Vem är Range Rover Velar till för?

För ett tag sedan testade jag Range Rover Velar, det brittiska lyxmärkets senaste tillskott. Bilen är jättefin på alla sätt och vis, men samtidigt förvirrar den mig. När Velar kom ut trodde jag att den skulle ersätta Range Rover Sport, men så är alltså inte fallet. Bilen är något mindre, vilket får mig att undra hur många modeller som rimligtvis kan efterfrågas av kunderna. Den som shoppar efter en Range Rover kan idag välja mellan Evoque, Evoque Cabriolet, Velar, Sport, stora Range Rover och stora Range Rover med förlängd hjulbas. Så hur passar då Velar in i bilden? Storleksmässigt är det svårt att se varför man inte bara skulle välja en Range Rover Sport, men kanske finns det ett incitament när det kommer till priset?

Jag började därför lusläsa prislistorna för de olika modellerna. En ordentligt utrustad Range Rover Velar HSE P380 kostar från 964 900 kronor vilket är enormt mycket pengar. Motsvarande Range Rover Sport (om än med 40 mindre hästkrafter) kostar 839 900 riksdaler. Velar kostar alltså 125 000 kronor mer än Sport vilket är lika orimligt som att betala mer för en kopp kaffe på ett café bara för att man får en häftigare mugg.

För samma pris (sånär som på 10 000) som en 380 hästars Velar får man en 400 hästars Sport som dessutom är en laddhybrid. Eller vad sägs om stora Range Rover med V6-diesel för 100 000 kronor extra? Hur rättfärdigar man då ett köp en Range Rover Velar? För att den är snyggare? I mina ögon är en Sport mer statsmannamässig, tidlös och inte särskilt mycket tråkigare än en Velar. Dessutom får man exakt samma interiör i uppdaterade Sport som introducerades i Velar. Så vem är egentligen Range Rover Velar till för? Vad tror ni?