Test: Renault Captur

Renault Captur Intens TCe 155 EDC (2020)
Motor: 1,3-liters 4-cylindrig bensinmotor, 155 hästkrafter, 270 newtonmeter
Kraftöverföring: Sjustegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h: 8,6 sekunder
Toppfart: 202 km/h
Vikt: 1 376 kg
Mått (längd/höjd/bredd):
4227/1576/2003mm
Pris: 202 900 SEK (testbil cirka 307 000 SEK)

Renault Captur såg ljuset för första gången 2013 och med det var segmentet för små crossovers fött. Captur av första årgången var ingen sensation när det kom till utseende men det har förändrats då en helt ny version lanserades 2019. Designen har mognat och blivit betydligt mer aptitlig, men vi vet att utseende inte är allt, så hur presterar nya Renault Captur? Vi lägger i Högsta Växeln och ser efter.

När man sedan stiger in i bilen möts man istället av en minimalistiskt utformad interiör. Knapparna är få och i stället sitter det en stor touchskärm som sköter det mesta. Flera fundamentala funktioner styrs dock med knappar och vid en första anblick framstår det som en nästintill perfekt avvägning mellan konventionella knappar och modern teknik. Det här motbevisas när infotainmentsystemet startas upp och visar upp sitt långsamma och ålderstigna interface. Något som också drar ögonen till sig interiört är växelspaken som bjuder på en rymdskeppsinspirerad design.

Växelspaken är dock något som framkallar obskyra mängder stresshormoner eftersom det krävs ett evinnerligt viftande med växelspaken för att få i den önskade växeln.Det första som fångar ögat är den rödglödgade färgen och det blanksvarta taket som bilen är draperad i. Tvåfärgad lack har en tendens att bidra till att skapa ett sportigt och lekfullt intryck vilket det även gör i det här fallet då mängden olika nyanser överstiger vad jag själv kan räkna till. En bidragande orsak till det förbättrade utseendet är att bilen har växt i alla ledder vilket gör att proportionerna är avsevärt mycket mer harmoniska. Dessutom har LED-ljus använts för att skapa en trevligare och mer karaktäristisk ljussignatur vilket gör att bilen ser riktigt trevlig ut.

Bilen som vi provkör är bestyckad med den kraftfulla 1,3 liters bensinmotorn som levererar 155 hästkrafter och 270 newtonmeter. I kontrast till flera andra bilar som vi provkört, bland annat Mazda CX-30, känns drivlinan pigg och varje häst känns ovanligt välgödd. I kombination med den 7-stegade dubbelkopplingslådan känns bilen faktiskt riktig rivig. En känsla av rally gör sig gällande delvis genom motorljudet som accentuerar den sportiga känslan på ett trevligt sätt med sina välljudande toner.

Som alltid när man stöter på en angenäm drivlina är det dock lite synd att den sitter placerad i ett högbygge som förtar så mycket av den dynamiska körupplevelsen. Sett till divisionen som Captur spelar i är dock väguppträdandet mycket väl godkänt bortsett från den något stötiga gången som förtar mycket av den komfort man borde kunna förvänta sig.

Captur bjuder på lekfullhet i de flesta dimensioner när man ska summera resultatet. Drivlinan gör att bilen bjuder in till att användas och utseendet låter sig konfigureras lika färgmässigt spektakulärt som en Lego Duplo-byggsats. Tyvärr är också kvalitetskänslan interiört att likna med ett Lego-bygge från en femåring vilket dock vägs upp med en stor dos funktionalitet. Captur med den riviga 155 hästkraftersmotorn ger lite rallyvibbar men når inte hela vägen fram till en fullträff i det numera stenhårda B-segmentet.

Bygg din egen Renault Captur här!

Betyg

Exterior:
Interiör:
Körglädje:
Valuta för pengarna:
Relativ praktikalitet:
Ha-begär:
Relativ prestanda:
Teknik:
Motorljud:
Komfort:
Total poäng: 3.3

Sammanfattning

Praktikalitet, lekfullhet och en underhållande drivlina räcker långt men inte hela vägen om man vill vara bäst. Captur är likväl ett bra köp som löser de flesta problemen för målgruppen och dessutom erbjuder okej fartresurser om det är bråttom mellan förskola och diverse fritidsaktiviteter.