Test: Porsche Panamera 4 Edition

Porsche Panamera 4 Edition (2016)
Motor: 3.6-liters, V6 bensin, 310 hästkrafter, 400 newtonmeter.
Kraftöverföring: 7-växlad dubbelkopplingsväxellåda, fyrhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 5,8 sekunder.
Toppfart: 257 km/h
Mått (längd/höjd/bredd):
5015/1418/2114 mm
Pris: 845 000 SEK
(testbil 1 033 000 SEK)

Porsche Panamera är troligtvis en av bilvärldens mest kontroversiella modeller. Porsche-purister blir förbannade över att det inte är ”en äkta Porsche” vilket de säger om alla bilar som inte är 911:an. Fortsättningsvis är designen det som gör att många får kväljningar när de tar sig en titt på den så den måste verkligen imponera bakom ratten för att den ska lyckas väl. Det är helt enkelt en sportbil med fyra dörrar – lite som BMW 6-serie Gran Coupé.

Frågan är hur väl Porsche har lyckats med att Porsche-fiera en bil som är längre än en tunnelbana. Det är på samma sätt om Porsche Macan och Porsche Cayenne ett sätt att sälja fler bilar – något man inte kan klandra dem för. Men frågan är om bilen är så briljant som man förväntar sig. Vi har kört Porsche Panamera 4 Edition. Det är en Panamera med fyrhjulsdrift och med ett utrustningspaket direkt från fabrik (därav Edition) och det är inte på något sätt värstingmodellen. Det är en oerhört lagom bil rent prestandamässigt. Låt oss ta reda på hur Porsche tolkar lagom prestanda genom att lägga i Högsta Växeln och recensera Porsche Panamera.


När Porsche Panamera först lanserades år 2009 så spydde hela världen unisont. Utseendet var förkastligt sades det och jag är nog benägen om att hålla med dessa skri. Men 2013 så faceliftades modellen – det vill säga att den genomgick en smärre kosmetisk förvandling – och vips så var inte Porsche Panamera lika ful. Men det är något som de flesta inte håller med om eftersom de blickar tillbaka till 2009 när Panameran nämns. Stannar man dock upp och tar sig en titt på Panamerans oerhört polariserande design och försöker att titta på bilen helt neutralt så kommer man nog fram till något annat.

Den är inte så ful som alla tror men det är heller ingen svan. Köper man en Porsche Panamera gör man det för att det är en Porsche och när man lever med den så börjar Panamerans utseende växa på en mer och mer. Jag tycker absolut inte att det är en BMW 6-serie Gran Coupé men det ser heller inte ut som avkomman mellan Shrek och Gudryn Schyman så att vara på tok för hatisk är inte berättigat. Jag tror att upplevelsen bakom ratten kompenserar för utseendet och från vissa vinklar ser den rent ut sagt bra ut. Ett tvistigt utseende men som växer på en enormt.

När Porsches ingenjörer kom till interiören och kupén på Porsche Panamera så tog de fram en ordbok och slog upp orden ”kvalité” och ”exklusiv” för att ha som utgångspunkt. Resultatet är en interiör som känns lika välbyggd som Titanic sas vara. I vanlig Porsche-manér finns det fler knappar än i hissen på Burj Al arab och konstigt nog hade ratten inga knappar alls – det var en större kontrast än mellan natt och dag; inte särskilt passande. Dock så är fokusen på detalj helt befängd och helhetsintrycket är bra och efter man har tillbringat timme in och timme ut på att leta rätt på alla knapparna så vänjer man sig. Det ser absolut maffigt ut men känns lite väl onödigt. Instrumentpanelen är oerhört välplanerad och det går att få till exempel navigationssystemet på en skärm precis framför sig så man slipper snegla på skärmen i mittkonsolen. Genomtänkt och välgjort.

Det man förväntar sig av en bil som är mer än 5 meter lång och som ”bara” har 310 hästkrafter och 400 newtonmeter i vridmoment är att den inte ska vara rappast i stan. Det stämmer dock inte. Bilen känns betydligt rappare än vad siffrorna ger nys om och har man bilen i Sport Plus-läget accelererar den från 0 till 100 på 5.8 sekunder och varje växling känns som att man blir påkörd av ett godståg – de är ruggigt explosiva. Det är extremt beroendeframkallande. Gasen i botten resulterar även att när bilen växlar mellan ettan och tvåan så får den hjulsnurr vilket är mer än trevligt.

Porsche PDK-låda växlar dessutom snabbare än ljusets hastighet och i normal-läget startar bilen från stillastående i tvåans växel och kan ligga extremt högt i växlarna i låga hastigheter vilket maximerar effektivitet. Men så fort man vill ha lite sportigare körning så växlar den ner ögonblickligen – det är den bästa växellådan jag har upplevt. På landsvägskörning känns bilen fruktansvärt kapabel och det är verkligen en sann sportbil. Trots att bilen har fyrhjulsdrift som fungerar variabelt – det vill säga den kan välja hur den fördelar kraften helt och hållet – så känns bilen bakhjulsdriven. Att få sladd är absolut inga problem och trots att bilen är 5 meter lång så går det att göra på ett kontrollerat vis.

Porsche Panamera 4 Edition är en väldigt välbalanserad bil som är en njutning att köra. Fortsättningsvis är den stabilare än en isbrytare – oavsett hastighet – och man känner verkligen hur bilen hör hemma på autobahn. Gasresponsen är också helt otrolig tack vare den stora sugmotorn på 3.6 liter och man förstår verkligen charmen med en sådan bil. Frågan är hur brutal en Panamera Turbo S känns om en Panamera 4 Edition lyckas vara så explosiv.

Det är möjligt att välja mellan olika lägen i Porsche Panamera – komfort, sport eller sport plus. I komfort är det som det låter – oerhört bekvämt men samtidigt vasst nog för att det ska lämpa sig i en Porsche. Att ligga en bra bit över hastighetsbegränsningen är aldrig några problem tack vare just stötdämparna. I sport är det som man kan tänka sig i det hårdaste laget och i sport plus är det som att sitta på en kälke som dras bakom en snöskoter över en grusplan.

Porsche Panamera 4 Edition är en bil som erbjuder enormt med körglädje i ett maffigt paket. Även om designen är aningen diskutabel kan man inte förneka att utseendet växer på en. Ta en ordentligt titt utan fördomar nästa gång du ser en i det verkliga livet. Det som köper bil har troligen förtrollats över köregenskaperna och det är en bil som visar att man inte måste kompromissa mellan storlek och körglädje. En Mazda MX-5 är fantastisk att köra tack vare sin storlek men en Porsche Panamera är fantastisk i hur den lyckas dölja sin storlek. Det är en bil som lyckas bära upp Porsche-märket och som förtjänar att kallas för Porsche till skillnad från sin stallkamrat Porsche Cayenne. Porsche Panamera – det är insidan som räknas.

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 4.0

Sammanfattning

Porsche Panamera 4 Edition är en bil som erbjuder enormt med körglädje i ett maffigt paket. Även om designen är aningen diskutabel kan man inte förneka att utseendet växer på en. Ta en ordentligt titt utan fördomar nästa gång du ser en i det verkliga livet.