Test: Nya elbilen Mercedes CLA provåkt – en riktig milstolpe
Nästa generation av Mercedes CLA kommer att erbjudas som helt elektrisk och har attribut som bör tilltala hugade spekulanter. Vi lade i Högsta Växeln för att som enda svensk media få åka med i en prototyp i österrikiska Alperna.
I en tid då de tyska biltillverkarna kämpar med näbbar och klor för att försvara sina försäljningsvolymer så är nästa generation av Mercedes CLA en av de absolut viktigaste lanseringarna.
Foto: Mercedes-Benz
Utmanande förhållanden med Mercedes CLA
CLA blir även den första modellen att lanseras på den nya MMA-plattformen. Framöver kommer vi även kunna se fram emot en shooting brake-version av CLA och två suvar på samma plattform.
Vi har tagit oss till de vindpinade höjderna vid Hochgurgl för att åka med i modellen längs ett vinterstängt bergspass som leder hela vägen till den italienska gränsen.
Kvicksilvret har krupit ner under minus 15 grader och solen skiner på de snötäckta bergsväggarna när det är dags att kliva in i Mercedes kommande stjärnskott.
Under förmiddagen har vi testat flera fyrhjulsdrivna Mercedes-modeller på de slingrande bergsvägarna i Timmelsjoch-passet, eller som italienarna på andra sidan gränsen kallar det: Passo del Rombo.
Med ett färskt minne av hur ikoniska modeller som G 500 och S 580 presterade på just den här vägen är det dags för CLA.
Förutsättningarna är med andra ord optimala för att utvärdera hur den nya modellen står sig i jämförelse med de modeller som definierar Mercedes som biltillverkare.
Konceptbil agerar ledstjärna
Hur ivrig jag än är att sätta mig bakom ratten så överlämnar jag den arbetsuppgiften åt Timo Stegmaier. Timo är chef för ett team som arbetar med utvecklingen av elektriska drivenheter på Mercedes forskningsavdelning.
Han arbetade bland annat med motorerna i Mercedes konceptbil EQXX som agerar ledstjärna åt utvecklingsavdelningen när det gäller hur man ska skapa energieffektiva lösningar.
Timo och den medföljande talespersonen är fåordiga när det gäller de tekniska specifikationerna. Modellen lanseras i mars nästa år och genomgår för närvarande olika certifieringstester.
Som tur är har Mercedes svenska vd Ola Källenius tagit ut bilen på en testrunda på provbanan Immendingen söder om Stuttgart och i samband med det avslöjades en rad detaljer.
Bakhjulsdriven karaktär
Vår testbil är toppmodellen med fyrhjulsdrift och det fullständiga namnet kommer att lyda Mercedes-Benz CLA 4MATIC with EQ Technology.
Modellen är utrustad med en 268 hästkrafter stark motor på bakaxeln som ackompanjeras av ytterligare en på 107 hästkrafter på framaxeln.
Nomenklaturen följer det skifte som elektriska G-klass initierade där EQ inte längre inleder de elektriska modellernas namn.
Den här elektriska drivlinan är en av två som inledningsvis kommer att introduceras för nästa generations CLA.
Den andra drivlinan arbetar enbart med en elmotor på bakaxeln och har dessutom ett LFP-batteri på 58 kWh istället för ett 85 kWh stort NMC-batteri som i den fyrhjulsdrivna-versionen.
Cellkemin har optimerats och NMC-batteriet har blivit 30 procent billigare att tillverka jämfört med tidigare generationer.
Det kommer också en förbränningsmotorvariant, som kombinerar en 1,5-liters fyrcylindrig bensinmotor med en liten elmotor integrerad i växellådan.
Hybriddrivlinan ska leverera enastående effektivitet och upp till 188 hästkrafter. Den väntas lanseras ungefär sex månader efter elbilen vilket innebär slutet på 2025.
Mercedes CLA är starten på en ny era
Den nya generationen CLA kan på många sätt ses som början på en ny elektrisk era för Mercedes, då den skiljer sig markant från tidigare modeller som EQC, samt de nyare EQE och EQS, vilka representerar tidigare faser.
