BMW 640d xDrive Gran Coupé
Motor:
 3.0-liters I6:a bensin, 313 hästkrafter, 630 newtonmeter.
Kraftöverföring: 8-växlad automatlåda, fyrhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 5.2 sekunder.
Toppfart: Begränsad till 250 km/h
Mått (längd/höjd/bredd): 5007/1392/1894 mm
Pris: 891 000 SEK (testbil cirka 1 230 000 SEK)

BMW är som de flesta kanske vet ett sportigt bilmärke. Det innebär att när de bygger en långfärdsdroska som 6-serien är det lite av en paradox de måste ta sig an: sportig komfort. Bilen måste vara tillräckligt dynamisk och vässad för att kunna köras på landsväg utan om och men samtidigt som den måste vara tillräckligt bekväm för att kunna köras ett dygn i sträck. Det är en bil för långfärdsfantasten. Det är en grand tourer. Per definition innebär det att den ska kunna segla genom Europa för att beskåda alla kulturella inslag som finns. Just Gran Coupé-modellen är till för att man ska ha med sig sina tre vänner också. Hur testar man en bil av denna kaliber? Svaret är enkelt. Man åker på en roadtrip. I vårat fall var det att styra skutan norrut som gällde: Umeå. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på huruvida BMW lyckats bygga en sann grand touring-bil som fortfarande erbjuder det fulla BMW-dna:t.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Exteriör: 10/10
BMW 6-serien i just Gran Coupé utförande är bland de mest eleganta, paranta och fashionabla bilar som någonsin skådats. Den bygger på 6-serie coupén som i sin tur bygger på 5-serien. Det är alltså en 4-dörrad bil baserad på en 2-dörrad bil som är baserad på en 4-dörrad bil. I vilket fall som helst blir man alldeles svag i knäna vid varje anblick och det är per definition omöjligt att hitta en vinkel där den inte ser helt perfekt ut. Den är lång, ståtlig och skriker sofistikerad och lyckas dra till sig en hel del uppmärksamhet. Det är en bil som passar in på Louvren eller i valfritt Nationalmuseum och när den designades känns det som att BMW tog inspiration från mer känslosamma land. De har helt enkelt lämnat funktionen hemma och kört fullt ös på formen. Ack vilket ljuvligt resultat. BMW måste sannerligen ha en eloge för att ha lyckats så extremt väl. Jämför man med konkurrenterna Audi A7 och Mercedes CLS är BMW sannerligen i framkant.

DSC_0287

Interiör: 9/10
Interiören på BMW 6-serie är lyft direkt från BMW X6 till en sådan grad att Hill Descent Control-knappen fortfarande fanns kvar. Det passar lika väl in på en grand touring bil som en grön kostym gör på Nobelmiddagen. Bortser man från den lilla missen är det kvalité, kvalité och kvalité som har varit ledorden under utvecklingsprocessen. Sätena är formidabla och detaljerna likaså och som vanligt är BMW:s infotainmentsystem helt otroligt bra. Det är ett ljuvligt utrymme att vistas på timme in och timme ut men tyvärr saknar det där lilla extra som gör upplevelsen helt fulländad.

DSC_0371

Körglädje: 9/10
BMW 640d Gran Coupé är troligtvis den mest logiska propositionen i motorutbudet – en stor diesel som har enormt med kraft och samtidigt drar förhållandevis lite. Det råder ingen tvekan om att en 640d GC är en enorm bil – den är 7 millimeter längre än en Range Rover vilket inte direkt är världens minsta bil. Trots att bilen har samma magnitud som en kontinent känns den relativt flink. Det är inte en bil som man slungar runt på landsväg på samma vis som en BMW i8 men det är heller ingen BMW X6. Den är oerhört auktoritär i sin framfart och som motorvägsånglok går den alldeles utmärkt, även när hastighetsmätaren klättrar högt i skyn. Den är stabil som få och omkörningsmöjligheterna är oändliga. Man kan lugnt konstatera att 2+1-vägar inte utgör något större problem. Man sitter lägre än vad man till en början förväntar sig och känslan av att man verkligen är en förlängning av bilen infinner sig. BMW har lyckats väl med att avskärma en från fotfolket – man sitter som i en bubbla – samtidigt som man inte är helt bortkopplad från verkligheten. Det är den ultimata symbiosen mellan just avskärmad och inkopplad så att säga. 6-serien vi fick ha till vårat förfogande var försedd med BMW:s xDrive-system (fyrhjulsdrift) som får bilen att kännas bakhjulsdriven när nöden inte kräver det vilket är en klar fördel.

