Jaguar XE R-Sport 2.0 I4D AJ200
Motor:
 2.0-liters 4-cylindrig diesel, 180 hk, 430 newtonmeter, bakhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 7,7 sekunder
Toppfart: 228 km/h
Längd: 4672mm
Pris: 366 900 SEK (Testbil 513 100 SEK)

Jaguar är kända för att bygga bilar med själ, körglädje och bensinmotorer som hör hemma bland societetens högre nivåer. Bilar som passar som handen i handsken på Rivieran och som körs av rika playboys. Det var förr och nu har portföljen utökats. Man kan få en Jaguar XE med en kompressormatad bensinare på 340 hästkrafter men man kan också få den med en diesel på 180 hästkrafter utöver de övriga alternativen. Det är bilen vi har lagt vantarna på. Har Jaguar sålt sin själ för att kunna tillverka en volymbil eller har den fortfarande Jaguar-DNA:t trots det paradoxala som lurkar under huven? Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya Jaguar XE.

Exteriör: 9/10
Den testbil vi fick låna var försedd med svart lack och svarta fälgar och såg minst lika aggressiv ut som en riktig jaguar. Grillen ser makalös ut och hela bilen ger ett intryck av sportighet. Den såg tillräckligt radikal ut för att flera
människor vände sig om och kikade lite extra. Med R-Sport paketet kunde den lika gärna haft 500 hästkrafter till det ovetande ögat men för de med öron och ögon kunde de höra dieselmotorn samt se beteckningen 20d klä bakdelen. På tal om bakdelen påminner den om en GTA-tolkning (tv-spelet) av en Audi A5. DSC02127

Interiör: 7/10
Interiörsmässigt är Jaguar XE extremt förarorienterad. Man sitter oerhört långt ner och känner sig omfamnad som i en cockpit. Att det var tygsäten i en bil för över en halv miljon är absurt men de fallerade trots detta inte på komfortfronten. Det nya, uppdaterade infotainmentsystemet är helt klart en förbättring jämfört med det tidigare som återfanns i till exempel Jaguar XJ och Range Rover Autobiography men att utveckla en förbättring av det systemet 30d7d435är lika lätt som att knyta skorna. Det nya systemet är bättre men fortfarande väldigt plottrigt och för den peng man lägger ut kommer det inte ens i närheten av det som erbjuds av BMW och Mercedes.

Körglädje: 9/10
Att Jaguar är oerhört duktiga på att bygga körglada bilar är ingen nyhet. Det faktum att man finner en diesel på 180 hästkrafter och magert med vridmoment under huven gör XE:n vi körde till en momentbil i kontrast till en plattan i mattan-bil. Bakhjulsdriften gör bilen uppspelt och känns mer dynamisk och växellådan – en åttastegad automat – är helt, helt briljant om inte den bästa växellådan vi testat. Man känner verkligen hur man inte känner när den växlar. Det är som att växellådan inspirerades av att dra en kniv genom rumstempererat smör. När det kommer till fartresurser är den väldigt lagom i utförandet och är som sagt mer volymorienterad. Det är inte alla som vill att ansiktsdeformation ska vara del av körupplevelsen. DSC02178

Valuta för pengarna: 7/10
513 100 SEK för en Jaguar är ingen orimlig peng. Men när den pengen erbjuder en rak fyra på 180 hästkrafter, ett runstensinspirerat system samt tygsäten börjar man undra lite. Det man får är en briljant förarbil med en perfekt växellåda som drar imponerande lite och som absolut lämpar sig för långkörningar och som pricken över i:et  bär bilen ett Jaguar-emblem. Det låter mycket lovande men en BMW 320d med en 190-hästars diesel och motsvarande utrustning kostar cirka 50 000 SEK mindre. Det du betalar extra för är Jaguar-märket samt en mer exklusiv bil i det avseendet att man inte ser många andra med samma bil. Den är dyrare än konkurrenterna men faktum kvarstår att märket Jaguar väger tungt och det drar till sig väldigt speciella människor – man köper in sig i en klubb mer eller mindre.

