Test: Volkswagen Golf R
Volkswagen Golf R (2021)
Motor: 2,0-liters, 4-cylindrig, 320 hästkrafter, 420 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,7 sekunder
Toppfart: 270 km/h
Vikt: 1 588 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4290/1789/1466 mm
Pris: 482 900 SEK
(testbil cirka 555 000 SEK)
I fyra generationer har R-beteckningen på en Golf inneburit att det rör sig om herren på täppan. Utgångsläget har varit sig likt – mycket kraft i ett fyrhjulsdrivet och vardagligt paket, det är ju trots allt en Golf det rör sig om. Nu har det blivit dags för en ny generation och som väntat har allt skruvats upp ännu ett snäpp jämte föregångaren. Modellens förmåga att erbjuda rikligt med prestanda i ett konventionellt paket har gjort den till en enorm succé och många andra aktörer har försökt sig på samma recept men utan samma framgång. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya Volkswagen Golf R.
Utseendemässigt är föga förvånande nya Golf R en ordinarie Golf som förvandlats till en riktig gymnarkoman. Detaljer som de fyra mastiga utblåsen, de stora fälgarna, luftintagen och R-emblemen skryter om vad som döljer sig under dess polerade yttre. På insidan möts man av en typisk Golf-interiör – layouten är logisk, kvalitetskänslan är för det mesta hög och infotainmentsystemet kan lätt orsaka en blodpropp. Alltigenom rör det sig om att verka utan att synas och Golf R är en Volkswagen i första hand och en prestandabil i andra.
Det för oss vidare till körupplevelsen som inte bjuder på några särskilda överraskningar. Givetvis innebär de 310 kusarna och fyrhjulsdriften att Golf R sticker iväg med en påtaglig intensitet oavsett förutsättningar. I komfort-läget är Golf R lika timid som en tysk arkitekt och lika lättkörd som en, öh, Golf.
Om man väljer att ta sig an mer dynamisk körning börjar man sakteligen skala sig fram till Golf R:s kärna och det är den skojfriska sidan som den faktiskt erbjuder. Kruxet är att den sidan är lite som den kompisen man alltid måste övertala att hänga med ut men som väl brassar på för kung och fosterland när det väl gäller.
På landsväg är det bilens kompetens man imponeras av. Volkswagen Golf R känns i mångt och mycket som en bantad version av Audi RS 3. Den tar sig an alla väglag och alla kurvor utan särskilt mycket om och men och använder sig av elektroniska hjälpmedel för att vara så snabb som möjligt. Golf R är på så vis fullständigt idiotsäker och vem som helst, oavsett talang, kan ta vara på dess färdigheter.
Som jag konstaterade i min provkörning av Golf R Sportcombi träder bilens lustiga sida fram på bana. Det samma gäller ordinarie Golf R och man måste verkligen köra den nära gränsen för att den ska kännas riktigt levande. Annars är det just bilens idiotsäkra egenskaper som tar över och man känner att Golf R smickrar en, på gott och ont. Till vardags är det självklart tacksamt och i det långa loppet, främst sett till användarvänlighet, är det ytterst rimligt.
Praktikalitetsmässigt är en Golf R som sagt en Golf. Baksätet rymmer tre vuxna individer, även om man helst kanske sitter två bak. Bagageutrymmet är åt det rymligare hållet och om inte det räcker till finns det konstaterat ovan en kombi-variant av Golf R. Det finns många praktiska fack i interiören och det märks att allting har tänkts igenom ordentligt förutom knapparna på ratten och infotainmentsystemet.
Nya Volkswagen Golf R lever upp till sin roll som herre på Golf-täppan. Den glänser som vardaglig prestandabil och är lika tillmötesgående som en förskollärare. Den har en mer lekfull och rolig sida men det krävs en del från föraren för att verkligen få uppleva den. Dess kompetens är imponerande och dess förmåga att få en att känna sig som en ruskigt bra bilförare likaså.
Hela upplevelsen känns emellertid lite tyglad, man känner på sig att det egentligen finns mer att hämta. Volkswagen Golf R gör allt den är tänkt att göra ruskigt bra och rent objektivt finns det inte mycket i form av tillkortakommanden. Den är genuint mångbegåvad men lite väl proper i de allra flesta fall och känns inte riktigt så speciell som man hade önskat. Oavsett körsituation och väder levererar Golf R gång på gång – förutsägbarhet är bara förnamnet men frågan är om man alltid vill ha det.
Betyg
Sammanfattning
Nya Volkswagen Golf R fortsätter på samma spår som föregångarna - otrolig prestanda i ett tillmötesgående paket. Kruxet är att nya Golf R är på tok för kompetent för att kännas riktigt rolig men rent objektivt finns det inte mycket att säga till om.