Opel Insignia GSi Sports Tourer
Motor:
 2,0-liters, 4-cylindrig, diesel, 210 hästkrafter, 480 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatväxellåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 7,9 sekunder
Toppfart: 231 km/h
Vikt: 1807 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4986/2093/1500mm
Pris: Från 382 900 SEK

Opel har i Sverige ett generellt sett uselt rykte i Sverige men många av deras modeller är några av de absolut mest underskattade på bilmarknaden idag. Ryktet som en bil som enbart körs av män vars ålder har tre siffror är alltså inte särskilt verklighetsförankrat. En bil som bevisar det är Insignia som egentligen är alldeles utmärkt. Nu finns en lite sportigare variant ute som har fått beteckningen GSi. Men hur sportig är den egentligen? Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera Opel Insignia GSi.

Så vad skiljer en GSi från en vanlig Insignia? Först och främst utseendet; Insignia GSi är mer aggressiv från alla vinklar och har välsignats med riktigt smaskiga fälgar. Även i vanligt utförande är bilen snygg men nu är den bara ännu snyggare. Den har även Brembo-bromsar, ett styvare chassi och hårdare fjädring.

Resultatet är en bil som kastar ut komforten genom fönstret till fördel för mer dynamiska vägegenskaper. På landsväg presterar den väl men det rör sig fortfarande om en stor familjekombi och inte en Lotus Elise. Något som verkligen utmärker sig är styrningen som är otroligt direkt. I sedvanlig ordning finns olika körlägen av vilka sportläget givetvis är det mest intressanta. Bilen blir då mer på hugget och styrningen blir tyngre.

Något annat som påverkas av sportläget är motorljudet, eller snarare det syntetiska motorljudet. Det tillför egentligen ingenting, särskilt med tanke på att det sitter en dieselpanna under huven. Motorljudet är därför ungefär lika sportigt som en påse lösviktsgodis. Det är dock inget större fel på motorn i sig. Bilen känns faktiskt betydligt snabbare än motsvarande 200 hästars-dieslar men det känns som att Opel missade en rejäl möjlighet att särskilja GSi-modellen från vanliga Insignia genom att ge den mer pulver. Tråkigt.

På insidan är det huvudsakligen business as usual. Stolarna är dock nästan onödigt skålade och infotainmentsystemet varnar för trafik framöver så fort en annan bil befinner sig i samma kommun. Vilket är i princip hela tiden. Detta är fruktansvärt irriterande. Baksätet är mycket rymligt och bagageutrymmet är enormt. Insignia gör sig alltså fint som en praktisk och exceptionellt välutrustad familjebil.

Så är Insignia GSi särskilt sportig? Nej, egentligen inte. En BMW 320d blir ingen M3 bara för att man väljer utrustar den med M-Sport-paketet och detsamma gäller också här. Det är synd att Opel inte valde att pilla mer med motorn. Det gör också att jag hellre skulle ha en vanlig Insignia och slippa offra komforten som trots allt är viktigare i vardagen. Jisses, sa jag just att jag tar en bekväm bil framför en sportig bil? Vad händer med mig?

BETYG
Exteriör
9
Interiör
7
Körglädje
7
Valuta för pengarna
8
Relativ praktikalitet
8
Ha-begär
7
Relativ prestanda
6
Teknik
7
Motorljud
6
Komfort
8
Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.