CLA tar ett enormt kliv framåt när det gäller prestanda i sin klass. Enligt de specifikationer som Mercedes delat med sig av än så länge så kommer toppmodellen att kunna ladda med upp till hisnande 320 kW och ta sig över 750 kilometer på en laddning enligt WLTP.
Den höga laddhastigheten uppnår Mercedes genom ett 800-volts-elsystem med kiselkarbid-inverter.
Den genomsnittliga förbrukningen kommer att vara så låg som 12 kWh per 100 kilometer vilket kommer att göra modellen till den snålaste elbilen som saluförs i Europa.
Det är siffror som är konkurrenskraftiga med modeller som Porsche Taycan och Mercedes egna flaggskepp EQS – modeller som med största sannolikhet kommer att vara minst dubbelt så dyra.
Elbil med växellåda
Att ta sig över 750 kilometer med enbart 84 kWh till sitt förfogande kräver klassledande energieffektivitet och bortsett från standardlösningar som värmepump och en strömlinjeformad kaross har CLA ett ess i rockärmen.
Bakaxeln är utrustad med en tvåstegad växellåda, likt den i Porsche Taycan, vilket hjälper till att hålla elmotorn inom ett optimalt varvtalsområde för både effektivitet och prestanda.
Strykjärnskänsla
Vägförhållanden är lynniga och representerar det man möter i de norra delarna av Sverige under vintern – svartis kombinerat med packad snö.
Det är halt, knaggligt och när jag körde AMG C 63 under förmiddagen fick jag genomföra kontinuerliga korrigeringar med ratten.
Timo rattar däremot CLA-prototypen med fast hand och utan några korrigeringar. Vi tangerar hastigheter kring 120 km/h på raksträckorna men det känns förvånansvärt odramatiskt trots det lömska väglaget.
När vi närmar oss hårnålskurvorna låter Timo bilen ta hand om inbromsningen helt på egen hand.
Det regenerativa bromssystemet kan generera upp till 200 kW och inbromsningen sker mjukt och fint trots underlaget. Regenereringen fungerar även vid ABS-ingrepp, precis som hos Audi Q6 och Porsche Macan.
När vi svänger in i den första kurvan så känns CLA förvånansvärt agil och smidig trots sin storlek, gokart-känsla är kanske fel ord men den känns signifikant mycket lättare än de andra modellerna vi testat under dagen vilket är imponerande. Ett batteri som rymmer 85 kWh väger garanterat en hel del.
Trots sin lätthet känns bilen inte på något sätt burkig; den typiska Mercedes-komforten är fortfarande närvarande och tyskarna har tagit ett tydligare kliv mot kvalitet.
I standardutförande är bilen utrustad med traditionella skruvfjädrar och tillhörande dämpare, men det kommer även att finnas ett alternativ med dämpare med justerbar hårdhet – dock inte luftfjädring.
Bilen upplevs inte högre än den nuvarande generationen av CLA och den låga profilen bidrar med både lågt luftmotstånd och till synes underhållande vägegenskaper.
Mercedes CLA som koneptbil pekar mot framtiden
Ut ur kurvan lyckas bilen få upp farten snabbt och man märker av att antisladdsystemets sensorer arbetar snabbare än i en bil med en förbränningsmotor.
Utan att kunna presentera någon data så upplevdes det som att CLA fick ner kraften snabbare än exempelvis AMG C 63.
Interiört är Mercedes återhållsamma med detaljer, men det lilla som kan skymtas mellan de draperier som ska dölja designen antyder starkt att interiören kommer att likna det som visades upp i CLA-konceptet från 2023.
En rejält tilltagen och horisontellt placerad skärm kommer att dominera insidan tillsammans med maximalistiskt utformade luftutblås.
Det exteriöra kamouflaget gör sitt yttersta för att dölja bilens linjer, men även här kan man med stor säkerhet säga att CLA-konceptet ger en tydlig fingervisning om vad som väntar vid lanseringen i mars.
CLA markerar ett paradigmskifte där teknologi, som tidigare varit reserverad för större bilklasser, nu letar sig ner till en modell som förhoppningsvis blir tillgänglig för en bredare målgrupp.
Precis som småbilar likt Renault 5 bidrar till att göra elbilar tillgängliga för massorna, har CLA potential att erbjuda elbilsteknologi i världsklass till en större publik.