Lamborghini: ”Vi vill behålla V12:an så länge som bara möjligt”
Lamborghini har presenterat sin senaste specialmodell Fenomeno, en extremt limiterad supersportbil där 29 av totalt 30 bilar når kunder. På The Quail träffade Högsta Växeln Matteo Ortenzi, Director of the Revuelto and Few Off Product Line, för att prata om filosofin bakom bilen, tekniken och varför V12:an lever vidare.
Vi åkte till Kalifornien för en intervju.
Ett uttryck för Lamborghinis DNA
För Matteo Ortenzi är specialprojekten ett sätt att destillera Lamborghinis själ.
– För oss handlar specialprojekten om att visa vår DNA, vilka vi är. Med Fenomeno ville vi utforska begreppet hyper elegans, förklarar han.
– Resultatet är en bil som ser kraftfull ut men samtidigt är oerhört ren i sina linjer. Ingen vinge, inga överdrivna element, allt handlar om karossens form. Vi ville visa hur mycket man kan göra med designen i sig,
Begränsad produktion
Produktionen stannar vid 30 exemplar, varav ett stannar i Sant’Agata. Resten, 29 bilar, är redan sålda. Ortenzi beskriver processen: – Vi har en kortlista med våra mest trogna kunder. De får se bilen innan den presenteras för världen och får möjlighet att reservera. För dem är det ett privilegium och för oss är det ett sätt att belöna deras lojalitet,
Efterfrågan överstiger alltid utbudet.
– Det är alltid fler som vill ha bilen än vi kan bygga. Men det är en del av charmen. Att äga en Fenomeno betyder att man tillhör en väldigt liten skara,
Snabb utveckling
Fenomeno gick från idé till verklighet på kort tid.
– Vi kunde gå från idé till färdig bil på ungefär ett och ett halvt år, säger Ortenzi. – Eftersom vi bygger på en stark plattform kan vi använda flexibla lösningar, som en kaross helt i kolfiber. Det är dyrt, men det gör det möjligt att både spara tid och tänja på gränserna,
Han beskriver arbetet som ovanligt smidigt.
– Redan från början kände vi att det här skulle bli något speciellt. Design och ingenjörsteamet jobbade så nära varandra att vi inte behövde många rundor av justeringar. Det vi visade i första skissen är nästan exakt det som nu står här på The Quail,
Tekniska skillnader mot Revuelto
Fenomeno skiljer sig tydligt från Revuelto, berättar Ortenzi.
– Vi har en helt annan fjädring, passiv och manuellt justerbar, specifika däck, nya keramiska bromsar och ett batteri på 7,0 kWh. Dessutom har både förbränningsmotorn och elsystemet fått mer effekt,
Även elektroniken är omarbetad.
– Bilen har nya sensorer som mäter accelerationer direkt och skickar data rakt till stabilitets och bromssystemet. Reaktionerna blir snabbare och bilen känns ännu lättare än vad vågen visar. För föraren ger det en omedelbar känsla av kontroll,
V12:an lever vidare
Trots hybridteknik är V12:an fortfarande helig.
– Vi vill behålla V12:an i våra toppmodeller så länge det bara är möjligt. Vi ser ingen anledning att ändra före 2030. Den är en del av vårt DNA och det är något vi är fast beslutna att bevara, säger Ortenzi.
Samlarnas kronjuvel
Köparna är långt ifrån förstagångsägare.
– De flesta som får en Fenomeno har redan fem till tio Lamborghinis i garaget och ofta dubbelt så många bilar från andra märken. Det är samlare som ser bilen som ett konstverk lika mycket som ett fordon, säger han.
Relationen till kunderna är avgörande.
– Det handlar inte bara om pengar. Vi vill att de som får en Fenomeno ska vara en del av familjen Lamborghini. Många av dem behåller sina bilar länge och det uppskattar vi,
Ett internt laboratorium
För Lamborghini fungerar specialmodellerna också som testbädd.
– Fenomeno är ett laboratorium för oss. Här kan vi testa ny teknik, nya material och nya idéer. Det vi lär oss tar vi sedan vidare till framtida seriemodeller,
För Ortenzi har projektet varit en höjdpunkt.
– När man får arbeta på en bil som Fenomeno blir man påmind om varför man älskar det här jobbet. Det är kul från början till slut. Att nu kunna visa bilen på The Quail känns som en fullträff, avslutar han.