DSC_0120

Valuta för pengarna: 8/10
Man kan se BMW 640d Gran Coupé från två olika perspektiv. Antingen som en konkurrent till Audi A7 och Mercedes-Benz CLS där BMW sannerligen behöver imponera med tanke på att den landar på ungefär en kvarts miljon mer i grundutförande. En Audi A7 med motsvarande motor kostar exempelvis från 657 800 SEK och en CLS landar på ungefär 643 000. Att se de som konkurrenter är väl inte riktigt rättvist för varken BMW eller övriga bilmärken. Ett annat perspektiv är att se den som en konkurrent till Porsche Panamera och låta Audi A7 och Mercedes-Benz CLS konkurrera på eget bevåg. I just detta segment erbjuder Audi och Mercedes bilar som är oerhört snabba och bekväma från A till B men som inte är lika involverande. BMW 640d Gran Coupé och Porsche Panamera är å andra sidan fortfarande sportbilar men som samtidigt lämpar sig för långkörningar. De tillhör en mer exklusiv skara för de sanna körnördarna skulle man kunna argumentera för. Jag ser helt enkelt 6-serien i Gran Coupé utförande som ett försök att locka till sig kunder från Porsche som i sin tur kanske väljer en BMW i8 istället för en Porsche 911 eller en BMW X5 istället för en Porsche Cayenne. Både BMW och Porsche erbjuder liknande image och fokus på sina bilar inom vissa segment och just likheterna mellan 6-serien och Panamera är ett praktexempel. Prismässigt landar de rätt nära och det är absolut inte en avgörande faktor. Allt handlar om huruvida man är en BMW- eller Porsche-fantast.

DSC_0336

Relativ praktikalitet: 7/10
En BMW 640d Gran Coupé är enligt BMW en 4 + 1. Det innebär alltså att man får plats med 4 individer i bilen med plats för en sista att trycka in sig i mittsätet bak som dock domineras av ytterligare en mittkonsol. Det innebär att man inte kan vara det minsta bekväm av sig eller ha samma proportioner som en konservburk. Att man känner de som sitter till höger och vänster om en väl är också en enorm fördel. Bagageutrymmet är absolut stort nog för en resa till alperna och med ett skidfodral som standard är det mer än givet att man gör en sådan resa. Huvudutrymmet bak är under all kritik och man bör vara max 180 centimeter lång om man ska sitta bekvämt längre sträckor om man nu inte väljer att hasa ner sig en bit då benutrymmet absolut är fullt dugligt. Att bilen är längre än ett pendeltåg försvårar givetvis parkering men till hands har man parkeringskameror så det är ingen omöjlighet. Det är en praktisk bil för att vara en coupé men det är inte direkt en drömbil att köra till Jysk med.

DSC04640

Ha-begär: 8/10
En BMW 640d Gran Coupé är som tidigare konstaterat så vacker att hjärtat gör ont. 640d med 3-liters dieseln är givetvis det vettigaste alternativet men det känns mer passande med antingen en 650i GC eller en M6 GC om man ändå håller på. En M6 GC kostar lika mycket som en välutrustad 640d GC vilket innebär att hoppet från snikmodellen till värstingmodellen inte är direkt något att tala om. Självfallet är det så att alla inte vill irra runt i en bil med en V8 på 560 hästkrafter men drömma kan man alltid göra.

