Test: Volkswagen Scirocco R
Volkswagen Scirocco R
Motor: 2.0-liters, turboladdad bensin, 280 hästkrafter, 400 newtonmeter.
Kraftöverföring: 6-växlad DSG-låda, framhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 5.5 sekunder.
Toppfart: 250 km/h
Mått (längd/höjd/bredd):
4248/1398/1820 mm
Pris: 389 900 SEK
(testbil 467 300 SEK)
Scirocco är Volkswagens försök att återuppliva en gammal ikon. 1974 kunde man slå till på den osannolikt coola coupén som 1988 efterträddes av Volkswagen Corrado. Även den var riktigt ball och en sannolik framtida klassiker. Det tyska bilmärket bestämde sig för att följa upp dessa med en sprillans ny Scirocco år 2008. Snabba som vi är har vi nu testat den, endast sju år senare. ”Nya” Scirocco är kort fattat en snyggare Golf som kostar mer och är mindre praktisk. Ingen bra start alltså. Låt oss ändå lägga i Högsta Växeln och recensera toppmodellen Volkswagen Scirocco R.
Många skulle tycka att det är omöjligt att jonglera med tretton bollar samtidigt som man reciterar koranen och äter glass. Ungefär så omöjligt är det att tycka att Scirocco är ful. Bilen är ett klart bevis för att italienare är bättre på design än tyskar, mannen som designade den var nämligen Walter da Silva. Från varje vinkel leder bilens utseende till en pirrande sensation i mina nedre delar och kanske kan exteriören manipulera mig till att köpa en dyrare och sämre bil. Läs vidare så får ni veta.
Volkswagen är duktiga på interiörer. Allt sitter alltid där man förväntar sig att det ska göra men ibland kan de uppfattas som lite… tråkiga… Sciroccons interiör var säkert väldigt bra när den kom ut för sju år sedan men nu är det svårt att inte tycka att allt känns något omodernt. Skärmen är sämre och mindre responsiv än i en Golf, knapparna känns inte riktigt lika kvalitativa, och färddatorn fungerar inte briljant. På sätt och vis kan man se detta positivt, Volkswagen har trots allt gjort enormt stora framsteg på den här fronten de senaste åren och Scirocco får en att inse detta. Å andra sidan är det en skam att de inte uppdaterar interiören.
Scirocco R är i grund och botten en super-GTI-bil. 280 hästkrafter och framhjulsdrift är ett recept för antingen potentiell katastrof eller fenomenalt nöje. När vi testade Opel Corsa OPC fick vi smaka på framhjulsdrift kombinerat med på tok för mycket hästkrafter. Den bilen var mer intresserad av att få dig av vägen än den var att ta dig från A till B. Därför frågade jag Volkswagens pressbilsansvarige hur Scirocco R betedde sig på vägen.
Hon svarade att den var jättebra på bana, ett klassiskt politiskt undvikande av en känslig fråga. Givetvis hade jag detta i bakhuvudet när jag tryckte gasen i botten första gången för att genast slänga bort det totalt. Bilen gick lika rakt som en linjal. Till min stora förvåning fanns där alltså varken rattryck eller tokig väghållning.
Faktum är att Scirocco R är välbalanserad och byggd med ordentliga delar som klarar av alla hästkrafter trots att bilen saknar fyrhjulsdrift. Dock faller den i skuggan av sin storebror Golf R som kan ta vilken kurva som helst i vilken hastighet som helst. Sciroccons väghållning är alltså riktigt bra men inte bäst.
Glöm att försöka få in någon i baksätet. Även om han gick in kommer han att vilja fly därifrån illa kvickt. Bilens sexiga linjer innebär nämligen att sidorutorna är smala och att baksätespassagerare inte ser framåt över huvud taget. Dessutom är bakåtsikten lika bra som Concorde var på att inte krascha. Bagageutrymmet är även det mindre än i en Golf. Denna bil köper du inte om du är ute efter det mest praktiska alternativet på marknaden
Den är snabb, väldigt snabb. 280 hästkrafter är fullt tillräckligt för att eventuella passagerare ska hålla i sig för glatta livet varje gång man trycker plattan i mattan. Dock kan framhjulsdriften innebära att prestandan inte alltid är tillgänglig på samma sätt som den är i en Golf R. Om det är blött ute gör det ingen större skillnad hur mycket du gasar, bilen går inte snabbare för det tyvärr. Men när det är torrt och fint ute är den fantastiskt rolig och kan förse vem som helst med en härlig dos av adrenalin.
Motorn i denna bil är en 2-liters fyra, ingen människa med vettet i behåll skulle förvänta sig ett tufft motorljud. En Scirocco R ger dock ifrån sig ett mustigt muller i kupén. Det viktiga ordet i den meningen var ”kupén”. Motorljuden är nämligen till stora delar totalfejkat med hjälp av högtalarna i bilen, och det hörs väldigt tydligt. Detsamma gäller för övrigt i Golf R.
Volkswagen Scirocco R är tveklöst en fantastiskt bra bil men i skuggan av Golf R ser den bara dum ut. Om du ändå väljer att köpa en kommer de som faktiskt kan något om bilar att se ner på dig för att du inte köpte en Golf R som är en bättre bil. Kanske är Scirocco Volkswagens motsvarighet till Audi TT?
Betyg
Sammanfattning
Volkswagen Scirocco R är tveklöst en fantastiskt bra bil men i skuggan av Golf R ser den bara dum ut. Om du ändå väljer att köpa en kommer de som faktiskt kan något om bilar att se ner på dig för att du inte köpte en Golf R som är en bättre bil. Kanske är Scirocco Volkswagens motsvarighet till Audi TT?