Test: BMW 640d Gran Coupé

BMW 640d xDrive Gran Coupé (2016)
Motor:
 3.0-liters I6:a bensin, 313 hästkrafter, 630 newtonmeter.
Kraftöverföring: 8-växlad automatlåda, fyrhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 5.2 sekunder.
Toppfart: Begränsad till 250 km/h
Mått (längd/höjd/bredd):
5007/1392/1894 mm
Pris: 891 000 SEK
(testbil cirka 1 230 000 SEK)

BMW är som de flesta kanske vet ett sportigt bilmärke. Det innebär att när de bygger en långfärdsdroska som 6-serien är det lite av en paradox de måste ta sig an: sportig komfort. Bilen måste vara tillräckligt dynamisk och vässad för att kunna köras på landsväg utan om och men samtidigt som den måste vara tillräckligt bekväm för att kunna köras ett dygn i sträck. Det är en bil för långfärdsfantasten. Det är en grand tourer. Per definition innebär det att den ska kunna segla genom Europa för att beskåda alla kulturella inslag som finns. Just Gran Coupé-modellen är till för att man ska ha med sig sina tre vänner också. Hur testar man en bil av denna kaliber? Svaret är enkelt. Man åker på en roadtrip. I vårat fall var det att styra skutan norrut som gällde: Umeå. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på huruvida BMW lyckats bygga en sann grand touring-bil som fortfarande erbjuder det fulla BMW-dna:t.


BMW 6-serien i just Gran Coupé utförande är bland de mest eleganta, paranta och fashionabla bilar som någonsin skådats. Den bygger på 6-serie coupén som i sin tur bygger på 5-serien. Det är alltså en 4-dörrad bil baserad på en 2-dörrad bil som är baserad på en 4-dörrad bil. I vilket fall som helst blir man alldeles svag i knäna vid varje anblick och det är per definition omöjligt att hitta en vinkel där den inte ser helt perfekt ut.

Den är lång, ståtlig och skriker sofistikerad och lyckas dra till sig en hel del uppmärksamhet. Det är en bil som passar in på Louvren eller i valfritt Nationalmuseum och när den designades känns det som att BMW tog inspiration från mer känslosamma land. De har helt enkelt lämnat funktionen hemma och kört fullt ös på formen.

Ack vilket ljuvligt resultat. BMW måste sannerligen ha en eloge för att ha lyckats så extremt väl. Jämför man med konkurrenterna Audi A7 och Mercedes CLS är BMW sannerligen i framkant.

Interiören på BMW 6-serie är lyft direkt från BMW X6 till en sådan grad att Hill Descent Control-knappen fortfarande fanns kvar. Det passar lika väl in på en grand touring bil som en grön kostym gör på Nobelmiddagen. Bortser man från den lilla missen är det kvalité, kvalité och kvalité som har varit ledorden under utvecklingsprocessen. Sätena är formidabla och detaljerna likaså och som vanligt är BMW:s infotainmentsystem helt otroligt bra. Det är ett ljuvligt utrymme att vistas på timme in och timme ut men tyvärr saknar det där lilla extra som gör upplevelsen helt fulländad.

BMW 640d Gran Coupé är troligtvis den mest logiska propositionen i motorutbudet – en stor diesel som har enormt med kraft och samtidigt drar förhållandevis lite. Det råder ingen tvekan om att en 640d GC är en enorm bil – den är 7 millimeter längre än en Range Rover vilket inte direkt är världens minsta bil. Trots att bilen har samma magnitud som en kontinent känns den relativt flink. Det är inte en bil som man slungar runt på landsväg på samma vis som en BMW i8 men det är heller ingen BMW X6.

Den är oerhört auktoritär i sin framfart och som motorvägsånglok går den alldeles utmärkt, även när hastighetsmätaren klättrar högt i skyn. Den är stabil som få och omkörningsmöjligheterna är oändliga. Man kan lugnt konstatera att 2+1-vägar inte utgör något större problem. Man sitter lägre än vad man till en början förväntar sig och känslan av att man verkligen är en förlängning av bilen infinner sig.

BMW har lyckats väl med att avskärma en från fotfolket – man sitter som i en bubbla – samtidigt som man inte är helt bortkopplad från verkligheten. Det är den ultimata symbiosen mellan just avskärmad och inkopplad så att säga. 6-serien vi fick ha till vårat förfogande var försedd med BMW:s xDrive-system (fyrhjulsdrift) som får bilen att kännas bakhjulsdriven när nöden inte kräver det vilket är en klar fördel.

BMW 640d xDrive Gran Coupé är en av marknadens absolut snyggaste bilar. Det är en långfärdsmaskin som lever upp till alla mått och jag ser det som BMW:s försök att locka till sig kunder från Porsche, främst de som har spanat in Panameran. Det är en bil som gör att man väljer att bila ner till alperna istället för att ta flyget – den är både mycket bekväm men också mycket trivsam bakom ratten.

Även som exteriören må skicka ytliga vibbar är detta inte en bil man köper bara för att den ser så bra ut som den gör även om det godtas som anledning. Det är istället så att utsidan ger en insyn på vad insidan har att erbjuda och BMW har sannerligen lyckats med ett fulländat lyxpaket. Det är en bil för människan som gillar att ta den långa vägen och som anser att resan är målet. BMW 640d GC – ytlighet är ingen synd.

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 4.0

Sammanfattning

BMW 640d xDrive Gran Coupé är en av marknadens absolut snyggaste bilar. Det är en långfärdsmaskin som lever upp till alla mått och jag ser det som BMW:s försök att locka till sig kunder från Porsche, främst de som har spanat in Panameran. Det är en bil som gör att man väljer att bila ner till alperna istället för att ta flyget - den är både mycket bekväm men också mycket trivsam bakom ratten.