Renault Arkana provkörd i Köpenhamn

Renault Arkana E-Tech 145 (2022)
Motor: 1,6-liters fyra, bensinhybrid, 145 hästkrafter, 205 newtonmeter
Kraftöverföring: Dog-automatväxellåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 10,8 sekunder
Toppfart: 172 km/h
Vikt: 1961 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4568/2034/1576mm
Pris: Lanseringspris från 258 900 SEK (E-Tech)

Renault har till stor del gjort sig kända för att tillverka bilar som i grund och botten ska tilltala gemene man. Med det sagt är fransoserna oerhört aktiva inom motorsport och har tillverkat en hel del udda modeller genom åren som i vissa fall varit riktigt lyckade men som i andra fall varit totala katastrofer. Kärnverksamheten består dock av bilar som säljer i drivor snarare än de som anspelar lite väl mycket på sin franskhet. På senare tid har deras utbud bestått av bilar som är tänkta att kännas snäppet mer premium utan att nödvändigtvis låta prislappen reflektera det. Det senaste tillskottet heter Arkana och är enligt fransoserna den första coupé-SUV:en från ett ”mainstream-märke” som de själva uttrycker det. För att ta reda på om den är något att ha begav jag mig till Köpenhamn för att lägga i Högsta Växeln och provköra nya Renault Arkana.

Fåfäng fransos?

Utrustningsnivåer
Zen
Intens
R.S. Line

Utseendemässigt är det tänkt att Arkana ska erbjuda en sportig look utan att inkräkta för mycket på praktikalitet. Designmässigt tycker jag ändå att Renault har lyckats väl även om bakändan påminner mer om en övergödd sedan snarare än en coupé. Interiört möts man av en enorm infotainmentskärm (såvida man inte väljer instegsvarianten) och allt känns genomarbetat med en relativt hög kvalitetskänsla. Under färd vilar man knät mot mittkonsolen som är i hårdplast och det blir snabbt ett irritationsmoment. Renault påstod att baksätet minsann var rymligt men med mina väldigt genomsnittliga 184 centimeter kunde jag inte sitta upprätt utan att platta till håret och om någon jämnlång med mig skulle sitta framför mig hade mina knän fått sig en törn.

Ett hybridsystem från en Formel 1-bil

Kuriosa

Lanseras i höst

Från 246 900 SEK

Uppåt 3 km räckvidd på el

Samma bottenplatta som Clio och Captur

Större än Kadjar

Kommer inte komma någon laddhybrid

Många passiva och aktiva säkerhetssystem

5 stjärnor i Euro NCAP

Den variant av Arkana som Renault satsar mest på är E-Tech-modellen som alltså är en traditionell hybrid. I korta drag fungerar systemet på så vis att det i stället för en koppling finns två elmotorer, samma system som man finner i Renaults F1-bilar. Det innebär att systemet alltid startar på el och växlar med hjälp av just elmotorerna. Tanken är att det ska göra växellådan både snabbare och mer effektiv. Växellådan avger ett klonkande ljud och är lite väl mån om att maximera varvtalen och upplevs som stundtals trög, åtminstone om man pushar bilen. Det positiva är att den kör förvånansvärt mycket på el och är således väldigt snål. Tillsammans med växellådans regenereringsläge (B) gör det att det hela känns genomtänkt; idén är briljant medan utförandet kan vässas till. Det kommer även att finnas en mildhybridvariant som upplevs som roligare och mer med i matchen än E-Tech-varianten.

Sportigare än väntat

Konkurrenter
Citroën C4
Kia Xceed
Mazda CX-30
Nissan Juke
Toyota CH-R

I Sverige kan man endast få E-Tech-modellen i så kallat RS-line utförande, något som är tänkt att accentuera dess sportighet. Rent kosmetiskt gör det att modellen ser fräckare ut men körupplevelsen går inte i samma linje. Arkanas fjädring är kalibrerad åt det styvare hållet och upplevs som stötig även om dämpningen är bra. Gasen i botten resulterar i mer snack än verkstad och även om körupplevelsen bitvis kan ses som sportig bidrar inte prestandan till den känslan. På krokiga danska landsvägar tar den sig an kurvor förvånansvärt platt, något som man kan tacka den mer hårt inställda fjädringen för.

Summa summarum

Andra udda modeller av Renault

Renault Avantime

Renault Sport Spider

Renault Vel Satis

Renault Arkana är tänkt att tilltala medelålders män med familj om man ska tro Renaults marknadsföringsmaterial men enligt Renault Sverige passar bilen alla. Enligt oss passar den de som värdesätter bra insteg, en tilltalande design och ett pris som inte sväljer en för stor del av pensionen. En av Arkanas största fördelar är att priset är oerhört konkurrenskraftigt och jämte konkurrenterna – mer lifestyle-orienterade SUV:ar – utmärker sig ändå modellen med sitt unika hybridsystem och en lagom dos franskhet. Det finns inget konkret som gör Arkana särskilt mycket mer tilltalande än konkurrenterna men helhetspaketet sett till pris är definitivt nog för att kunna locka till sig en hel del spekulanter.

För- och nackdelar

+ Överkomlig prissättning
+ Utmärkande design
+ Många premiuminslag

– Krångligt infotainment
– Ingen fyrhjulsdrift
– E-Tech-modellen övertygar inte

Betyg

Första intryck:
Total poäng: 3.0

Sammanfattning

Med Arkana försöker Renault vinna över kunder från märken som Citroën, Kia och Toyota med hjälp av en utstickande design, inslag av elektrifiering, prisvärdhet och en karossform som är helt rätt i tiden. Dessvärre är inte hybridsystemet helt övertygande men i ett segment där hjärtat får välja kan man förvänta sig att Arkana kommer att sälja bra, särskilt med hänsyn till just utseendet och prislappen.