Alfa Romeo 4C Spider
Motor: 1,75-liters fyrcylindrig, turbo, bensin, 240 hästkrafter, 350 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-stegad TCT-låda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,5 sekunder
Toppfart: 257 km/h
Vikt: 940 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 3989/1864/1183 mm
Pris: 694 990 SEK (Testbil cirka 735 000 SEK)

Alfa Romeo är en av de mest intressanta biltillverkarna som fortfarande existerar. Det är en organisation som försökt producera allt från folkbilar till kurvkramande superbilar. Vad de alla har gemensamt är att man lagt design som första prioritet. Problemet med att bygga superbilar i Italien är att man lätt trampar på tårna av den nuvarande kungen, Ferrari. Av den anledningen erbjuder Alfa Romeo vad man kan kalla en superbil som krympt i tvätten, men som inte ger efter en centimeter när det kommer till körglädje. Bilen i fråga heter Alfa Romeo 4C Spider och låt oss lägga i Högsta Växeln för att ta reda på om denna italienska cabriolet är lika magnifik att köra som den är att titta på.

Vad som först bör noteras med 4C är att den inte är byggd som andra bilar. Bilens kärna är en kolfiber-monocoque som ökar vridstyvheten och sänker vikten. När man stiger in i bilen har man följaktligen en tröskel på vad som känns som två meter innan man hamnar i sittbrunnen. Är man på inne på sin tredje höftoperation bör man ta detta i beaktning innan ett eventuellt köp. Väl inne sitter man lågt och alla reglage är riktade mot föraren, precis som de ska i en prestandabil. Det är helt enkelt en lämplig plats för att köra fort i.

När det kommer till materialval är bilen nästan schizofren. Härliga inslag av alcantara och exponerad kolfiber hittas överallt, men de delar plats med billig plast och en radioenhet som ser ut att ha installerats år 2002. Det är därmed ingen Porsche-nivå på interiören, men att det är en speciell plats att sitta i råder det inga tvivel om.

I mitten av bilen hittar vi en fyrcylindrig turbosnurra (på under två liter!) som producerar 240 hästkrafter. Detta låter kanske i det lägsta laget, men tro mig när jag säger att bilen känns redigt snabb. Den låga vikten gör att man inte behöver mer kraft för att få fart på ekipaget och den dubbelkopplade lådan (som har sina rötter på andra sidan Atlanten) hjälper prestandan ytterligare. Noll till hundra går på 4,5 sekunder vilket återigen inte låter galet, men denna bil är så mycket mer än bara siffror.

4C Spider byggdes för att köras och det är precis vad den är bäst på. Styrningen har ingen assistans överhuvudtaget vilket gör fickparkering till en seriös konkurrent till ett månadskort på SATS, men följaktligen bara sprutar det kommunikation via ratten i högre farter. Bilen är bred men ändå lättplacerad tack vare den direkta styrningen och att man ser var man har framhjulen. Resultatet blir att detta är ett fordon som man är bekväm att färdas fort i och framförallt leka i. Bakhjulen släpper gärna om man är lite för ivrig på gasen, men chassit gör att man inte behöver vara särskilt begåvad för att undvika en olycka.

Vår testbil kom utrustad med ett Akrapovič-avgassystem som var körsbäret på grädden på moset när det kommer till karisma. Ljudet med D.N.A-reglaget satt i dynamic är nästan oförskämt och man kan få vilken Porsche 718 Boxster eller Audi TT att skämmas när man glider upp vid ett rödljus. Med taket nere hör man det raspiga motorljudet, turbovisslor som pyser och hur det närliggande fågelbeståndet flyr i skräck. På en solig dag kan man inte annat än att må bra in en 4C Spider och omgivningen ler mot bilen lika mycket som man själv ler i den.

Att köra 4C i mitten av sommaren är som att sitta vid en uteservering och shotta fulsprit, lite okonventionellt, halvt obekvämt men väldigt roligt. Det är lite det som är grejen med Alfan, den är stötig som attan, taket släpper in vatten när man kör över 100 kilometer i timmen och praktikaliteten i innerstaden är att jämföra med att ha en kondor som husdjur i en enrumslägenhet. Samtidigt känns det som att alla dessa nackdelar passar in i vad en skrikande superbil som krympt i tvätten ska vara. Det finns alltför många som spelar säkra kort och gör tråkiga val. Alfa Romeo 4C Spider är en triumf till alla de som anlänt till middagsbjudning iklädd mankini, till alla de som startat matkrig på Riche och till alla de som vill ha extra krydda när de kör bil. Just därför älskar jag 4C Spider och alla dess brister gör den bara ännu bättre.

BETYG
Exteriör
9
Interiör
6
Körglädje
10
Valuta för pengarna
6
Relativ praktikalitet
5
Ha-begär
10
Relativ prestanda
9
Teknologi
6
Motorljud
10
Komfort
4
Redaktionens Prius-expert. Bosatt i München. Jag tillbringar lika mycket tid bakom ratten som på kontoret, varav förarsätet är platsen jag föredrar.