wpid-wp-1428951745632.jpg
Ack, så fager.

Mercedes-Benz C300 BlueTEC Hybrid
Motor:
2.1-liters, 4-cylindrig diesel, 204 hk, elmotor på 27 hk, bakhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 6.4 sekunder
Toppfart: 244 km/h
Längd: 4690 mm
Pris: 417 900 SEK (testbil cirka 564 000 SEK)

Mercedes-Benz C-klass vann nyligen World Car of the Year och vi förstår varför. Det är en briljant bil. Punkt. Den gör en uppsjö av saker alldeles utmärkt samtidigt som den faktiskt är relativt sympatiskt prissatt. En mer intressant frågeställning är dock huruvida C300 hybrid är något att hänga i ett barrträd av vintrigare modell. Den är dyrare än motsvarande modell utan elmotor men utlovar samtidigt bränsleekonomi som är hållbarare än en stålbalk.

Jag vill inleda denna recension med att belysa ett stort problem: hybridtekniken. C300 Hybrid är, till skillnad från sin storebror S500 Plug-in Hybrid, inte en laddhybrid. Elmotorn existerar alltså endast för att driva bilen i låga hastigheter. Dock bör “låga hastigheter” förtydligas. En envingad fjäril skulle vinna ett race med C300 Hybrid när den drivs av el. Bilen kan inte köras helt på el då dieselmotorn hoppar in så fort man kommer i närheten av pedalen längst till höger vilket är oerhört frustrerande. Enligt mig är en hybridbil en vettig lösning om den kan användas som en elbil på kortare resor och en vanlig bil på längre. Så är alltså inte fallet med C300 Hybrid. Men bränsleekonomin då? Javisst, den är imponerande låg, 0.4-0.5 liter per mil på motorväg är siffrorna man kan läsa på färddatorn. Dock är inte detta mycket lägre än vad som kan uppnås i en C220 BlueTEC som också kostar 76 000 kronor mindre. Det är ungefär lika svårt för mig att motivera ett köp av en C300 Hybrid istället för en C220 som det är att flytta Empire State Building enbart genom att använda telekinesi.

Linjer jag (nästan) är beredd att dö för.
Linjer jag (nästan) är beredd att dö för.

Trots den negativa starten på denna recension vill jag inte ge er uppfattningen att C-klassen är en dålig bil. Jag tycker inte om hybridtekniken, men själva bilmodellen måste vara en av de bästa som erbjuds på den svenska marknaden just nu. Varje gång man närmar sig den smälter hjärtat lite. Den är ofantligt snygg, nästan lika attraktiv som Chloë Grace Moretz. Tur är det då att den tilltalande exteriören komplementeras av en interiör som, om möjligt, ser ännu bättre ut. Om du äger en Audi A4 eller en BMW 3-serie råder jag dig att aldrig sätta dig i en C-klass. Du kommer då att behöva avaktivera dina sinnen för att inte genast bege dig till närmsta Mercedes-återförsäljare för att byta bil. Det är näst intill omöjligt att förstå hur en sådan exklusiv interiör kan återfinnas i en bil med ett grundpris på 312 900. Tyvärr används dock exakt samma infotainmentsystem som i S-klassen. Man måste vara en 13-årig datornörd eller Marcus Berggren för att förstå sig på det. Systemet är fantastiskt snyggt men samtidigt också helt obegripligt.

Kvalitet in i minsta detalj.
Kvalitet in i minsta detalj.

Precis som man förväntar sig av en Mercedes är C-klassen en bil med mjuk fjädring vilket resulterar i god komfort. Det är tydligt att C300 är en bil byggd för komfort och inte sportighet då den inte är överdrivet vass att köra. Dock är den snabb. 0-100 avverkas på 6.4 sekunder vilket är mer än tillräckligt för den här typen av bil. Jag har alltid argumenterat för större motorer i hybridbilar så att de inte behöver varva upp till sjuttioelva-tusen varv för att nå motorvägshastigheter. Tack och lov är detta inte fallet i C300 Hybrid. Bra!

Om du påstår att C300 i sedanutförande är en fenomenalt praktisk bil har du lika fel som den som påstår att hundar vanligtvis föds med sju ben. Bilens attraktiva linjer innebär att huvudlösa passagerare trivs bäst i baksätet. Bagageutrymmet är vettigt och vår bil var utrustad med en genialisk förvaringsbox som var så rolig att använda att jag lekte med den mer än jag körde bilen. Bilen var också extrautrustad med en elstyrd baklucka som märkligt nog gick att öppna inifrån men den gick inte att stänga fjärrstyrt.

Mercedes-Benz C-klass är en utmärkt bil. Den gör något mycket ovanligt; den känns som en liten lyxbil men går att köpa för samma pris som en Volkswagen Passat. Dock skulle jag aldrig köpa C300 Hybrid, utan jag skulle spara mig en Dacia Sandero och slå till på en C220 BlueTEC, dessutom i kombiutförande så att den faktiskt kan anses vara praktisk. C300 Hybrid är alltså en vacker svan i en Armani-kostym. Den är rätt dålig på att frakta folk och det finns andra kostymer som erbjuder mer pang för pengarna. Dock är den vacker i ur och skur och känns exklusivare än ett äkta Fabergé-ägg. Köp en C-klass, men inte en C300 Hybrid.

Högsta Växeln-betyg: 72/100
Betyg (av 10)
Exteriör: 9
Interiör: 9
Körglädje: 8
Valuta för pengarna: 6
Praktikalitet: 6
Ha-begär: 6
Relativ prestanda: 7
Personlighet: 7
Motorljud: 6
Komfort: 8

Andreas Bergman
andreas.bergman@hogstavaxeln.com

Chefredaktör och medgrundare. Bosatt i Miami och har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.