Test: Kia XCeed

Kia XCeed
Motor: 1,4-liters, 4-cylindrig, bensin, 140 hästkrafter, 242 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 9,5 sekunder
Toppfart: 200 km/h
Vikt: 1450 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4395/1483/1826mm
Pris: 256 500 SEK (Testbil ca 297 900 SEK)

Kias Ceed-familj har under de senaste åren växt likt en tonåring med växtvärk. Förutom den vanliga halvkombin har även en kombivariant, Ceed Sportswagon, och den sportigare ProCeed i shooting brake-utförande anslutit sig till familjen. Eftersom SUV:ar fortfarande är mer populära än någonsin i Europa är det inte oväntat att Kia hoppar på trenden. XCeed är alltså en SUV-ifierad version av Ceed och den bjuder på en robustare look och högre markfrigång. Precis som Fords Active-modeller är det ingen fyrhjulsdrift utan enbart drivning på framhjulen som gäller. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på hur väl Kia XCeed passar i crossover-segmentet.

Trots att XCeed är en del av Ceed-familjen är det bara framdörrarna som delas med vanliga Ceed. Det råder ingen tvekan om att designen är lika anpassad för terrängen som Bear Grylls. De svarta plastdetaljerna runt om hela bilen gör att den ser tuffare ut än kombin och halvkombin och karossformen påminner om en väldigt liten SUV. Under testveckan fick jag en kommentar av en äldre herre som tyckte att bilen såg ”fräck och snygg” ut. Jag personligen tycker inte att den sticker ut särskilt mycket men om det är en äldre målgrupp Kia vill åt har de sannerligen lyckats.

Insidan har uppdaterats och fått en stor nyhet. Instrumentpanelen har nämligen blivit helt digital och det är den första modellen från Kia som får det. Den är snygg och tydlig men inte lika anpassningsbar som exempelvis Volkswagens. Infotainmentskärmen är större, bredare och bättre upplöst än övriga Ceed-modellers. En mycket positiv egenskap är att telefonspeglingsfunktionen Apple CarPlay visas på hela skärmen och inte bara en del av den som hos vissa andra tillverkare. I övrigt är layouten tydlig och knappar och vred enkla att hitta och manövrera. Den bästa interiören från Kia hittills helt enkelt.

När det kommer till köregenskaper är det kanske inte så värst förvånande att XCeed bjuder på tämligen lite körglädje. Den är byggd för att vara en förnuftig och funktionell bil och det märks. Som förare uppmuntras man aldrig till att välja kurviga småvägar utan snarare spikrak motorväg. Stötdämparna är mjukare ställda än hos Ceed-syskonen och det bidrar förstås till bättre komfort men eftersom den också är förhöjd så lutar den en del i kurvorna.

I vår testbil satt en 1,4-liters bensinmotor som producerar 140 förnuftiga hästkrafter. Det är inte så svårt att välja motor till XCeed eftersom det nämligen är den enda motorn som erbjuds i Sverige. Den är som väntat inget fartmonster men XCeed är trots allt inte särskilt stor eller tung. Det innebär att motorn vid normal körning är tillräckligt stark för att inte skapa irritation och samarbetet med dubbelkopplingslådan fungerar briljant.

När det kommer till komfort står XCeed högst på prispallen bland Ceed-modellerna. Som tidigare nämnt är stötdämparna relativt mjukt ställda och ljudnivån i kupén är förvånansvärt låg. Motorn hörs sällan och det är väldigt lite däckbuller som sipprar in, även i högre hastigheter.

Kia XCeed är en bil som varken sticker ut eller är särskilt upphetsande. Den är förnuftig, bekväm och praktisk, och det är precis vad en crossover ska vara. Den är ett raffinerat transportmedel från A till B som bjuder på en tyst ljudnivå och den bästa interiören någonsin från Kia. Eftersom det bara är drivning på framhjulen är terrängegenskaperna lika bra som i en golfbil. Kia XCeed är helt enkelt en vettig bil i tuff förpackning.

Betyg

Exteriör:
Interiör:
Körglädje:
Valuta för pengarna:
Relativ praktikalitet:
Ha-begär:
Relativ prestanda:
Teknik:
Motorljud:
Komfort:
Total poäng: 3.4

Sammanfattning

Kia XCeed är en tyst och bekväm crossover som inte är särskilt rolig att köra. Den nya interiören är den bästa någonsin i en Kia. Trots att den är förhöjd går den bara att få med framhjulsdrift så terrängegenskaperna är begränsade.