Range Rover Velar

Range Rover Velar R-Dynamic HSE
Motor: 3,0-liters, 6-cylindrig, bensin, 380 hästkrafter, 450 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automat, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 5,7 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 2270 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4803/2145/1665 mm
Pris: 999 900 SEK
(Testbil ca 1 150 000 SEK)

Land Rover har länge varit ett märke med en svårförklarad dragningskraft. Möjligheten att erövra varje hinder utanför det etablerade vägnätet har funnits i samtliga av märkets modeller och är sannolikt något som har lockat flertalet köpare. Range Rover ämnar förvalta terrängkapaciteten hos sina kusiner, men samtidigt addera en dos av lyx och stil i paketet. Med den senaste modellen Range Rover Velar, vill man fylla hålet mellan Range Rover Evoque och Range Rover Sport.

Förutom att täcka ett nytt segment satsar man även hårt på att skapa en stilmässig ikon som får kunder att glömma namnet på samtliga konkurrenter. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på om Range Rover Velar är den Range Rover man faktiskt ska ha.

När man tar fram en bil brukar det designmässiga hoppet från konceptstadiet, till produktionsnivå vara enormt. Koncepten tenderar att se djärva, nyskapande och fräscha ut, medan produktionsbilarna oftast har en större dos mellanmjölksaura över sig. Velar är en bil som ser ut att vara ett koncept utan någon mellanmjölksbehandling. Fronten pryds av en enorm grill med framlyktor som ser riktigt futuristiska ut. Silhuetten har en dynamisk form som för tankarna bort från en traditionell SUV. På det stora hela är utseendet Velars paradgren och ingen kan klandra vagnen för att inte se snygg ut.

Interiörmässigt har Range Rover tidigare haft en mix mellan fenomenalt hantverk, lyxig atmosfär och taffliga infotainmentsystem. Velar bär traditionen av lyx vidare med utsökt läder, grymma materialval och denna gång även ett kanonbra infotainmentsystem. Läderstolarna har till och med sin egen lilla handbok som visar resenärerna hur man på bästa vis tar hand om klädseln.

I mittkonsolen sitter två skärmar där den ena kontrollerar bifunktioner och den andra mer media-orienterade uppgifter. Tillsammans lyckas de ta interiören till en ny nivå i termer av utseende. Ratten är också omarbetad från tidigare Land Rover-modeller och har nu flera touch-funktioner som hjälper föraren. Insidan påminner om ett Marbodal-kök från 2025, extremt snygg men aningen klurig i termer av ergonomi för den mer konventionellt lagde.

Körupplevelsen visar sig vara ytterligare en fullträff för den senaste Range Rovern. Luftfjädringen leder till en silkeslen framfart utan att man någonsin är rädd för att kränga omkull. Man färdas med värdighet och känner sig aldrig manad till att göra någonting som inte känns statsmannamässigt.

Tillvaron i förarsätet är inte bara förträfflig på grund av den lyxiga interiören och ypperliga komforten, utan även tack vare vad som döljer sig under huven. En V6:a på tre liter och 380 hästkrafter kopplad till en åtta-stegad automatlåda från ZF utgör drivlinan. Kombinationen av kraft utmed en generös portion av varvregistret samt en snabbjobbad automat passar Velar som handen i handsken.

V6:an saknar lite teater som man annars kan förvänta sig från ett kraftpaket med nästan 400 hästkrafter. Med det sagt känns det inte som att bilen är gjord för att väcka grannar på söndagsmorgnar, utan snarare för att ge föraren en möjlighet att köra absurt fort om så önskas.

I en Velar kan man kan välja mellan att kryssa silkeslent genom Stureplan, eller pulverisera intet ont anande medtrafikanter vid omkörning på motorväg. Körupplevelsen kan sammanfattas som kompromisslöst behaglig, ingen situation kan få bilen att tveka oavsett om man har bråttom eller vill ta det lugnt.

Range Rover Velar visar sig vara en perfekt mixad cocktail med precis rätt mängd stil, lyx, komfort och prestanda. Den får de resterande konkurrenterna inom segmentet att se lite smågråa ut och din egen vardag att skina lite starkare än vanligt. Den enda hållhaken man rimligen kan sätta mot Velar är möjligtvis priset. Testbilen kostade med utrustning strax under en miljon kronor vilket kan tänkas vara lite väl saftigt för en av Range Rovers ”mindre” SUV:ar. Trots prisbilden imponerar Velar stort och man måste komma ihåg att det aldrig kommer att vara billigt att köpa en perfekt blandad cocktail.

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 3.5

Sammanfattning

Range Rover Velar fångar essensen av vad man egentligen vill ha när man köper en Range Rover, med andra ord stil. Bilen ser extremt bra ut och äntligen lever interiören upp till förväntningarna utsidan uppbringar. Med köregenskaper och komfort i paritet med bilindustrins bästa tillverkare är det svårt att förstå varför man inte vill ha en Velar. En bil för dig som vill vara annorlunda på ett skräddarsytt brittiskt vis.