Test: BMW 340i Touring
BMW 340i xDrive Touring (2016)
Motor: 3.0-liters I6:a bensin, 326 hästkrafter, 450 newtonmeter.
Kraftöverföring: 7-växlad automatlåda, fyrhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 5.0 sekunder.
Toppfart: Begränsad till 250 km/h
Mått (längd/höjd/bredd): 4624/1429/1811 mm
Pris: 486 000 SEK (testbil cirka 650 000 SEK)
Det finns ett få antal bilar som var och en definierar sina segment. Porsche 911, Mercedes-Benz S-Klass och i detta fall BMW:s 3-serie. Det är en bil som har varit herre på täppan i decennium och alla försöker att få en bit av kakan. Exempel på konkurrenter är Jaguar XE, Mercedes-Benz C-Klass, Audi A4 och Volvo S60. Det är ett segment som kryllar med valmöjligheter med andra ord. Hur är det dock att köra den definierande bilen? En bil som har skrivit om bilhistoria och hjälp till en hel del med att sätta BMW på kartan – första generationen M3 är ett exempel på det – 1987 BMW E30 M3. Vi har kört den största tillgängliga bensinmotorn – närmare bestämt 340i med 326 hästkrafter. Det vill säga snäppet under M3 och dessutom i Touring-utförande. Frågan är om BMW 340i lever upp till de skyhöga förväntingarna vi har. Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya BMW 340i xDrive Touring.
Exteriör: 10/10
Tyvärr är det så att M3 inte finns i Touring-utförande men om den hade gjort det hade den sett exakt ut som bilen vi fick låna. Anledningen till det är mycket enkel – vår bil var försedd med M-sportpaketet samt fräckare fälgar vilket ger ett sportigare intryck. Det är dock inte överdrivet på något vis och det går att få samma exteriörpaket på valfri motor. Vare sig det är 318d med en dieselfyra på 150 hästkrafter eller 340i , som vi fick möjlighet att köra. Det enda som antyder att det inte är tjänstebilsdrömmen 320d det handlar om är utblåsen. En 340i är den enda 3-serien som har dubbla utblås – ett på varsin sida – och är egentligen det som avslöjar att det är något speciellt på gång. Det häftiga är dock just hur diskret bilen är – alla som inte är insatta i bilar ser bara en BMW – medan de som är insatta bara ser en 3-serie och antar att det är en 320d. Men de extra insatta ser vad det faktiskt är frågan om. Det är en typisk bil som man kan göra många smått överraskade av vid rödljusen.
Interiör: 9/10
För ovanlighetens skull hade inte den 340i vi fick låna elektriska stolar. Det är absolut inte ett krav men det har trots allt blivit något man förväntar sig. Det är en stilren design som välkomnar en och som vi på Högsta Växeln har konstaterat förut är BMW:s infotainmentsystem det absolut bästa på marknaden. Det är makalöst snyggt och oerhört intuitivt. Väldigt välgjort med andra ord. Ratten är väldigt bra storleksmässigt och kvalitén är i vanlig ordning på topp.
Körglädje: 10/10
BMW:s slogan lyder ”när du älskar att köra” och 3-serien är den bil som definierar märket. I sin tur innebär det att man har skyhöga förväntningar på upplevelsen bakom ratten när det gäller BMW 340i. Med sina 326 hästkrafter – samma motor som man finner i BMW M135i – och möjligheten att avverka 0 till 100 på 5 sekunder blankt, är det absolut inte ont om prestanda på denna familjekombi. Chassit är oerhört välbalanserat och man känner verkligen att man kan förutspå bilens beteende. Landsvägskörning möjliggör obscena hastigheter och man vågar verkligen trycka på ordentligt. Risken för att barnen någonsin blir sena igen är obefintlig med en bil som denna. Den är en blandning av snabb på ett chockerande vis och snabb på ett värdigt vis. För att förtydliga är en Mercedes-AMG C63 S så snabb att ansiktet skalas av och det känns verkligen som en spark i baken medan en Audi A8 L är mer värdig i sin acceleration och det som gör att man märker av accelerationen är att hastighetsmätaren glider iväg. En BMW 340i hamnar mittemellan dessa två typer av acceleration. Det är tillräckligt pang på för att bilen ska kännas snabb på riktigt men det är samtidigt inte på den nivån att det känns olämpligt att trycka gasen i botten med barn i bilen. Det tillgodoser ens behov som körälskare samtidigt som den ser till att ens medpassagerare färdas såpass bekvämt som det är möjligt när det finns en vettvilling bakom ratten.