DSC_0124

Relativ prestanda: 8/10
En BMW 640d xDrive Gran Coupé gör 0 till 100 på 5.2 sekunder vilket är förfärligt snabb för en kärra av sådan storlek. Den är auktoritär i sin acceleration men det avtar när man kommer upp i hastighet vilket inte känns särskilt lämpligt för en bil som är till för att köra sträckan Berlin – Zermatt. Jämför man med en Porsche Panamera 4 Edition som vi har i pressbilsgaraget när detta skrivs så gör den 0 till 100 på 5.8 sekunder men samtidigt i Sport Plus-läget känns dock Porsche betydligt mer aggressiv och extremt pang på medan BMW:n är aningen mer civiliserad. Vad som anses vara mest passande är upp till var och en att bestämma men i slutändan handlar det helt enkelt om två stycken stora sportbilar.

DSC_0316

Motorljud: 10/10
Beteckningen “d” i 640d innebär alltså att BMW 640d xDrive Gran Coupé har en dieselmotor under huven. Usch vad olämpligt kanske man tänker som purist men faktum är att det BMW gjort sitt yttersta för att dieselalternativet ska vara så bensinaktigt som möjligt. Det innebär att vid hårt gaspådrag är det ett maffigt ljud som inte låter som dieselklatter för fem öre och även vid tomgång är det inte alls fy skam. Det är sannerligen ett plus i kanten på denna bil då egentligen erbjuder dieselförbrukning men med bensinkänsla vilket de flesta bilfantaster skulle hålla med om är mycket trevligt.

DSC_0328

Komfort: 9/10
Under vår vecka med BMW 640d xDrive Gran Coupé avverkade vi närmare 180 mil. 130 av de milen avverkades på två dagar när vi tog en tur till Umeå. Som det konstaterades i denna recension från början måste en långfärdsdroska från BMW uppfylla en slags paradox – sportig bekvämlighet. Jag kan konstatera att så är fallet. Det är en mjuk bil som i komfortläget tar sig an det svenska vägnätet utan några som helst bekymmer från bilens ockupanter. I sportläget vässas allt till men det är aldrig en bil som blir riktigt stenhård som kanske en BMW X5 M kan vara. BMW vet att det är en bil som folk tänker köra långt i och de har utvecklat bilen just efter det receptet. I baksätet är det dock inte bara positiva adjektiv som kan användas. Är man fyra fullvuxna individer i bilen lär man bråka om vem som får sitta fram men sen kan man visserligen fråga sig hur ofta man åker fler än två i en bil om man nu inte har en familj. Men då köper man visserligen inte en Gran Coupé utan den köper man för att den ser ut som den gör.

DSC_0369

Personlighet: 6/10
BMW 640d GC utstrålar samma värme som en hotellpiccolo. Bilen är överdrivet trevlig i stort sett hela tiden men när man vänder ryggen till är det en helt annan femma. Det känns att man sitter i en überraffinerad lyxmaskin som sannerligen är funktionsbyggd och gör det man förväntar sig med flärd. Det är dock inte en bil som framkallar varma känslor och det är inte en bil man lär sig älska rent platoniskt utan det är till för mer ytliga personer. Är man ytlig av sig är det absolut inga konstigheter, lite som att dejta en supermodell om man ska uttrycka sig motsatsen till politiskt korrekt. DSC_0323

Totalt: 84/100
BMW 640d xDrive Gran Coupé är en av marknadens absolut snyggaste bilar. Det är en långfärdsmaskin som lever upp till alla mått och jag ser det som BMW:s försök att locka till sig kunder från Porsche, främst de som har spanat in Panameran. Det är en bil som gör att man väljer att bila ner till alperna istället för att ta flyget – den är både mycket bekväm men också mycket trivsam bakom ratten. Även som exteriören må skicka ytliga vibbar är detta inte en bil man köper bara för att den ser så bra ut som den gör även om det godtas som anledning. Det är istället så att utsidan ger en insyn på vad insidan har att erbjuda och BMW har sannerligen lyckats med ett fulländat lyxpaket. Det är en bil för människan som gillar att ta den långa vägen och som anser att resan är målet. BMW 640d GC – ytlighet är ingen synd.

Marcus Berggren
marcus.berggren@hogstavaxeln.com

Chefredaktör och medgrundare. Bosatt i Miami och har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.