Test: Renault Clio TCe 130 

Ungefär en Clio per minut har tillverkats sedan modellen lanserades 1990 så onekligen handlar det här om en otroligt populär bil. Clion är till och med en av de bilar som slagits om titeln “mest sålda bil i Europa” flera år på raken. Vi har hämtat ut toppmodellen med dubbelkopplingslåda, häftigare aerodynamik och högre effekt. Är det här den optimala modellen i storleksklassen om man önskar såväl körglädje men utan kompromisserna som en renodlad hot hatch innebär? Vi lägger i Högsta Växeln och ser efter. 

Renault Clio TCe 130 (2020)
Motor:
1,3 liters 4-cylindrig bensinmotor, 130 hästkrafter, 240 newtonmeter
Kraftöverföring: 7–stegad automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 9 sekunder
Toppfart: 210 km/h
Vikt: 1287 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4047/1728/1437 mm
Pris: 149 900 SEK (Testbil ca 228 900 SEK)

Till att börja med noterar man den mycket trevliga exteriören som bjuder på lite mer utmanande kurvor i och med RS-fieringen. Testbilen är draperad i den intensivt blåa färgen “Blue iron” som bidrar till att skapa en exklusiv touch till sportigheten som bilen främst förmedlar. De mattgråa luftintagen, de något större fälgarna och den större avgaspipan skapar tillsammans en aptitlig helhet som gör att designen når en helt ny nivå jämfört med övriga utföranden som Clio erbjuds i. En RS-logotyp på bakluckan skvallrar om att det är en lite sportigare variant av modellen om inte de designmässiga förändringarna är tillräckliga. 

När man sedan kliver in och tar plats bakom ratten är RS-temat fortsatt påtagligt med specialstolar och en greppvänlig RS-ratt. Även säkerhetsbältena har fått en racingröd rand för att ytterligare understryka att det här inte är en vanlig Clio. Utöver de RS-specifika detaljerna är interiören väldigt lik de övriga Renault-modellerna med en stor touchskärm och och separata vred för luftkonditionering. Det gör att man inte behöver ta ögonen från vägen mer än nödvändigt. Dock är infotainmentsystemet varken det snabbaste eller det med bäst gränssnitt men får för prisklassen ändå anses som okej. 

Området där Clio RS-line verkligen briljerar är när det gäller köregenskaperna. Styrkänslan är sylvass och bilen sticker direkt åt det håll man pekar ratten. Greppnivån är hög men med enkla medel hade den kunnat gjorts ännu lite bättre. Däcken som sitter originalmonterade är inte de mest friktionshöjande jag noterat och ett par riktiga sportdäck hade tagit köregenskaper ytterligare ett snäpp. Ändock är helheten riktigt bra och köra på slingriga småvägar är riktigt underhållande. Man ska dock inte förta Clio för att vara någon dålig långfärdsvagn för på motorväg går den stabilt, tyst och tack vare den starka motorn går det att ta sig fram i en ansenlig hastighet. 

Renault Clio RS-line är exakt lika bra på alla praktiska moment som en vanlig Clio men med mer attraktiv design såväl interiört som exteriört. Helheten blir klart mer premium och dessutom blir köregenskaperna klart förbättrade av den starka 130 hästkraftersmotorn kombinerat med dubbelkopplingslådan. Större fälgar med bredare däck gör också sitt för väghållningen som med enkla medel kunde blivit ännu bättre. Sammantaget är det här en riktigt vass bil om man inte vill gå helt crazy utan addera ett visst mått av vardagsglädje för en rimlig peng. 

Betyg

Exteriör:
Interiör:
Körglädje:
Valuta för pengarna:
Relativ praktikalitet :
Ha-begär:
Relativ prestanda:
Teknik:
Motorljud:
Komfort:
Total poäng: 3.9

Sammanfattning

Renault Clio är riktigt rolig att köra men samtidigt resonabelt prissatt. Därmed är det en optimal bil om man önskar körglädje i vardagen. Clion bjuder inte på enorma utrymmen vilket gör att den passar den mindre familjen men också bra för den yngre delen av målgruppen. RS-line modellen köper den som önskar det lilla extra men inte vill gå all-in.