Bilen vi fick låna var försedd med deras fyrhjulsdrift – xDrive – som sannerligen är utvecklat av ingenjörer som vet vad man vill. För att jämföra hade Jaguar F-TYPE R ett fyrhjulsdriftssystem som skickade all kraft till bakhjulen tills bakhjulen tappade grepp för att sedan skicka fram det. Det innebar alltså den dynamik som bakhjulsdrivna bilar erbjuder alltid kändes av. BMW:s system fungerar så att det har en 40:60 fördelning – 40 procent av drivningen sker fram medan 60 procent sker bak. Kraften kan dock skickas antingen bak eller fram beroende på vad situationen kräver vilket innebär att en fördelning av 100:0 är möjlig eller tvärtom. Att bilen är bakhjulspartisk innebär att den känns bakhjulsdriven och man kan även göra donuts samt sladda med bilen om man stänger av DSC:n (dynamic stability control) helt. Jag vet detta för att jag testade som den ligist jag är. När det kommer till bilkörning på exempelvis landsväg där man rent rationellt föredrar bakhjuls- eller fyrhjulsdrift innebär det alltså att bilen känns extremt samarbetsvillig. Den vill göra sitt yttersta för att du som förare ska få ut maximal glädje av bilkörning. En BMW 340i erbjuder ett sådant extremt välbalanserat chassi som man verkligen kan leva sig in i vilket resulterar i att man vill köra för fort i stort sett hela tiden. Bilens kurvtagningsförmåga är utomordentlig och man vill känna av den oavsett rådande trafiksituationen. Man vill vara Jason Statham i Transporter. Det är en briljant bil i det avseendet och är väldigt imponerande med tanke på att den sannerligen lämpar sig för familjen och inte endast för busungen.
Valuta för pengarna: 10/10
Man köper en BMW 340i för att man behöver mycket utrymme utan att spara in på körglädje. De som kanske enbart är ute efter BMW-märket eller som prioriterar ekonomi mer lär troligtvis slå till på en 320d. Motsvarande Audi A4 finns inte på marknaden. Motsvarande Mercedes är C400 4MATIC som med sina 333 hästkrafter och fyrhjulsdrift är den direkta konkurrenten. Skillnaden är att C400 är en mindre förarorienterad bil vilket man troligtvis eftersträvar om man har en sådan stor motor. Fortsättningsvis kostar Mercedes-Benz C400 4MATIC från 522 900 SEK vilket alltså är 36 000 SEK mer i grundutförande. Med samma utrustning som vi hade den BMW 340i vi fick låna skulle Mercedesen hamna på ungefär 710 000 SEK – cirka 60 000 SEK mer än 340i:n. Det bör dock påpekas att om man konfigurerar Mercedesen åt det mer sportiga hållet lär det i slutändan helt och hållet bero på vilket märke man föredrar. Lite som skillnaden mellan BMW M3 och Mercedes-AMG C63.
Relativ praktikalitet: 8/10
Eftersom det inte finns en motsvarande Jaguar eller Audi (för tillfället) är det fortfarande C400 som är den främsta konkurrenten. Nu råkar det vara på det viset att en Mercedes C-Klass och en BMW 3-serie har exakt lika stor bagageutrymmen. När det kommer till praktiska fack vinner dock C-Klassen men det är i princip den enda skillnaden.