Relativ praktikalitet: 7/10
Både en Mercedes-Benz C-Klass och en BMW 3-serie är mer praktiska än en Jaguar XE. Inte för att man nödvändigtvis köper en sedan för lastmöjligheternas skull. Jaguar XE har hyfsat med utrymme i bagageluckan och det finns bra fack och kupén det stora hela är väldigt genomtänkt rent praktiskt. Det som inte var praktiskt var parkeringssensorerna som fungerade lika väl som en brandbil av trä. De pep konstant hela tiden om de aktiverades DSC02159och ingenjörerna verkar inte ha begripit att luft inte kan vara i vägen när man ska parkera. Jag utgår ifrån att de inte fungerade som de ska för de bidrog sannerligen till att men väljer att kritisera Jaguars tarvliga teknologi i förhållande till konkurrensen. Det är inte särskilt praktiskt att få tinnitus och förhöjt blodtryck varje gång man lägger i backen.

Ha-begär: 6/10
Är man på marknaden för en bruksbil som kostar lite i drift men samtidigt erbjuder genuin körglädje och en dynamisk upplevelse bakom ratten har man kommit rätt. Jag kan personligen konstatera att jag föredrar prestandabilar alla dagar i veckan och med tanke på min kärlek för bilar och bilkörning hade jag givetvis valt XE S med 340 hästkrafter. En bil som känns så renodlat förarorienterad med en 180 hästars diesel känns troligtvis helt makalös med en motor som matchar. Det är absolut inte fy skam att ha en XE med den motorn vi testade men en diesel passar inte riktigt Jaguar som märke.

Relativ prestanda: 7/10
En BMW 320d är snabbare till 100 men har mindre vridmoment samt en växellåda som inte riktigt är lika bra. En Mercedes-Benz C220 d har mindre hästkrafter och mindre vridmoment men är lika snabb till 100. En C220 d känns dessutom mjukare och är mer av en “åkbil” i konstrast till en “körbil” vilket innebär att i slutändan handlar det om märkesfixering, exklusivitet samt vad man vill få ut av bilkörningen. Att bli frälst och övergå från BMW till Jaguar känns rimligare än från Mercedes då upplevelsen de erbjuder skiljer sig ganska så markant. DSC02129

Personlighet: 8/10
Den Jaguar XE R-Sport vi testade såg i sitt utförande ut som ett Nürburgring-monster när det i själva verket var ett monster för E22:an mellan Norrköping och Kalmar eller väg 136 på Öland för den delen. Det yttre och det inre stämde överens lika mycket med varandra som Högsta Växelns och Miljöpartiets syn på bensinskatten. Vår Jaguar XE var lite som en hemlig agent. Den gjorde sitt yttersta för att leva upp till sitt skal men i själva verket är det en vanlig kontorsnisse. En kontorsnisse med karaktär samt en sprallig sida som tittade fram när den lämnade kontoret; från motorvägen till landsvägen med andra ord.

Motorljud:  6/10
Mindre snack, mera verkstad är något Jaguar XE behöver ta till sig. Gasen i botten resulterar i ett klattrigt vrål som egentligen inte bidrar till så mycket bortsett från buller. Men som jag konstaterat är detta en bil man kör med hjälp av att bibehålla moment – dels för att dra ner förbrukningen men också för att tvinga fram bilens mer snabbfotade sida. På motorvägen hör man inte motorn – som sig bör – och det har nog mycket att göra med den briljanta växellådan vilket gör att man egentligen aldrig behöver varva bilen särskilt mycket. Mellan 1750 och 4000 varv per minut tittar den maximala mängden vridmoment fram och det är allt som krävs för att känna att bilen mer än villigt tågar fram.DSC02137

Komfort: 8/10
En utmärkt förarposition med bekväma säten är vad en Jaguar XE erbjuder. Baksätet duger absolut till och det borde inte vara några problem att åka 4 personer på en längre resa. En bekväm bil som sannerligen har designat med just förarergonomi i det främsta rummet.

Totalt: 74/100
Jaguar XE är bevis på att man inte måste sälja sin själ till 100 procent för att bygga en bil som har utvecklats med volymförsäljning i åtanke. Med 180 hästars dieselalternativet är det inte en bil som kommer att emulera en körälskares våta dröm men det är nog för att tämja den inre racerföraren. En diesel-Jaguar känns som en komprimerad paradox men faktum kvarstår att de tagit sig an ett märke som BMW och lyckats ge ett vettigt alternativ till den stenhårda konkurrensen. Jaguar XE är som sagt en kostymnisse med sportfåneambitioner. En symbios mellan det alla älskar med bilkörning och det som tyvärr de flesta tvingas ta hänsyn till – givande körning med låga kostnader. Jaguar XE – en malplacerad pärla.

Marcus Berggren
marcus.berggren@hogstavaxeln.com

 

Chefredaktör och medgrundare. Bosatt i Melbourne, Australien och har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.