Audi S8 Plus 4.0 TFSI quattro
Motor:
 4,0-liters, V8:a, bensin, 605 hästkrafter, 700 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 3,8 sekunder
Toppfart: Begränsad till 305 km/h
Vikt: 1945kg
Mått (längd/höjd/bredd): 5135/1460/2111mm
Pris: 1 384 100 SEK (Testbil cirka 1 884 300 SEK)

Tack till Sony som lånade ut kameran Sony α77ii som användes för att ta samtliga bilder.

Då det råder fri fart i Tyskland finns det en marknad för till synes vanliga bilar som egentligen inte är så vanliga. Jag syftar givetvis på ruskigt snabba bruksbilar, bilar som erbjuder otrolig prestanda men som även har ett förhållandevis diskret yttre. Denna marknad domineras, inte så konstigt nog, av de tyska bilmärkena. När man sätter sådana motorer i stora lyxsedaner skålar direktörerna med champagneglas, de kan trots allt ta sig till ledningsmötet på rekordtid. Hos BMW kan du få 450 hästkrafter från en V8 om du köper en 750Li och hos Mercedes får du 585 från en AMG S63. Audi tycker bevisligen att det är dagisfasoner och har därför nu släppt en Audi S8 Plus, en lyxsedan med vilda västern-inspirerade 605 hästkrafter. Låt oss ta reda på om Audi har lanserat ännu en anledning till att bli toppchef eller om det får vara nog genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya Audi S8 Plus.

Att kalla S8 Plus för diskret är inte 100 procent verklighetsförankrat – en stor, lyxig Audi drar givetvis till sig uppmärksamhet. S8-emblemet i grillen och på baken får många att tappa hakan och vissa anmärker även att det står ”V8 T” på sidan. Att testbilen vi hade till förfogande dessutom hade en kolfiberspoiler bidrog inte heller till diskretionen. Det ska inte förglömmas att de flesta människor ser bilar i färger. Min egen mor är ett praktexempel på ta – ”jag såg en fin röd bil idag” får jag ofta höra. Det innebär även att de allra flesta inte reagerar på en S8 Plus, speciellt inte i Stockholms stad eftersom det inte direkt går någon nöd på dyra bilar. Om man dessutom skulle plocka bort alla emblem hade de som är pseudo-intresserade av bilar inte haft en susning om vad det är man kör omkring i. När jag var nere i Lund i samband med Kungliga Automobil Klubbens familjebandag var det en helt annan femma. Audi S8 Plus är, oavsett hur mycket uppmärksamhet den drar till sig, en otroligt elegant bil. Dörrvakterna på Grand Hotel blev lyriska över utseendet när jag var där för att fotografera. Den är en sanslöst attraktiv bil vars detaljer verkligen bidrar till helhetsintrycket – den kryllar av detaljer som urskiljer den från mängden. Men som sagt, de som vet, de vet.

Eftersom A8:an börjar bli gammal är interiören lite av en blandad historia. Kvalitetskänslan, finishen och atmosfären är magisk medan infotainmentsystemet och reglagen känns som ”Främling” av Carola. Mittkonsolen är besudlad med fler knappar än ett flygledartorn. Jämför man med konkurrenterna från BMW och Mercedes krävs det en uppdatering, men eftersom att vi vet att man kan få Audi Virtual Cockpit i exempelvis A4, TT, R8 samt Q7 kan man garantera att nästa generations A8 (som rimligtvis lär dyka upp förhållandevis snart) kommer att ha åtgärdat alla de problemen. Trots att det känns lite utdaterat är det funktionellt och det räcker till. S8 Plus är inte utvecklad för att den ska vara en tekniknörds våta dröm utan för att den ska vara ett av de bästa sätten att transportera sig själv på. Det ska vara en bil som gör att man hellre bilar dit man ska istället för att flyger. Utöver det är baksätet även det en oerhört angenäm plats – även om S8:an inte kan fås i långt utförande (i Sverige åtminstone) är det knappast ont om utrymme.

När man hör prestandasiffrorna – 605 hästkrafter, 305 kilometer i timmen, 3,8 sekunder till 100 – tänker man på en (fem år gammal) superbil. När man dessutom får höra att bilen i fråga är utrustad med keramiska bromsar blir man helt säker. När man istället får reda på det faktum att dessa siffror tillhör Audis stora lyxsedan, tappar man hakan.

Med 605 hästkrafter i en bil försedd med luftfjädring, centimetertjockt glas och som bokstavligt talat går som på räls garanteras en njutbar färd. Alla hastigheter känns som hälften och bilen accelererar våldsamt även om man dubblar den rådande hastighetsbegränsningen. Att köra fort i en S8 Plus är bland det mest avslappnade man kan göra. Vi tog som sagt en tur ner till Lund, en färd på cirka 65 mil, och det finns ytterst få bilar som hade klarat färden bättre. Det gäller bara att sätta farthållaren på en lämplig hastighet – huruvida man vill riskera körkortet eller inte bestämmer man själv – och se hur världen susar förbi. Ett problem vi upplevde var S8:ans tendens att locka till sig tvivelaktiga typer. Jag syftar alltså på motsatsen till svärmorsdrömmar som vill tävla bara för att de ser S8-emblemet bak på bilen. Dessa individer befann sig alltid i bilar med cirka 500 hästkrafter mindre vilket gjorde det hela ännu mer bisarrt. Det är lite som att låta en snigel tävla mot en rymdraket. På landsväg känner man hur mjuk och stor S8:an de facto är. Den må vara mer dynamiskt lagd än man kanske kan ana men det är absolut ingen bil som man kan kasta in i en kurva och klara sig oskadd på andra sidan. Man får helt enkelt utnyttja raksträckorna så gott det går. Till vår hjälp hade vi även keramiska bromsar som kändes som om de även hade kunnat stoppa en Jumbojet.

S8 Plus en som gör bilkörningen till något lika avslappande som en massage och samtidigt lika gripande som en National Geographic-bild. Det gäller även motorvägskörning, något som är ytterst ovanligt; de flesta bilar är befängt tråkiga på motorväg. När man dessutom funderar över var man tillbringar den största delen av sin tid bakom ratten, är prislappen inte särskilt dum. Audi S8 Plus är en av de absolut mest förträffliga sätten att ta sig från punkt A till B – utan modellbeteckningen lär man även slippa alla pajaser som vill tävla. Det man gärna tävlar mot är dock ankomsttiden på GPS:en – att se minut efter minut ticka ner känns, på något annorlunda vis, väldigt produktivt.  Audi S8 Plus – en briljant anledning till att bli direktör.

Marcus Berggren
marcus.berggren@hogstavaxeln.com

BETYG
Exteriör
10
Interiör
8
Körglädje
10
Valuta för pengarna
10
Relativ praktikalitet
10
Ha-begär
10
Relativ prestanda
10
Personlighet
4
Motorljud
10
Komfort
10
Chefredaktör och medgrundare. Bosatt i Miami och har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.