna inte är på tok för skarpa och hastigheten alldeles för hög så imponeras man sannerligen. Det är en lätt bil att köra fort – man lär känna bilens gränser illa kvickt. Det känns som en välbalanserad bil, även om Audis är ökända för att lika framtunga som Dacia-förare är totalt omdömeslösa. Med andra ord mycket framtunga och, öh, totalt omdömeslösa.
Audi_A6_2
Det som dock utmärker Competition-versionen av Audi A6 är det faktum att den låter – hör och häpna – makalöst. Trots att det är en turbodiesel V6:a som lurkar under huven låter den på fullaste allvar som en bensin-V8. Ett otroligt effektivt sätt att verkligen porträttera diesel som ett sportigt alternativ. Det är, som väntat, en hel del akustiskt fusk som används. I dynamic-läget (sport) låter bilen betydligt mer än i komfortläget. Det är lite som natt och dag. Men det ska inte förglömmas att bilen låter sanslöst bra även om man står utanför, något som inte alltid är fallet.
DSC_0573
Något som tyvärr är svårt att bortse från, speciellt när det gäller Audis, är att priset seglar iväg lika snabbt som en segelbåt i en orkan. Minsta lilla extrautrustning gör att man börjar tro att de som har bestämt priserna istället har råkat skriva in koordinaterna till Audis huvudkontor istället för faktiska priser. Vår testbil var inget undantag – på något vänster hade den extrautrustning för över 400 000 SEK. Det motsvarar en Ford Mustang GT. Utrustning som man kan välja till inkluderar alcantara-tak för drygt 20 000 SEK. Därför är det svårt att rent objektivt säga att en Audi är värd slanten. Köper man den begagnad är den utan tvekan det men om man väljer en ny så får man vara lika försiktig som en myra hemma hos en myrslok. Det man dock får är en bil som rymmer oerhörda mängder bagage och passagerare som erbjuds diskret prestanda med vetskapen om att man är herren på täppan i A6-territoriet.
DSC_0547
Audi A6 Competition är en kompromiss mellan prestanda och bränsleekonomi. Det är en bil som aktivt försöker att få diesel att få sig en sportig konnotation. Något som sannerligen är lättare sagt än gjort, dock så har Audi lyckats väldigt väl. Speciellt med hjälp av ett fantastiskt motorljud. Den må inte vara lika körglad som en BMW 530d Touring, eller lika bekväm som en Mercedes-Benz E-Klass. Men det den lyckas bäst med är att se fantastisk ut och uppmuntra till långkörningar. Det är även en av få medvetet sportiga dieslar på marknaden, visserligen har BMW sin M550d men då måste man komma ihåg prisskillnaden på 200 000 SEK. Audin är dock absolut vackrast och det är onekligen så att man i slutändan väldigt ofta väljer bil baserat på bilmärke och inte objektiv upplevelse när det kommer till bilar av denna kaliber. Det Audi A6 Competition är, är en diskret supermodell.
Högsta Växeln-betyg
Exteriör: 10/10
Interiör: 9/10
Körglädje: 8/10
Valuta för pengarna: 6/10
Relativ praktikalitet: 8/10
Ha-begär: 8/10
Relativ prestanda: 7/10
Personlighet: 5/10
Motorljud: 10/10
Komfort: 8/10

Totalt: 79/100

Marcus Berggren
marcus.berggren@hogstavaxeln.com

Chefredaktör och medgrundare. Bosatt i Miami och har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.