Ha-begär: 9/10
BMW 340i xDrive Touring är en bil som nästan har tagit sig hela vägen in i mitt hjärta. Hade jag varit i behov av det extra utrymmet hade jag absolut slagit till men annars är det faktiskt BMW 340i sedan som jag skulle välja – med manuell växellåda. Kombiutförande hade absolut varit lämpligt om behovet fanns men i dagsläget finns det inget coolare i mina ögon än en mellanstor sedan med en stor motor som dessutom är manuellt växlad. Alternativet hade varit att spara ungefär en kvarts miljon riksdaler till och slagit till på en standardutrustad BMW M3.
Relativ prestanda: 10/10
BMW 340i xDrive Touring gör 0 till 100 på 5 sekunder blankt. Det är ruskigt snabbt. För en familjekombi är det helt otroligt snabbt. En Mercedes-Benz C400 4MATIC gör 0 till 100 på 5.2 sekunder och drar dessutom mer soppa om det nu är av intresse. Dessutom är BMW:s xDrive-system betydligt mer dynamisk än Mercedes 4MATIC-system som egentligen är det mer mogna alternativet. Det har dock också en bakhjulspartiskhet men den är inte lika villig som xDrive.
Personlighet: 7/10
En BMW 340i xDrive Touring försäkrar en om att den vill transportera dig, din familj samt alla ens saker från punkt A till B på det kvickaste viset. Det ska vara en njutning, det ska vara roligt. Dock är det den tyska definitionen av roligt som bland annat innehåller att passa tidtabeller och lägga pussel på 18 miljoner bitar. Man känner sig trygg i bilen och den är oerhört schysst på det viset. Å andra sidan är den oerhört klinisk av sig och gör bilkörning till något oerhört lätt samtidigt som det är mycket involverande – man belönas om man kan köra bil och straffas inte om man inte kan. Det är som att bilen låtsas som att du är en proffsförare när det i själva verket är den som har gjort allt jobb. Det är som när Usain Bolt tävlar mot tolvåringar. För sakens skull låter han dem vinna men i själva verket krossar han dem många gånger om.
Motorljud: 10/10
Man vill inte och förväntar sig inte att en BMW 340i xDrive Touring för mer oväsen än en Jaguar F-TYPE R oavsett om den är försedd med ett M-exteriörpaket eller ej. Bilen låter snabb på ett luxuöst vis och det är nog för att det ska vara behagligt men inte för mycket för bilens karaktär. Ibland låter den sportigare än vanligt vilket absolut är ett trevligt inslag; avgasröret avger raspiga läten som man känner igen från BMW M135i. Det är en motor som har blivit justerad till perfektion för att passa bilens anda.
Komfort: 7/10
340i är försedd med sportstolar som under kortare stunder absolut lever upp till de krav man kan ställa. Under långkörningar blir de dock något obekväma och jag hade nog förväntat mig mer komfortinriktade stolar. Att sitta bak går absolut men samma sak där – helst inte under längre turer. Det är inte direkt en bil som är obekväm men man förväntar sig ändå mer. Givetvis är BMW ett oerhört sportinriktat märke och 3-serien är som sagt deras signum men det innebär inte att man vill finna det obekvämt efter längre färder. BMW 340i är trots allt en bruksbil.
Totalt: 90/100
BMW 340i xDrive Touring är den första 3-serien som vi på Högsta Växeln recenserar. Det var skyhöga förväntningar vi hade eftersom BMW är 3-serien och vice versa. BMW är ett bilmärke som riktar in sig på att alla deras bilar ska ha sportiga inslag. En BMW 340i Touring är en familjebil för bilfantasten som vill lägga mer pengar än vad det skulle kosta att köpa en Volkswagen Golf R Sportscombi. Man hamnar snäppet under M3 och man får en bil som är så ohyggligt kapabel och som verkligen har ett arv som ger den oerhört med pondus. Den gör allt man önskar och lite till; det är bruksbilen för dig som älskar bilar.
Betyg
Sammanfattning
En BMW 340i Touring är en familjebil för bilfantasten som vill lägga mer pengar än vad det skulle kosta att köpa en Volkswagen Golf R Sportscombi. Man hamnar snäppet under M3 och man får en bil som är så ohyggligt kapabel och som verkligen har ett arv som ger den oerhört med pondus. Den gör allt man önskar och lite till; det är bruksbilen för dig som älskar bilar.