Test: Volkswagen Touareg

Volkswagen Touareg V6 TDI 4MOTION
Motor:
 3,0-liters, V6, turbo, diesel, 286 hästkrafter, 600 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6,1 sekunder
Toppfart: 235 km/h
Vikt: 2070 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4878/1984/1717 mm
Pris: 589 900 SEK (Testbil cirka 800 000 SEK)

Om den nuvarande trenden fortsätter kommer begreppet ”villa, vovve, Volvo” att behöva ändras till ”villa, vovve, SUV”. Det har till och med gått så långt att självaste Rolls-Royce erbjuder en stadsjeep. Det innebär tuffare konkurrens och ett utbud lika brett som Bauhaus planksortimentet; rena rama djungeln för alla konsumenter. Då gäller det att man lägger manken till om man vill utmärka sig, särskilt om man tillverkar en SUV som ska tilltala en förhållandevis bred målgrupp. Låt oss ta reda på hur Volkswagen har gått till väga genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya Volkswagen Touareg.

Att Volkswagen-koncernen innehar en kavalkad av bilmärken känner nog många till och i just Touaregs fall delar den bottenplatta med bland annat Bentley Bentayga och Lamborghini Urus. Men det verkar även som att Volkswagen sneglade lite väl mycket på förra generationen Porsche Cayenne när de pennade bakpartiet på nya Touareg eftersom de skulle kunna vara enäggstvillingar. Det ger absolut bilen en mer exklusiv look, en som uppmärksammas, men det tar ett kliv bort från just folkvagnskonceptet. Oavsett ser den maffig och svindyr ut och i vår testbils utförande även lämpad för en biroll i en rappvideo.

Min kollega Joel nämnde i vår första provkörning av nya Touareg att ”nya Touareg är fullproppad med så många nya finesser att man skulle kunna tro att insidan liknar en flygplanscockpit snarare än en bil.” Volkswagen har nämligen satsat helhjärtat på teknologi med ett blandat resultat. Konceptet som styr inredningens layout – ”Innovision Cockpit” där skärmen i mittkonsolen, instrumentpanelen och diverse reglage ingår är överdrivet komplicerat. Det ser väldigt bra ut men är inte tillräckligt intuitivt.

När det kommer till interiörens utseende har dock Volkswagen minst sagt utvecklat något som sätter konkurrenterna på plats. All teknologi får Bentaygans infotainmentsystem att se hemmahörande ut på en bobcar. Fortsättningsvis kan man styra diverse funktioner med handgester och instrumentpanelen kan man konfigurera utefter sina behov. Även om skärmen är den stora nyheten, har Volkswagen bibehållit fysiska vred som exempelvis de till luftkonditioneringen. Märket har alltså inte fallit i samma fälla som Tesla eller Volvo men man behöver ändå lusläsa instruktionsboken om man ska hänga med i svängarna.

Precis som man förväntar sig av en SUV av denna kaliber är Volkswagen Touareg minst sagt komfortabel. Den inbringar inte en flygande matta-känsla men det är absolut i klass med exempelvis Volvo XC90. Touareg försöker inte vara något den inte är utan den fokuserar helhjärtat på komfort, med reservation för hur man konfigurerar den. Trots det imponerar den ändå när det kommer till väghållning. De elektriska krängningshämmarna som finns som tillval (som i princip parerar i kurvorna för plattare kurvtagning) döljer bilens rejäla massa likt Harry Potters osynlighetsfilt; det är samma system som man finner i exempelvis Audi SQ7.

Dock sätter växellådan käppar i hjulen för körupplevelsen. Den är lika trög som en bit kåda och plattan i mattan resulterar i en fördröjning i stil med ett dial-up modem innan det faktiskt händer någonting. Det är på den nivån att det inte hade överraskat mig om det var något produktionsfel på just bilen vi testade. När det väl händer något är det väldigt odramatiskt men man känner av bilens vridmoment. Det ska bli intressant att se hur bensin-V8:an ter sig.

Under vår vecka med Touareg gjorde vi precis det en potentiell kund lär göra – vi åkte till landet med en fullastad bil och imponerades av hur lite diesel den drog och av hur mycket den rymde. Kupén är dessutom enormt välisolerad och ljudnivån är densamma som i Storkyrkan vilket gör långfärdskörning till något avslappnande. Ljudsystemet är bra men inte briljant. Det går att köpa ett offroad-paket till Touareg men då får man helt enkelt nöja sig med en rad olika elektroniska inställningar istället för låsbara differentialer och annat smaskigt; eran med Dakar-Touareger är trots allt över.

Nya Volkswagen Touareg är en rejäl uppgradering från generationen innan och det känns nästan som att Volkswagen har haft mer eller mindre fria tyglar men de har inte utnyttjat det till fullo. Ser man till konkurrenterna är det troligtvis många som väljer bort nya Touareg just på grund av märket där fram.

Prisskillnaden för motsvarande Audi Q7 och BMW X5 ligger runt 100 000 mer vilket i den här prisklassen inte är enorma pengar. Men om du inte har samma bekräftelsebehov som en 14-åring lär den tillfredsställa dig som är tekniknörd och som inte kör dynamiskt. Inledningsvis erbjuds den bara med diesel vilket med all rätt kan skrämma bort eventuella köpare. Touareg tar sig an SUV-djungeln med rejäl ambition men är inte riktigt så vass som den har potential att vara och bör utrustas sparsamt om den ska vara värd pengarna. Nära skjuter ingen hare.

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 3.5

Sammanfattning

Nya Volkswagen Touareg räcker inte riktigt hela vägen fram. Å en sidan erbjuder den hög komfort, mycket teknologi och imponerande väghållning men å andra sidan är den överdrivet komplicerad, dyr och saknar det där lilla extra.