Test: Mazda CX-30
Mazda CX-30 Skyactiv-X (2020)
Motor: 2,0 liter, fyra cylindrar, bensin, SPCCI-tändning, 24-volts mildhybridsystem,180 hästkrafter, 224 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-stegad automat, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 8,9 sekunder
Toppfart: 204 km/h
Vikt: 1613 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4395/1795/1540 mm
Pris: från 249 900 SEK (testbil ca 394 749 SEK)
Mazda CX-30 följer inte normen för hur japanska biltillverkare brukar utforma sina bilar och avsaknaden av futuristiska former, proportioner och märkliga detaljer gör att den verkligen sticker ut. Det märks att design har varit av stor vikt vid utformningen av bilen. Frågan är om vi kommer att vara lika imponerade över dess prestanda? Vi lägger i Högsta Växeln och ser efter.
Framförallt är det just när det gäller design och estetik som Mazda verkligen briljerar och det gäller såväl interiör som exteriör. Den exteriöra designen bjuder på sportiga men rena och harmoniska linjer och borta är de annorlunda vinklarna som flera andra japanska tillverkare brukar förespråka. Intrycket är exklusivt, minimalistiskt men samtidigt dynamiskt sportigt.
Om vi släpper den trevliga interiören som Mazda bjuder på kommer vi till en fråga som är väl så relevant, hur presterar bilen på vägen? Eftersom CX-30 via sitt nära släktskap till Mazda 3 delar många komponenter bjuder även SUV-varianten på mycket fina köregenskaper. Givetvis begränsas alltid en SUV av dess höjd men CX-30 är varken särskilt hög eller tung och bjuder på fin styrkänsla och väghållning. På den kurviga landsvägen som följer västkustlandskapet bjuder CX-30 upp till genuint rolig bilkörning, åtminstone om man ser till chassiegenskaperna.
Det här intrycket förstärks när man tar ett kliv in genom förardörren där man möts av en inredning som osar exklusivitet på ett sätt som vi inte trodde var möjligt i det här segmentet. All form av hårdplast har effektivt rationaliserats bort till förmån för en markant mycket trevligare läderimitation. Läderimitation låter visserligen inte särskilt upphetsande men som substitut för hårdplast är det som himmelriket. Interiören bjuder på en lagom avskalad förarmiljö där skärmen styrs av ett vred väldigt likt de BMW har. Systemet fungerar dock riktigt bra och fysiska knappar finns för de mest nödvändiga funktionerna.
När vi sedan tar en titt under motorhuven finner vi en 2,0 liter stor bensinmotor med fyra cylindrar. Som grädden på moset är den också en mildhybrid vilket gör den lite mer vänlig mot miljön, i alla fall i teorin. Ärligt talat är det dock inget som märks av eftersom elmotorns påverkan är lika marginell som plastpåseskattens förbättring av miljön och det är först i efterhand när jag läser specifikationerna som jag noterar att det faktiskt är en mildhybrid jag har provkört. Sammantaget bjuder dock drivlinan på 180 hästkrafter och 224 newtonmeter. Siffrorna får en inte riktigt att flyga av stolen och även om 180 hästkrafter faktiskt inte är särskilt modest så är det låga vridmomentet något som får bilen att kännas slö när det gäller alla former av accelerationsförsök.
Mazda presterar bra på alla punkter utom när det gäller drivlinan vilket faktiskt är riktigt synd då det är en av de punkter som de trycker allra hårdast på i marknadsföringen. Visserligen är Skyactiv-X-motorn tekniskt avancerad med sin högkompressionsförbränning kombinerat med konventionellt tändstiftsdito men problemet är att det inte riktigt fungerar i verkligheten. Motorn är alldeles för svag i botten vilket medför att alla försök till acceleration tvingar upp motorn i otrevligt höga varvtal. Är man inte i behov av dessa fartegenskaper är CX-30 en mycket kompetent bil som kommer att lösa de flesta problemen underhållande och med tillfredsställande premiumkänsla till ett relativt lågt pris.
Betyg
Sammanfattning
Mazda CX-30 är en prisvärd bil som är både snygg och rolig att köra om man bortser från den lite trötta motorn. Att designen är såpass mogen i sitt uttryck jämfört med konkurrenterna gör att modellen framstår som ett attraktivt alternativ.